۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

از واگذاری سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بخش خصوصی چه خبر؟

۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 308677
از واگذاری سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بخش خصوصی چه خبر؟

بر اساس اصل 44 قانون اساسی شرکت خدمات حمایتی کشاروزی نیز مانند بسیاری از شرکت های دولتی در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است. قرار بود سهام این شرکت تا پایان سال 94 به بخش خصوصی واگذار شود اما به گفته مسئولان به دلیل بروز برخی مشکلات به تاخیر افتاد. تا اینکه سهام آن در اسفند ماه سال 95 در فرابورس عرضه شد، اما به دلیل شروط تعیین شده توسط وزیر جهاد کشاورزی مشتری از بخش خصوصی برای آن پیدا نشد. حالا پس از گذشته 2 سال خبرهای از واگذاری سهام این شرکت به سازمان تعاون روستایی به گوش می رسد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ واگذاری شرکت خدمات حمایتی با شرایط ترجیحی بسیار خوبی انجام شد به‌ نحوی که‌ ارزش ۱۰ درصد سهام شرکت به‌صورت پیش پرداخت اخذ می‌شد و مابقی آن به شکل تقسیط هشت ماهه دریافت می‌گردید. اما سه شرط برای این واگذاری از سوی وزیر جهاد کشاورزی تعیین شده است، این سه شرط شامل؛ حفظ برند و یکپارچگی زنجیره تامین، خروج شرکت خدمات حمایتی از حوزه سخت افزاری و توسعه نرم افزاری و حفظ قدرت چانه زنی بخش کشاورزی در برابر تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای کاهش قیمت تمام شده نهاده‌ها هستند. شروطی از دلایل مهم عدم استقبال بخش خصوصی از خرید سهام این شرکت عنوان می شود و امکان برنده شدن تعاونی های روستایی را افزایش می دهد.

البته پیش از این نیز سازمان تعاون روستایی بخشی از وظایف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را با دستور مستقیم وزیر جهادکشاورزی برعهده گرفته است و حالا به گفته حسین شیرزاد، مدیرعامل این سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، این سازمان با جدیت به دنبال تامین نقدینگی برای خرید تمامی سهام شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی برای ساماندهی تامین و عرضه کود است.

وی ؛ هدف از خرید سهام این شرکت را ساماندهی کود، رفع موانع و مشکلات موجود در تأمین و تدارک کودهای شیمیایی به‌ویژه کود اوره عنوان می کند.

در همین راستا شمس الله ملازاده، عضو هیات مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، در گفت و گو با اقتصادآنلاین درباره آخرین وضعیت واگذاری سهام این شرکت به سازمان تعاون روستایی، اظهار کرد: فعلا هیچ گونه واگذاری در رابطه با سهام این شرکت انجام نشده است اما مدیرعامل و هیات مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی موافق واگذاری شرکت بر اساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی هستند.

وی تاکید کرد: هر شخص حقیقی ، تشکل و گروه حقوقی و حتی سازمان تعاون روستایی نیز می تواند برای گرفتن سهام ورود پیدا کند.

وی اهلیت بر اساس مفاد خصوصی سازی را مهترین شرط برای دریافت سهام این شرکت عنوان کرد.

ملازاده یاد آور شد: سهام شرکت برای واگذاری به فرابورس برای واگذاری رفته بود اما هیچ شرکت کننده و متقاضی برای آن پیدا نشد.

این عضو هیات مدیره با بیان اینکه زمان بعدی عرضه سهام شرکت خدمات حمایتی در بورس نیست مشخص نیست، تاکید کرد: در این زمینه تنها سازمان خصوصی سازی تصمیم گیرنده است.