۰ نفر

مهمترین دلایل افزایش قیمت پسته تشریح شد

۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 297587
 مهمترین دلایل افزایش قیمت پسته تشریح شد

دبیر جشنواره ملی پسته دامغان از کاهش محصول پسته در اثر سرمازدگی به‌عنوان یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت این میوه پرطرفدار خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رضا زارع‌زاده اظهار کرد: حدود 70 درصد از محصول پسته باغداران پسته در دامغان در اثر سرمازدگی از بین رفته است.

وی با بیان اینکه بازار پسته با 30 درصد محصول باغداران پوشش داده شده است، افزود: بدیهی است در چنین شرایطی که 70درصد محصول با آفت و سرمازدگی همراه بوده به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا این محصول با افزایش قیمت روبرو باشد ضمن اینکه امسال در بیشتر کالاها تا حدودی با افزایش قیمت روبرو بودیم.

دبیر جشنواره ملی پسته دامغان از پسته دامغان به عنوان مرغوب‌ترین پسته دنیا نام برد و تصریح کرد: پسته دامغان همواره از بازار خوبی برخوردار بوده است.

وی از دامغان به عنوان یکی از مهمترین مناطق پسته‌خیز در ایران نام برد و گفت: سطح زیرکشت این محصول در شهرستان دامغان بالغ بر 17 هزار هکتار است. بیش از 13 هزار هکتار از این باغات پسته، مثمر و بارور و ماباقی آن نهال است و در سال‌های آتی به ثمر می‌نشیند.

دبیر جشنواره ملی پسته دامغان خاطرنشان کرد: باغات پسته علاوه بر شهرستان دامغان در دیگر شهرستان‌های استان سمنان نیز وجود دارند که میزان آنها در این آمار نیامده است اگرچه عمده باغات پسته استان در شهرستان دامغان که قطب کشت این محصول استراتژیک است، هستند.

 جشنواره ملی پسته دامغان در دامغان شروع شده و تا جمعه 16 شهریورماه ادامه دارد. دکتر محمود حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی، طهماسبی معاون وزارت جهاد کشاورزی، معاون سازمان میراث فرهنگی و ده‌ها مقام مسوول و فعال این حوزه از جمله میهمانان جشنواره پسته در دامغان هستند. معاون وزیر جهادکشاورزی امروز دوشنبه و حجتی وزیر جهادکشاورزی روز چهارشنبه میهمان ویژه این جشنواره هستند.

 معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دامغان به عنوان یکی از اهداف کلان این جشنواره است و در جشنواره امسال علاوه بر پسته به محصولات ویژه‌ای همچون زعفران و گل‌محمدی نیز پرداخته می‌شود.آموزش باغداران دامغانی، بروزرسانی اطلاعات فعالان این بخش، ایجاد فضایی فرح‌بخش برای مردم، شکرگذاری از نعمت‌های الهی، معرفی و عرضه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دامغان و...از دیگر اهداف این جشنواره ملی است.

یک نمایشگاه بزرگ در این جشنواره برپا شده و این نمایشگاه دربرگیرنده 200 غرفه است و ادوات کشاورزی، اقلام مختلف پسته، مواد غذایی و صنایع‌دستی و..از 10 استان کشور در آن در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی به‌عنوان یکی از مهمترین بخش‌های این جشنواره است و آموزش کارگاهی کشت پسته، گل محمدی، زعفران و همچنین کارگاه تخصصی زنبورداری با حضور کارشناسان خبره از بخش‌های دیگر این جشنواره در دامغان است. این دوره‌ها در راستای کمک به اصلاح الگوی کشت در استان برگزار می‌شود.

 وزیر جهادکشاورزی و معاون باغداری این وزارتخانه، معاون میراث فرهنگی کشور، 100 نفر از لیدرهای گردشگری از استان‌های مختلف کشور، استانداران و روسای جهادکشاورزی استان‌های پسته‌خیز، گروه‌های هنری از استان‌های خراسان، مازندران، سیستان و بلوچستان، استان سمنان، و تهران و..از میهمانان ویژه جشنواره امسال هستند.