۰ نفر

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران؛

مقصر بخشی از خسارت 830میلیاردی سرمازدگی امسال مروجان هستند/ ریزش 30درصدی گندم قبل از برداشت در استان تهران

۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 298210
مقصر بخشی از خسارت 830میلیاردی سرمازدگی امسال مروجان هستند/ ریزش 30درصدی گندم قبل از برداشت در استان تهران

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: از خودم و شما مروجان کشاورزی راضی نیستم و مسئولیت بخشی از خسارات 830 میلیارد تومانی ناشی از سرمازدگی سال‌جاری را متوجه شما می‌دانم.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ کریم ذالفقاری در افتتاحیه دوره‌های آموزش مروجین پهنه که در محل مرکز تحقیقات و آموزش استان تهران برگزار شد، با اشاره به کمبود امکانات در مراکز تحقیق و آموزش کشاورزی خطاب به مروجان، اظهار کرد: ما به خوبی واقف هستیم که امکانات رفاهی و حمل و نقل در مراکز ترویج به میزان کافی و شایسته وجود ندارد اما، از نیروهای جوان و با تجربه انتظار بیشتری می‌رود.

وی ادامه داد: در این جلسه نیامده ایم که مباحث علمی مطرح کنیم هدف اصلی شناخت مشکلاتی است که نقایص در کار را به وجود آورده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه سال زراعی جاری استان تهران از سرمازدگی 830 میلیارد تومان خسارت دید، افزود: خجالت زده کشاورزان به خاطر این حجم از خسارت دیدگی هستیم چراکه مروجین می‌توانستند از 60 تا 70 درصد خسارت جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: از مروجان انتظار اقدامات بیشتری برای مقابله با بحران‌ها می‌رود آن‌ها مسئولیت سنگینی در قبال کشاورزان و تامین غذای کشور دارند.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به ریزش 30 درصدی گندم قبل از برداشت در استان، گفت: این میزان ریزش قابل قبول نیست و نشان از عملکرد ضعیف مروجان در این بخش دارد.

رییس سازمان جهاد استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افزایش نرخ دلار بستر ساز صادرات است، اظهار کرد: ما در بخش کشاورزی ظرفیت‌های خوبی برای صادرات داریم که مروجان می‌توانند با کمک به کشاورزان در تولید استاندارد و کیفی، زمینه ساز ارز آوری مناسب برای کشور باشند.

وی اظهار کرد: تهران استان محرومی نیست و دسترسی خوبی به مراکز مهم تحقیقاتی کشور دارد و در این شرایط باید حداقل خسارات را در استان شاهد باشیم.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه مروجان نباید دچار روزمرگی بشوند، گفت: ما دنبال معجزه نیستیم اما، از مدیران مراکز می‌خواهم تا با برنامه ریزی اجازه ندهند مروجان دچار روزمرگی بشوند.

وی یاد آور شد: البته اقدامات خوبی نیز در کارنامه مروجان دیده می‌شود از جمله کاهش سن زدگی گندم به زیر یک دهم درصد در استان است که قابل تقدیر اما کافی نیست.

ذوالفقاری کمک به افزایش خودکفایی نهاده‌های دامی، گوشت قرمز و دانه‌های روغنی با توجه به وابستگی کشور را از مهمترین وظایف پیش روی مروجان کشاورزی برشمرد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین حل مشکل استفاده از آب‌های نامتعارف در اراضی کشاورزی جنوب تهران را مورد اشاره قرارداد و گفت: آب سالم را از کشاورزان گرفته و در پشت سدها برای مصرف شرب تهران استفاده کرده اند و حال کشاورزان چاره ای جز مصرف آب نامتعارف نمی بینند.

ذوالفقاری در پایان گفت: از مروجان انتظار می‌رود کشاورزان را از نتایج مخاطر آمیز مصرف آب‌های نامتعارف مطلع و به آن‌ها هشدار دهند.

حضور 122 مروج کشاورزی در استان تهران

در ادامه جلسه رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان تهران با تاکید بر اهمیت آموزش کشاورزان، گفت: برای اولین بار دوره آموزش مروجان کشاورزی در استان تهران برگزار می شود و از این پس 122 نفر از آن ها در خدمت کشاورزان استان خواهند بود.

جواد حسن پور با تاکید بر اینکه این تعداد مروج پاسخگوی نیاز استان نیستند، افزود: استان تهران با وسعت اندک خود 5.7 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را برعهده دارد و این حجم از تولید نیاز به تعداد بیشتری مروج دارد.

وی یادآور شد: مروجان می‌توانند انتقال دهنده علم روز به کشاورزان برای بهبود تولید و بهره وری باشند.

حسن پور درباره نحوه برگزاری دورهای آموزشی مروجان ، اظهار کرد: 8 هفته دوره های آموزشی در بخش های مختلف مانند زراعت، باغبانی و دام و طیور برای مروجان در نظر گرفته شده تا با آمادگی کامل وارد مزارع شوند.

وی تاکید کرد: دورهای آموزشی تئوری نیست و همگی در عرصه انجام می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاوری یکی از مشکلات مهم در این زمینه را عدم اعتقاد و اعتماد کشاورزان به کارشناسان جهاد دانست و گفت: مروجان وظیفه جلب اعتماد کشاورزان و کاهش فاصله ها را برعهده دارند.

حسن پور در پایان سخنان خود تاکید کرد: انتظار می‌رود با حضور مروجین در استان شاهد کاهش مصرف آب، آفات و بیماری‌ها و تولید محصول سالم باشیم.