۰ نفر

یک فعال اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

معامله پایاپای به جای معامله با دلار/ در دام اشتباهات گذشته نیفتیم

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 305281
معامله پایاپای به جای معامله با دلار/ در دام اشتباهات گذشته نیفتیم

پس از تشدید تحریم ها از سوی آمریکا یکی از بزرگترین مشکلات تجار محصولات کشاورزی کشور انتقال پول و مبادلات مالی بود. هر چند دادگاه لاهه حکم به رفع این مشکل برای تامین موارد انسان دوستانه از جمله مواد کشاورزی و غذایی داده است، اما کارشناسان معتقدند این حکم تضمینی برای اجرا ندارد و ایران باید به دنبال راه حل های سریع و در دسترس دیگر برای جایگزین دلار در مبادلات خود با کشورهای دیگر باشد، یکی از این راه حل ها معامله پایاپای است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مسعود عبادی پور، فعال اقتصادی و نایب رییس انجمن ملی خرمای ایران در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه داد و ستد پایاپای پولی بین طرفین رد و بدل نمی شود، اظهار کرد: در این نوع معامله کالا‌ها یا خدمات به صورت مستقیم و بدون واسطه‌ با کالا یا خدمات دیگر مبادله می‌شود و طرفین هیچ نوع پولی دریافت یا پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز معامله پایاپای در کشور‌های پیشرفته در کنار نظام پولی آن‌ها قرار گرفته است و حجم قابل توجهی از معاملات در تبادلات تجاری را در بر می‌گیرد.

عبادی پور با تاکید بر اینکه مبادله کالا به کالا یکی از بهترین روش‌های جایگزین در بحران‌های مالی و پولی به جای پول به شمار می‌رود، افزود:  این روش می‌تواند تاثیر کاهش ارزش پول یا بحران‌های اقتصادی مانند آنچه کشور ما گرفتار آن شده را کاهش دهد.

این فعال اقتصادی یادآور شد که ایران نیز تجربه‌های از این نوع معامله داشته و با کشورهای مانند چین و هند از این روش استفاده کرده است.

عبادی پور اظهار کرد: در معامله پایاپای با این کشور‌ها نفت در مقابل برخی محصولات غذایی و ضروری انجام شد، اما مشکلاتی در پی داشت که نیاز به تدابیری است تا در دام اشتباهات گذشته نیفتیم.

وی با تاکید بر اینکه قبل از هر چیز لازم است سازوکارهای مناسبی برای مبادله پایاپای با کشورها در نظر گرفته شود، گفت: شناسایی کالاهایی که امکان این نوع معامله را دارند، شفاف سازی در مبادلات، کشف ارزش واقعی کالاهای مورد معامله و همسان سازی ارزش واقعی آن‌ها از مواردی است که در جایگزینی معامله پایاپای به جای ارز به آن توجه شود.

عبادی پور افزود: روش پیشنهادی می‌تواند در کنار سایر روش‌های دیگر مانند مبادله با ریال اثر راهگشای مشکلات کنونی کشور باشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه طرف‌های تجاری محصولات کشاورزی ایران بیشتر کشورهای عراق، افغانستان، روسیه و حوزه خلیج فارس هستند، گفت: این کشورها شرایط لازم برای اجرای روش معامله پایاپای و رسیدن به توافق‌های مناسب در این زمینه را دارند.

عبادی پور در پایان اضافه کرد: با بکارگیری روش معامله پایاپای در کنار سایر روش‌ها می‌توان بخشی از بازارهای صادراتی که با زحمت و صرف زمان و هزینه بدست آمده را حفظ کرد.