۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

گران‌فروشی نهاده‌های دامی ادامه دارد/ کنجاله سویا بیش از 350 و ذرت 210تومان گران‌تر از نرخ مصوب

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶
کد خبر: 299625
گران‌فروشی نهاده‌های دامی ادامه دارد/ کنجاله سویا بیش از 350 و ذرت 210تومان گران‌تر از نرخ مصوب

14شهریورماه جاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت مصوب کنجاله سویا را 2200تومان و ذرت دامی را 1100تومان اعلام کرد. اما، گزارشات مرغداران و دامداران نشان می‌دهد گران‌فروشی در نهاده‌های دامی ادامه دارد و آن‌ها هر کیلوگرم از این نهاده‌ها را بیش از 350تومان و 210تومان گران‌تر از قیمت مصوب می‌خرند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ اواسط شهریور ماه جاری رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای قیمت ذرت وارداتی را 1100تومان و کنجاله سویای وارداتی و داخلی را 2200تومان اعلام کرد. در این نامه عنوان شده است؛ این قیمت‌ها حداکثر قیمت فروش این محصولات می‌باشد که با هدف تسهیل و تسریع در نظارت بهینه بر قیمت و توزیع کالاهای اساسی بهره مند از ارز رسمی و مطابق بررسی اسناد و مدارک دریافتی از شرکت‌های واردکننده ذی ربط اعلام شده است.

اما گزارشات مرغداران و دامداران نشان می‌دهد گران فروشی در نهاده‌های دامی ادامه دارد و در حال حاضر آنها هر کیلوگرم از این نهاده‌ها را بیش از 350 تومان و 210 تومان گران‌تر از قیمت مصوب می‌خرند.

برومند چهارآیین، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی مرغداران گوشتی ایران، در گفت و گو با اقتصادآنلاین درباره آنچه در حال حاضر در بازار نهاده‌های دامی می‌گذرد، گفت: در حال حاضر تمامی نهاده‌های دامی که در نامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نام برده شده گران‌تر از قیمت مصوب فروخته می‌شود.

وی بالاترین گران فروشی را مربوط به کنجاله سویا دانست.

چهارآیین با تاکید بر اینکه سطح گران فروشی در استان‌های مختلف متفاوت است، افزود: حداکثر قیمت مصوب کنجاله سویا 2200 تومان است اما، به طور نمونه اکنون این نهاده در استان تهران 2620 تومان و به طور متوسط در سراسر کشور 2550 تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت مصوب تعیین شده برای ذرت دامی نیز 1100 تومان است که در بازار سراسر کشور متوسط 1310 تومان فروخته می‌شود.

چهارآیین با تاکید بر اینکه هیچ نظارت بر بازار نهاده‌ها نیست، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت‌های مصوب را تعیین کرده و ابزار نظارت نیز در دست همین وزارتخانه است و به همین دلیل مسئولیت اتفاقی که در بازار نهاده افتاده بر عهده وزارت صمت است.

وی ادامه داد: اتحادیه نسبت به عملکرد وزارت صمت به شدت منتقد است و این موضوع بارها با مسئولان این وزارتخانه مطرح شده است اما، اقدامی از سوی آن‌ها دیده نمی شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی مرغداران گوشتی ایران، همچنین عملکرد سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بارها با فعالین حوزه تولید مرغ به اتهام گران فروشی برخورد تعزیراتی کرده اما، بازار نهاده‌ها را به حال خود رها کرده است.

به گفته، چهارآیین هم اکنون تعدادی از روسای اتحادیه‌های مرغ گوشتی به دلیل فروش مرغ بالاتر از قیمت مصوب در استان پرونده‌های تعزیراتی دارند در حالی در همین استان‌ها گران فروشی نهاده‌های دامی بیش از سایر استان‌ها اتفاق می‌افتد و هزینه تولید برای مرغداران در آنها بالاتر است