۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

انتقاد از برخورد با شرکت‌های لبنیات/ قیمت لبنیات واقعی است

۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 312622
انتقاد از برخورد با شرکت‌های لبنیات/ قیمت لبنیات واقعی است

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: در حال حاضر کارخانه های لبنی محصولات خود را به قیمت های واقعی به بازار عرضه می کنند و دلیلی برای متخلف شمردن و برخورد قانونی با آنها وجود ندارد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ رضا باکری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه در شرایط کنونی مبنای قضاوت باید اسناد مالی هزینه تمام شده تولید باشد نه قیمت مصوب ، اظهار کرد: مواد اولیه تولید و بسته بندی برای صنایع غذایی و لبنی به شکل چشمگیری افزایش داشته به نحوی که در چند ماه اخیر مواد پلی اتیلن 3.5 برابر و پت 7 برابر رشد قیمت داشته است.

وی یادآور شد: صنایع لبنی برای جلوگیری از افزایش هزینه تولید و قیمت تلاش خود را کرده‌اند، اما نتیجه‌ای که برای آن متصور بودیم حاصل نشد.

باکری با اشاره به دو مصوبه اخیر هیات وزیران درباره محصولات پتروشیمی، افزود: خواست ما اختصاص سهمیه از تولیدات پتروشیمی‌ها به کارخانه‌های صنایع غذایی با نرخ مناسب بود، اما هیات وزیران در دو مصوبه جداگانه در مرداد و مهر سالجاری ابتدا سقف قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در بورس را بر پایه نرخ ارز 4200 تومانی سپس بر پایه نرخ ارز نیما ( بیش از 9 هزار تومان) برداشتند.

وی اضافه کرد: برداشتن سقف قیمت در حالی که بورس تنها 30 تا 35 درصد نیاز کارخانه‌ها را تامین می‌کرد موجب افزایش قیمت در بازار آزاد شد و هزینه تمام شده تولید کارخانه‌ها را بالا برد.

باکری بخش مهمی از افزایش قیمت محصولات لبنی را نیز مربوط به رشد قیمت شیرخام دانست و افزود: دامداران با ارائه مستندات به سازمان حمایت قیمت 2100تومان تا 2150 تومان برای خرید هر کیلوگرم شیر را پیشنهاد داده‌اند.

به گفته وی؛ این قیمت علاوه بر 80 تا 100 تومان هزینه حمل و 15 تومان جایزه برای یک درصد چربی، قیمت هر کیلوگرم شیرخام را برای کارخانه‌ها به2250 تومان تا 2300 تومان می‌رساند.

 وی تاکید کرد: با این اوصاف نباید انتظار داشت که صنایع لبنی افزایش قیمت در تولیدات خود را نداشته باشند چرا که زیان و ورشکستگی آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

باکری با تاکید بر اینکه صنایع لبنی برای افزایش قانونی قیمت محصولات خود اقدام کرده اند، اظهار کرد: تغییر و تحولات اخیر در وزارت صمت و روند کند اداری محاسبه و تصویب نرخ‌های جدید را به تاخیر انداخته و صنایع نمی‌توانند منتظر بمانند.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران اظهار کرد: قیمت‌های که اکنون کارخانه‌ها محصولات خود را عرضه می‌کنند واقعی است و تخلفی صورت نگرفته است.

باکری از سازمان تعزیرات خواست مبنای خود را بررسی اسناد مالی کارخانه‌ها قرار دهد و بر اساس آن و واقع بینانه حکم صادر کند.