۰ نفر

دبیرکل فدراسیون انجمن‌های صنعت غذایی ایران خبر داد:

فاینانس خارجی دلیل تاخیر قرارداد گندم ایران و روسیه

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 299325
فاینانس خارجی دلیل تاخیر قرارداد گندم ایران و روسیه

دبیرکل فدراسیون انجمن‌های صنعت غذایی ایران اظهار کرد: برنامه‌ها برای قراردادی که تحت آن روسیه و قزاقستان گندم برای ایران تامین می‌کنند متوقف شده، زیرا پیشرفتی در فاینانس آن صورت نگرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مذاکرات درباره این قرارداد شش ماه قبل آغاز شد. تحت این قرارداد، روسیه و قزاقستان برای کارخانه‌های آرد ایرانی گندم تامین می‌کردند و آنها نیز به نوبه خود آرد را به عراق که بازارش در اختیار ترکیه است، صادر می‌کردند.

کاوه زرگران، دبیرکل فدراسیون انجمن‌های صنعت غذایی ایران، در حاشیه کنفرانس غلات در مسکو به رویترز گفت: طرف ایرانی شرایط خود را دارد. اگر می‌خواهید چنین توافقی محقق شود بایستی آن را فاینانس کنید، در حالی که تاکنون هیچ پیشرفتی در این فرآیند صورت نگرفته است. تحت این قرارداد، روسیه حدود ۱۰۰ هزار تن گندم در ماه برای کارخانه‌های خصوصی ایرانی که اجازه ندارند از گندم داخلی برای صادرات آرد استفاده کنند، فراهم خواهد کرد. ایران تا پیش از این که خریدش را در سال ۲۰۱۶ در حرکت در مسیر خودکفایی در تامین گندم کاهش داد، یکی از بزرگترین بازارها برای گندم روسیه بود.

زرگران که در هیات مدیران اتاق بازرگانی مشترک ایران - روسیه نیز حضور دارد، اظهار کرد: اگر فاینانس وجود داشت شمار قابل توجهی از کارخانه‌های آرد ایرانی علاقه‌مند به کار با استفاده از این طرح هستند. تاکنون فقط کارخانه‌هایی که به طور مرتب آرد به عراق صادر می‌کنند به طرح مذکور علاقه‌مند بودند.

وی در ادامه افزود: کارخانه‌های خصوصی ایران ۱۸۰ هزار تن گندم برای تامین از سوی روسیه و قزاقستان در سال ۲۰۱۸ درخواست کرده‌اند، اما تاکنون تنها ۸۰ هزار تن آن تامین شده است.

زرگران همچنین اظهار کرد: ایران به حد کافی گندم در داخل کشور برداشت کرده تا نیازهای خود را تا سال آینده پوشش دهند. ما تنها برای صادرات آرد گندم وارد می‌کنیم این یک واردات موقتی است. واردات گندم برای مصرف واقعی متوقف شده است.

به گفته زرگران، برزیل اخیرا یک خط اعتبار ۱.۲ میلیارد دلار برای توسعه تجارت با ایران پیشنهاد کرده و روسیه نیز می‌تواند اقدام مشابه را برای ایران انجام دهد، زیرا فاینانس در جهان بسیار متداول است.

زرگران در پاسخ به این‌که آیا کانال‌های بانکی برای ایران باز خواهند ماند، اظهار کرد: با بسیاری از کشورها برای ادامه روابط بانکی خود توافق کرده‌ایم. ما دوستان خوبی در منطقه داریم که آنها (ترکیه، روسیه) نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.