۰ نفر

تشریح آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

معادله بازار گوشت به "فراوانی و گرانی" رسید/ راه‌اندازی بازار سیاه گوشت

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 301411
معادله بازار گوشت به "فراوانی و گرانی" رسید/ راه‌اندازی بازار سیاه گوشت

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: در حال حاضر توزیع گوشت وارداتی و داخلی در بازار بیش از نیاز مصرف است اما، همچنان گرانی بر بازار حاکم است و این کالا از دسترس بسیاری خارج شده، به عبارت دیگر بازار به معادله "فراوانی و گرانی" رسیده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ منصور پوریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه این معادله در بازار سایر کالاهای اساسی نیز دیده می شود، افزود: زمانی این اصطلاح برای بازار به کار می رود که کمبودی در تامین و توزیع نیست اما، کاهش قیمت اتفاق نمی افتد و گرانی در بازار ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر واردات گوشت قرمز  بدون سقف آزاد و صادرات ممنوع است و به فور گوشت گاو منجمد، گوشت تازه و منجمد گوسفندی به بازار کشور سرازیر می شود.

پوریان دلیل گرانی در بازار را مشکلات توزیع دانست و از راه اندازی بازار سیاه در خلاء نظارت خبر داد.

وی ادامه داد: هم اکنون انواع گوشت قرمز با قیمت مناسب در میادین میوه و تره بار توزیع می شود اما، سودجوجان با اجیر کردن تعدادی از افراد اقدام به خرید و خالی کردم میادین از گوشت می کنند. سپس گوشت های خریداری شده را با راه اندازی بازار سیاه با چندین برابر قیمت عرضه می کنند.

پوریان تاکید کرد: هزینه عدم نظارت سهوی یا عمدی دستگاه های مربوطه را اقتصاد کشور با واردات زیاد و ممنوعیت صادرات تولید داخل و مردم با فشار مضاعف بر زندگی خود می دهند.

وی با بیان اینکه عملکرد و تصمیمات غلط دستگاه های ذی ربط رکود را بر بازار گوشت داخلی نیز تحمیل کرده است، افزود: هر چند قیمت گوشت در بازار بسیار بالاست اما، قیمت خرید از تولید کننده داخلی دام سنگین و سبک مناسب نیست.

پوریان قیمت گوشت گاو منجمد وارداتی برزیلی را 29 هزار تومان عنوان کرد که با راه اندازی بازار سیاه توسط فرصت طلبان، بیش از 45 هزارتومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفند وارداتی استرالیای را 34 هزارتومان، اوراسیا را 33 هزار و 800 تومان و منجمد را 35 هزار تومان اعلام کرد و گفت: مردم این کالاها را بیشتر از قیمت اعلام شده از بازار نخرند.

رئیس شورای تامین دام کشور تاکید کرد: واردات زیاد، قطع صادرات و افزایش پدیده شوم قاچاق از نتایج تصمیمات غیر کارشناسی و اصرار بر ادامه آن ها است.

پوریان در پایان گفت: برای تنظیم بازار گوشت و حمایت از تولید داخل به وزرات جهاد کشاورزی پیشنهاد داده ایم اجازه صادرات دام زنده به ازای تحویل گوشت دام زنده، لاشه و گوشت منجمد به شرکت های وابسته دولتی مانند شرکت پشتیبانی امور دام را به تولیدکننده داخلی بدهند امیدواریم مورد قبول قرار بگیرد.