۰ نفر

واردات غیر رسمی ۳۰هزار تن چای در سال

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 298873
واردات غیر رسمی ۳۰هزار تن چای در سال

رئیس سازمان چای کشور گفت: نیاز داخلی کشور به چای ۱۱۰ هزار تن است که سالانه ۲۵ هزار تن آن تولید می‌شود و بقیه باید باید از طریق واردات تامین شود که سال گذشته ۵۷ هزار تن به صورت رسمی وارد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حبیب جهانساز در بازدید از باغ های چای شهرستان سیاهکل گفت: این شهرستان از مناطق چایخیز شمال کشور است که بیش از ۱۶۰۰ هکتار باغ چای و شش کارخانه چایسازی فعال دارد.

وی افزود: میزان خرید برگ سبز در سال جاری تا ۱۵ شهریور بیش از ۴۰۰۰ تن بوده است و ۷۰ درصد مطالبات چایکاران شهرستان پرداخت شد.

جهانساز ضریب خودکفایی چای داخلی را ۲۳ تا ۲۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: نیاز داخلی کشور ۱۱۰ هزار تن است که بیش از ۷۰ هزار تن آن باید با واردات تأمین شود.

وی افزود: در حال حاضر تولید سالانه چای خشک کشور ۲۵ هزار تن است. میزان واردات امسال تاکنون ۱۵ هزار تن بوده است. سال گذشته ۵۷ هزارتن واردات رسمی و مابقی به صورت غیررسمی به کشور صورت گرفت.

او با بیان اینکه رونق صنعت چای نیازمند یک عزم ملی است، خاطرنشان کرد: در صورتی که دستگاه‌های اجرایی بخواهند چای داخلی مصرف کنند، چای داخلی دست ما نمی ماند.

جهانساز با بیان اینکه حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تن چای کشور دارای بازار خارجی است و راه خود را به صادرات باز کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ هزار چایکار برای تولید این محصول استراتژیک تلاش می‌کنند و امسال حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ تن چای در داخل کشور تولید شده است. ما ظرفیت داریم تا ۵۰ هزار تن چای داخلی هم تولید کنیم که تحقق این امر نیاز به عزم ملی دارد.