۰ نفر

ضرورت هدف‌گذاری در اصلاح و نوسازی بازار زعفران

۶۵تن زعفران در بورس کالا فروخته شد

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰
کد خبر: 305459
۶۵تن زعفران در بورس کالا فروخته شد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به قدمت بیش از ۲۱۰ ساله بازار زعفران در ایران، اظهار داشت: زعفران یکی از محصولات سالم و ارزآور کشور ماست که همواره در جهان، طرفداران و مشتریان خاص خود را داشته اما هدفگذاری در اصلاح و نوسازی بازار آن ضرورت دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، حسین شیرزاد گفت: ایران نزدیک به ۸۵ درصد تولید زعفران جهان را در اختیار دارد و به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول شناخته می‌شود. توجه به توسعه صادرات این محصول در بازار جهانی می‌تواند منجر به افزایش درآمدهای ارزی کشور شده ، به همین دلیل آن را از جایگاه ویژه ای برخوردار کرده است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی مدون و ایجاد زیرساخت‌های لازم، این محصول می‌تواند سهم مهمی در صادرات بخش کشاورزی کشور داشته باشد که یکی از اهم وظایف سازمان تعاون روستایی، تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت تشکلهای بخش کشاورزی در این زمینه است.

دکتر شیرزاد با تاکید بر اینکه سال گذشته در یک مداخله هدفمند بازاری و با هدف حمایت از زعفران کاران استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی اجرای سیاست حمایتی خرید توافقی زعفران را در دستور کار قرار داد، گفت: در قالب این طرح، میزان ۶۷ تن انواع زعفران رشته‌ای بریده شامل نگین و شبه نگین (یا سرگل)، رشته ای درجه یک شامل پوشال مرغوب و پوشال معمولی بر اساس استانداردهای ملی از کشاورزان خریداری شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه حدود ۶۵ تن از این زعفران در بورس کالا به فروش رسیده و بخش قابل توجهی نیز صادر شده است، افزود: هدف دولت از ورود هدفمند به بازار زعفران، اصلاح و نوسازی این بازار است .

وی درباره برنامه نهایی و بلند مدت این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی برای محصول زعفران در دو قالب خرید حمایتی و عرضه صادراتی گفت: علاوه بر حضور در این دو عرصه که به ویژه برای حفظ و افزایش منافع کشاورزان و همچنین مصرف کنندگان تدوین شده، یکی از اقداماتی که لازمه تشکیل و راه اندازی بورس بین المللی زعفران در ایران است، تشکیل بازار آتی زعفران در بورس کالا بوده که با همکاری شرکت بورس انجام و به گونه ای غیر منتظره مورد توجه و اقبال فعالان صنعت زعفران قرار گرفته است.

شیرزاد در زمینه چگونگی روند عرضه زعفران بر روی تابلوی بورس توسط سازمان تعاونی روستایی در آینده نیز گفت: یگانه مرجع تعیین قیمت زعفران در جهان، کشور جمهوری اسلامی ایران و بورس بین المللی آن خواهد بود و در عین حال شاهد شفافیتی کم نظیر در قیمت و کیفیت زعفران کشور عزیزمان در دنیا و اعتمادسازی حاصل از آن بمثابه دستاورد بزرگ ملی خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: در آینده با ایجاد و تجهیز بستر مناسب جهت حفظ و نگهداری، موجبات تعادل قیمت و بازار این محصول را فراهم می کنیم تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان در خرید به موقع هنگام پیک برداشت، منافع مصرف کنندگان را نیز مد نظر قرار داده و از طریق صادرات آن در جهت تقویت تراز تجاری گامهای موثری برداریم.

شیرزاد در پایان گفت: چشم انداز روشن ما در این حوزه، همین شهرت و اعتماد بازار جهانی نسبت به برند زعفران ایران و قیمت و کیفیت اعلامی در بورس بین المللی آن است و انشاالله به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که از این پس، صادرات زعفران فقط با گواهی بورس امکان پذیر باشد.