۰ نفر

توقف کشت سیب زمینی در لرستان

جلوگیری از صادرات سیب زمینی به ضرر کشاورزان است/ 500هزار تن مازاد تولید داریم

۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵
کد خبر: 313612
جلوگیری از صادرات سیب زمینی به ضرر کشاورزان است/ 500هزار تن مازاد تولید داریم

مدیر عامل تعاونی سیب زمینی‌کاران گفت: هر سال که این 500 هزار تن مازاد با مشکل آفت و کاهش تولید مواجه شود قیمت سیب زمینی به یک قیمت عادلانه می‌رسد. ما اگر بتوانیم میزان سطح کشت را مدیریت کنیم می‌توانیم محصول خود را با یک قیمت عادلانه و معقول‌تر به فروش برسانیم.

مجید ریحانی مدیر عامل تعاونی سیب زمینی‌کاران، در خصوص تولید سیب زمینی در کشور اظهار کرد: تولید سالیانه کشور در تولید سیب زمینی حدود 5 میلیون تن است که در سال زراعی 96-97 کمی با کاهش عملکرد در تولید مواجه شدیم که یکی از دلایل آن طولانی شدن بارندگی‌های بهاره بود که باعث شد کشت‌های بهاره با مشکل آفت و بیماری مواجه شوند و کشت‌هایی هم که در پایان بهار و ابتدای تابستان انجام می‌شد دیرتر از موعد عملیاتی شود و با مشکل مواجه شویم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا،وی افزود: با پلمپ شدن برخی چاه‌های غیرمجاز در کشور برخی کشاورزان با کم‌آبی مواجه شدند. به عنوان مثال کشاورزی که 20 هکتار زمین را زیر کشت برده بود در زمان آبیاری با مشکل مواجه شد و عملکرد آن کاهش یافت.

ریحانی در ادامه تصریح کرد: دلیل دیگر کم شدن میزان تولید این بود که کشاورزان به خاطر خسارات وارد شده به تولید توان ادامه کشت را نداشتند و از چرخه تولید خارج شدند و استان‌هایی مانند لرستان با کشت سیب‌زمینی به منظور جلوگیری از خشکسالی مقابله کردند. در این استان کاشت محصولاتی مانند سیب زمینی و هندوانه به عنوان محصولات پر‌آب‌بر ممنوع شده است. البته در استان لرستان بیشتر کشاورزانی که از استان‌هایی مانند همدان به این استان می‌روند این محصولات کشت می‌شد اما دیگر اجازه اجاره دادن زمین به این کشاورزان داده نشد و این مسائل باعث کاهش میزان تولید سیب زمینی شد.

مدیر عامل تعاونی سیب زمینی‌کاران در رابطه با کاهش سطح زیر کشت گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در بخش کشاورزی این است که نمی‌توان به صورت دقیق سطح زیر کشت و میزان تولید را برآرود کرد. امسال هم از نظر میزان سطح زیر کشت و هم میزان تولید در واحد سطح کاهش داشته‌ایم. اما طبق آمار در کل ایران 180 هزار هکتار سطح زیر کشت سیب زمینی ثبت شده است اما تولید کمی از 5 میلیون تن کمتر شده است. سطح زیر کشت سیب زمینی در استان همدان هم 25 هزار هکتار بوده است.

ریحانی با اشاره به میزان صادرات در کشور تاکید کرد: از آنجایی که صادرات محصولات کشاورزی به صورت مستقیم انجام نمی‌شود و به صورت پیله‌وری و واسطه‌گری از کشور خارج می‌شود میزان دقیقی از صادرات آن در دست نیست. استان همدان مبدأ صادرات سیب زمینی است اما در گمرک آمار دقیقی به ثبت نرسیده است. محصول به لب مرز فرستاده می‌شود و از آنجا با واسطه و پیله‌وری از کشور خارج می‌شود اما از یک ماه پیش که مرز را بستند دیگر صادراتی انجام نشد که این اشتباه بزرگی بود.

وی افزود: با این توجیه که صادرات باعث بالا رفتن قیمت محصولی مانند سیب زمینی شده است، صادرات آن متوقف شد اما این راهکار خوبی برای تنظیم بازار نیست. می‌توانستند با وضع تعرفه، خروج هدفمندتر صادرات داشته باشند اما راهکار دولت همیشه تنها ممنوعیت یا رفع ممنوعیت است.

مدیر عامل تعاونی سیب زمینی‌کاران در خصوص میزان مصرف سیب زمینی در کشور و مازاد تولید تصریح کرد: میزان مصرف سیب زمینی هر ایرانی در سال 45 کیلوگرم است که با احتساب جمعیت به 3میلیون و 600 هزار تن می‌رسد و حدود 500 هزار تن هم صادرات داریم. حدود 300 هزار تن هم مصرف صنایع تبدیلی است.

وی ادامه داد: حدود 4 میلیون و 500 هزار تن سیب زمینی در کشور نیاز داریم اما میزان تولید ما بیش از نیاز مصرفی و صادراتی کشور است که باعث مشکل می‌شود و هر سال که این 500 هزار تن مازاد با مشکل آفت و کاهش تولید مواجه شود قیمت سیب زمینی به یک قیمت عادلانه می‌رسد. ما اگر بتوانیم میزان سطح کشت را مدیریت کنیم می‌توانیم محصول خود را با یک قیمت عادلانه و معقول‌تر به فروش برسانیم.