۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی:

گرانی میوه‌های سردرختی دست دولت نیست/ پرداخت باقیمانده مطالبات گندمکاران تا یک ماه آینده

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۴
کد خبر: 298870
گرانی میوه‌های سردرختی دست دولت نیست/ پرداخت باقیمانده مطالبات گندمکاران تا یک ماه آینده

وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت میوه های سردرختی دست دولت نیست و عرضه این میوه ها به دلیل سرمازدگی کاهش داشته است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمود حجتی در حاشیه مراسم ششمین گردهمایی سراسری محصولات زراعی  در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: میوه های سردرختی 11 هزار میلیارد تومان از سرمازدگی خسارت  دیده اند که این امر عرضه را کاهش و قیمت را افزایش داده است.

وی ادامه داد: اما خوشبختانه در مورد میوه های پاییزی هیچ مشکلی نداریم.

حجتی با یادآرو اینکه دولت دخالتی در تعیین قیمت میوه های سردرختی ندارد، افزود: ما در مورد میوه ها ورود نمی کنیم و تعیین قیمت این محصولات بر عهده و در کنترل دولت نیست. 

حجتی درباره زمان اعلام نرخ خرید تضمینی در سال جاری، افزود: وظیفه ی وزارت جهاد کشاورزی تعیین و پیشنهاد نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به دولت است که انجام شده و اکنون پیشنهاد قیمت ما در شورای اقتصاد در حال بررسی است.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود درباره زمان پرداخت باقی مانده مطالبات گندمکاران نیز گفت: گندمکارانی که محصول خود را تحویل دولت داده اند 50 درصد از مطالبات خود را در همان ابتدا دریافت کرده اند و ما امیدواریم با تامین اعتبار باقی مانده مطالبات آن ها نیز تا 1 ماه آینده پرداخت شود.

تولید 80 میلیارد دلار کالا در بخش کشاورزی به قیمت جهانی/ پتروشیمی ها به تولید ملی خیانت کردند

محمود حجتی امروز در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی به مناسبت آغاز سال جدید زراعی که با حضور معاونان، مدیرکل ها و روسای سازمان های جهاد کشاورزی استانی برگزار شد ، اظهار کرد: سال سخت و کم آبی را پشت سر گذاشتم به نحوی که میزان بارندگی تنها به 166 میلی لیتر رسید درحالی که سال گذشته 230 تا 240 میلیمتر بود.

وی ادامه داد: بسیاری از استان ها در بدترین شرایط خشکسالی قرار داشتند با این حال تنها در گندم 500 هزار تن افزایش تولید داشته ایم  و دستاوردهای خوبی نیز در تولید سایر کالاهای اساسی از جمله دانه های روغنی و شکر حاصل شد.

حجتی با یادآروری اینکه کشور ما از سال های گذشته با مشکل کم آبی رو به رو بوده است، افزود: نباید به سخنان بعضی از افراد که معتقد هستند ظرفیت ما پاسخگوی نیازمان نیست توجه کنیم چرا که آمار و ارقام نشان می دهد با کمک ابزار و دانش روز می توان تولید را به بیش از تقاضا افزایش داد به طور مثال؛ با به کارگیری تکنولژی روز در گلخانه ها بهره وری آب را به 10 برابر افزایش می یابد در حالی که جمعیت به این اندازه رشد نداشته است.

وی تاکید کرد: ملت ایران در کل تاریخ فقیر نبوده و نه تنها از کشوری کمک نگرفته بلکه به سایر کشورها نیز کمک کرده است. بسیاری از حملات به کشور ما هم به دلیل وجود همین ثروت ها بوده که کشاورزی بخش مهمی از آن ها را تشکل میداده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد محدودیت های اخیر برای تامین آب بخش کشاورزی گفت: در سال های اخیر ده ها موتور آب کشاورزان را مسدود و حق آب آن ها را کاهش داده اند با این حال در این بخش تولید و بهره وری از منابع و نهاده ها بیشتر شده است.

حجتی تاکید کرد: علی رغم تمام نارسایی های که در طبیعت و عملکرد مدیران وجود دارد اما، بخش کشاورزی باعث سربلندی کشور شده و امروزه می بینم که این بخش کمترین تاثیر از تحریم ها داشته است به نحوی که در این شرایط بخش کشاورزی 80 میلیارد دلار کالا به قیمت جهانی تولید می کند که باعث افتخار ما است.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به مدیران استانی، اظهار کرد: از مدیران استانی، شهرستانی و حتی همکاران فعال در دهستان ها می خواهیم توانایی ها و ظرفیت های بخش کشاورزی را در مناطق خود شناسایی و معرفی کنند.

وی اضافه کرد: در استان ها سعی کنیم با مسئولان که امکانات دولتی را در اختیار دارند صمیمی شویم و خودمان و توان بخش کشاورزی را به آن معرفی کنیم.

حجتی با تاکید بر اینکه استانداران و فرمانداران تشنه ی اطلاعاتی از این دست هستند، افزود: این اطلاع رسانی ها برای کشور بسیار مفید است و می تواند همفکری و همراهی مسولان را برای بخش به همراه داشته باشد. 

وی یادآرو شد: اگر این اطلاع رسانی نباشد فکر می کنند امکاناتی که در اختیار کشاورزی قرار دارد زیادی است.

اگر حال انجام کار را ندارید عنوان یدک نکشید

حجتی با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران این بخش، گفت: اگر حال انجام مسئولیت خود را نداریم عنوان با خودمان یدک نکشیم و از عرصه کنار برویم اما، اگر مسئولیتی را پذیرفتیم به جای فرار از مشکلات به استقبال آن ها برویم و با ارائه راه حل پای کار بیایم.

وی اضافه کرد: به طور مثال مشکلاتی که مردم درباره زمین با منابع طبیعی یا اموراراضی دارند 80 درصد در وزارتخانه کشاورزی حل می شود. حل بیشتر مشکلات دست مسئولان استانی است و من به عنوان وزیر تنها می توانم دستورالعملی را ابلاغ کنم اما، پیگیری با خود شما است.

حجتی افزود: تلفن و نامه پیگیری نیست ما موظف هستیم تا حصول نتیجه به دنبال کار باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از شرکت های پتروشمی، اظهار کرد: در ماه های اخیر شاهد مشکلاتی در تامین کود اوره بودیم که با پیگیری ما مشخص شد شرکت های پتروشیمی اوره را که از منایع تجدید ناپذیر نیز هست برای منافع خود صادر می کنند.

 حجتی افزود: کل تولید کود کشور 4.5 تا 5 میلیون تن و نیاز ما تنها 2 میلیون تن است، اما شرکت های مربوطه همین مقدار را از بخش کشاورزی دریغ می کردند.

وزیر جهاد کشاورزی این رفتار شرکت های پتروشیمی را خیانت به تولید داخلی دانست.

حجتی با اشاره به تخصیص ارز دولتی برای تامین برخی از کالاهای ضروری عنوان کرد: بخاطر اینکه فشار به مردم نیاید دولت اصرار دارد با ارز 4200 تومن کالاهای مانند؛ روغن، ذرت ، سویا و جو تامین شود. مدیران در این امر باید حسایت داشته باشند تا این محصولات به صورت تجاری از روند تولید خارج نشود و با قیمت مصوب دولتی به دست تولیدکننده برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید کالاهای اساسی از جمله مرغ با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، گفت: لازمه این امر رسیدن نهاده های تولید با قیمت مصوب دولتی به دست تولیدکنندگان است که در این رابطه باید مدیران پیگیری و کنترل لازم را در تامین و عرضه نهاده ها داشته باشند.

حجتی در پایان تاکید کرد: خدا رو شکر با اقدامات انجام شده آرامش خوبی در تامین کالای اساسی داشته ایم و بازار این کالاها مانند آنچه در برخی بازار ها به وجود آمده دچار التهاب نشده است اما، تداوم این امر نیز نیاز به کنترل و توجه مداوم مدیران دارد.