۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

کاهش تولید و کیفیت خرمای مضافتی/ پیش‌بینی کمبود در بازار داخلی، آرامش در بازار خارجی

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 303335
کاهش تولید و کیفیت خرمای مضافتی/ پیش‌بینی کمبود در بازار داخلی، آرامش در بازار خارجی

دبیر انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به افت کیفیت و تولید خرما در کشور، گفت: بیشترین افت کیفیت در خرمای مضافتی اتفاق افتاده و ارقام صادراتی آسیب کمتری دیده اند در نتیجه بازار داخلی بیش از از بازار خارجی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ مقداد تلکوزاده با بیان اینکه 80 درصد خرمای مضافتی در بازار داخل مصرف می شود، اظهار کرد: در سال جاری استان کرمان که قطب اصلی تولید خرمای مضافتی است با افزایش بی سابقه دما و خشکسالی روبه رو شد، به همین دلیل تولید خرما در این استان 20 تا 30 درصد و کیفیت محصول به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این اتفاق بازار داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و میزان و کیفیت خرمای مضافتی عرضه شده کاهش می یابد.

تلکوزاده همچنین احتمال افزایش صادرات به دلیل افزایش نرخ ارز را از عواملی دانست که ممکن است بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط برای رقم های تجاری دیگر به ویژه رقم های مهم صادراتی بهتر است، افزود: در حال حاضر 8 تا 9 رقم  تجاری با توجیه اقتصادی از جمله؛ سایر،کبکاب، زاهدی، پیارم، هلیله ای، شاهانی در کشور تولید می شود که  از لحاظی کمی و کیفی آسیب کمتری دیده اند.

به گفته دبیر انجمن ملی خرمای ایران ؛ نگرانی برای بازار صادراتی وجود ندارد  چراکه کاهش کیفیت و میزان تولید رقم های تجاری آنقدر زیاد نیست که بازار صادراتی ما را با چالش رو به رو کند.

تلکوزاده مهترین چالش پیش روی صادرات خرمای کشور را مانند سایر محصولات کشاورزی پیمان سپاری ارزی عنوان کرد.