۰ نفر

مسوول سازمان توسعه تجارت:صادرات چای داخلی آزاد است

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 309489
مسوول سازمان توسعه تجارت:صادرات چای داخلی آزاد است

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: فقط صادرات چای خارجی که ارز دولتی دریافت می کند ممنوع است و صدور محصول تولید داخل ممنوعیتی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، «محمود بازاری» یادآوری کرد: مردادماه امسال در ابلاغیه‌ای از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام شد چای داخلی ممنوعیت صادرات ندارد اما صدور این محصول باید با مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد تا سازوکار اجرایی تشخیص چای داخلی و خارجی را طی کند.
وی اضافه کرد: بر اساس این ابلاغیه، منظور از چای فله و بسته بندی انواع چای وارداتی با نرخ ارز رسمی بانک مرکزی (4200 تومان) است.
بازاری ادامه داد: برای جلوگیری از هرگونه خروج رسمی و غیررسمی چای در پوشش تولیدات داخلی باید به گمرک ها اعلام شود صادرات چای داخلی با کنترل دستگاه های مسوول و مجوز وزارت جهاد کشاورزی مجاز است.
به گزارش ایرنا، پارسال 108 هزار تن برگ سبز چای درجه یک و دو از چایکاران کشور خریداری و بیش از 24 هزار تن چای خشک از آن استحصال شد.
طبق آمارها پارسال نزدیک 12 هزار تن چای خشک تولید داخل به کشورهای هدف صادر شد.
مجموع چای خشک مصرفی کشور بیش از 110 هزار تن است که سالیانه حدود 25 هزار تن آن از محل تولیدات داخلی تامین و بقیه وارد می شود.
دولت با هدف کنترل نوسان های ارزی صادرات برخی کالاها مانند چای، شیرخشک و نهاده های دام و طیور را با هدف جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از ارز دولتی و تامین بازار داخلی ممنوع کرد.