۰ نفر

نخودچی و کشمش چرا گران شد؟!

۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۵
کد خبر: 306368
نخودچی و کشمش چرا گران شد؟!

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران گفت: بازار آجیل و خشکبار که تحت تاثیر نوسانات ارزی افزایش صادرات داشتند، با افزایش قیمت در بازار داخلی مواجه شده‌اند در این میان محصولات سنتی همچون نخودچی و کشمش هم افزایش قیمت داشتند که دلیل آن کاهش ورود بار به میادین اصلی عرضه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در ماه‌های اخیر به واسطه رشد قابل توجه نرخ دلار، محصولات تولیدی بازار ایران جنبه صادراتی قابل توجه پیدا کرد و کار را به جایی رساند که تجار کشور همسایه برای خرید محصولات به صورت حضوری به بازار ایران ورود کردند. این موضوع در کنار کاهش میزان تولیدات داخلی به دلیل کم‌آبی، خشکسالی و سرمازدگی، قیمت محصولاتی همچون آجیل و خشکبار را تا سه برابر افزایش داد.

در روزهای اخیر در بازار آجیل و خشکبار این افزایش قیمت به محصولاتی که آنچنان بازار صادراتی ندارد و مشتری داخلی توجه بیشتری به‌ آن دارد سرایت کرده و قیمت محصولی همچون نخودچی و کشمش را هم افزایش داده است.

در این باره احمدی - رییس اتحادیه آجیل و خشکبار - گفت: با افزایش نرخ دلار انواع محصولات گران می‌شود، اما با افت قیمت، عرضه‌کنندگان در برابر کاهش قیمت محصولات خود مقاومت می‌کنند و مدعی هستند این محصولات در گرانی دلار خریداری شده است؛ در این میان بازار آجیل و خشکبار از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: در روزهای اخیر به دلیل رکود بازار آجیل و خشکبار، قیمت محصولات این بازار تا حدودی افت کرده و نسبت به ۲۰ روز گذشته فروشندگان برای عرضه محصولات خود راغب‌تر هستند، اما خریداری وجود ندارد.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در رابطه با افزایش قیمت نخودچی و کشمش تاکید کرد: آجیل و خشکبار جزو محصولات کشاورزی هستند که میزان تولید و عرضه آن ارتباط مستقیم با شرایط آب و هوایی کشور دارد. در سال گذشته در اکثر نقاط کشور شاهد سرمازدگی یا خشکسالی بودیم.

احمدی ادامه داد: در کنار دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات داخلی که بی‌تاثیر از افت عرضه نبوده، موضوعاتی همچون افزایش نرخ دلار و افزایش تقاضا در بازارهای خارجی برای محصولات داخلی بر افزایش قیمت این محصولات تاثیرگذار بوده است.

وی همچنین یادآور شد: کاهش میزان حمل و نقل بار بر قیمت نهایی محصول تاثیرگذار بوده و در روزهای گذشته یکی از دلایل افزایش قیمت، کاهش ورودی آجیل و خشکبار به میادین اصلی عرضه این محصولات بوده که امید است با ورود بار جدید به میادین اصلی قیمت‌ها کاهش یابد.