۰ نفر

وزارت کشاورزی پیش‌بینی کرد؛

صادرات ۱.۵میلیارد دلاری گیاهان دارویی

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 300671
صادرات ۱.۵میلیارد دلاری گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌کنیم تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان صادرات گیاهان دارویی در کشور به ۱.۵ میلیارد دلار در سال افزایش پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین زینلی در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: سال گذشته ارزش صادرات گیاهان دارویی از کشور ۴۵۰ میلیون دلار بوده و میزان واردات نیز حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. پیش بینی می‌کنیم در سال آینده میزان صادرات گیاهان دارویی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند.
وی افزود: بیشترین صادرات ما به کشورهای ژاپن، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی صورت می‌گیرد.
زینلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۱۹۵ هزار هکتار از اراضی کشور گیاهان دارویی کشت می شود که در پایان برنامه ششم توسعه، این میزان به ۲۵۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه بالاترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی متعلق به زعفران است، گفت: ۱۰۸ هزار هکتار زعفران در سطح کشور کشت می شود. بعد از زعفران نیز زیره ها، رازیانه، موسیر، گل محمدی، گشنیز و شیرین بیان نیز بیشترین سطح زیر کشت و صادرات را به خود اختصاص دادند. 
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما با گیاهان دارویی بومی کشور است، تصریح کرد: ۲۰ گونه گیاه دارویی بومی، ارگانیک و کم آب طلب از جمله زعفران، گل محمدی، موسیر، باریجه، آنغوزه، کرفس کوهی، گل گاوزبان، شیرین بیان، رازیانه، انواع زیره، تخم شربتی و سیاه دانه از جمله گیاهان اولویت دار توسعه کشت گیاهان دارویی هستند.
زینلی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در زمینه گیاهان دارویی در نظر گرفته شد که حدود ۶۰ درصد آن جذب شد. امسال نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این بخش در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص پرورش گیاهان دارویی، خاطرنشان کرد: همه گیاهان در ابتدا وحشی بودند و بر اساس دانش و تحقیقاتی که صورت می گیرد قابلیت زراعی سازی را پیدا می کنند. در خصوص زراعی سازی قارچ "ترافل" تحقیقاتی در حال انجام است.