۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

انصراف 80 تا 90 درصد کشاورزان از کشت گندم

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 304844
انصراف 80 تا 90 درصد کشاورزان از کشت گندم

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: به دلیل افزایش فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی 80 تا 90 درصد کشاورزان از کشت گندم در سال زراعی جدید منصرف و به فکر جایگزینی افتاده‌اند، با این شرایط نمی‌توان آینده‌ای روشن برای تولید گندم کشور متصور شد.

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به بدون تغییرمانده قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی 97-96 ، اظهارکرد: نرخ خرید تضمینی گندم در حالی بدون تغییر ماند که افزایش قیمت در تمامی بخش ها اتفاق افتاد و کشاورزان در تامین هزینه جاری و معیشت خود دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: گندمکاران در سال زراعی که گذشته بارها نسبت به این موضوع شکایت کرده اند و معتقدند که فریب وعده های را خورده اند که عملی نشده است.

ایمانی با بیان اینکه تاخیر در اعلام نرخ خرید گندم در سال زراعی جدید بر بی اعتمادی گندمکاران دام زده است، افزود: بر اساس قانون خرید تضمینی دولت باید تا پایان شهریور نرخ ها را اعلام می کرد، اما همچنان از آن سر باز می زند ضمن اینکه شایعاتی در بین گندمکاران درباره افزایش اندک نرخ گندم در سال زراعی جدید پراکنده شده که حس ناامیدی در آن ها تشدید کرده است.

وی تاکید کرد: بنیاد ملی گندمکاران جو روانی حاکم بر گندمکاران و نتایج منفی حاصل از آن را حضوری، مکاتبه ای و در مصاحبه های مختلف به گوش مسئولان رسانده و درباره آن هشدار داد است، اما تا کنون واکنشی از آن ها ندیده ایم.

ایمانی با یادآوری اینکه در سال زراعی 97-96 پرداخت مطالبان روندی خوبی داشت، اظهار کرد: هر چند ما همچنان معتقد هستیم پرداخت مطالبات کشاورزان به دلیل شرایط اقتصادی کشور باید به روز باشد، اما سال زراعی گذشته فشار روانی کمتری در این خصوص به کشاورزان وارد شد چرا که از نظم بهتری نسبت به سال های گذشته است.

 رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران، میزان پرداخت ها را تا امروز بیش از 85 درصد مطالبات عنوان کرد.

ایمانی، از وعده مسئولین برای تسویه کامل مطالبات گندمکاران تا پایان مهر خبر داد.