۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین مطرح شد:

اصرار بر معامله با ریال اجبار بر تسویه با دلار!/ یک بام و دو هوای دولت در صادرات محصولات کشاورزی

۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 302371
اصرار بر معامله با ریال اجبار بر تسویه با دلار!/ یک بام و دو هوای دولت در صادرات محصولات کشاورزی

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: دولت اصرار بر صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه با ریال دارد اما تجار را اجبار به تسویه با دلار در سامانه نیما می کند. این رفتار یک بام و دو هوای دولت زیان جبران ناپذیری را به بازار خارجی ما می زند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ صدرالدین نیاورانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه عملکرد دولت با شعار حمایت از تولید داخل در  تضاد است، اظهار کرد: دولت بارها اعلام کرده درصدد حذف دلار از معاملات خارجی ایران است اما در عمل با اجبار به تسویه در سامانه نیما تجار را وادار بر استفاده از دلار در معاملات می کند.

وی ادامه داد: تاثیر منفی این موضوع برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه بیش از سایر حوزه های دیگر خود را نشان داده است.

نیاورانی با بیان اینکه مشتریان اصلی محصولات کشاورزی ما با حضور در ایران معاملات را با ریال انجام می دهند، افزود: در حال حاضر بیشتر تجار کشورهای همسایه مستقیم به سراغ  فروشندگان در داخل کشور  می آیند و بهای محصول آن ها را به ریال پرداخت می کنند سپس با امضای قرارداد آن ها باید محصول را از طریق گمرک تحویل دهند.

وی اظهار کرد: با ورود کالا به گمرک تاجر ایرانی باید تسویه را در سامانه نیما انجام دهد در حالی که ارزی دریافت نکرده تا وارد این سامانه کند.

نیاورانی با تاکید بر اینکه به زودی شاهد افت صادرات محصولات کشاورزی خواهیم بود، گفت: کاهش صادرات به معنای از دست رفتن اشتغال و شرایط سخت تر اقتصادی برای بخش کشاورزی و فعالان این حوزه است.

وی در پاسخ به درباره اینکه آمار دولت رشد صادرات محصولات در ماه های اخیر را نشان می دهد، اظهار کرد: این رشد مربوط به محصولات اصلی صادراتی ما نیست و پایداری ندارد.

نیاورانی گفت: محصولات اصلی ارزآور کشاورزی کشور ما سیب ، کیوی و پسته هستند اما، آمار اخیر مربوط به افزایش حجم صادرات محصولات سبزی و صیفی با ارزش صادراتی اندک و موقت است.

وی عمده کشورهای مشتری محصولات کشاورزی کشور را امارات، قطر، عراق ، روسیه و افغانستان برشمرد که همگی تمایل به معامله با ریال دارند.

نایب رییس اتحادیه محصولات کشاورزی از بدقولی بانک مرکزی برای حل این مشکل خبر داد و گفت: مکاتبانی با وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی انجام دادیم و قرار بر این شد که بانک مرکزی یکماه به تجار محصولات کشاورزی مهلت دهد اما عملی نگردید.

نیاورانی در پایان اظهار کرد: امیدواریم این مشکل زودتر مرتفع شود چرا که نتایج منفی آن بر بازار خارجی محصولات کشاورزی قابل جبران نیست.