۰ نفر

پسته، بادام و گردو در مرز کیلویی ۱۰۰هزار تومان

۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 295371
پسته، بادام و گردو در مرز کیلویی ۱۰۰هزار تومان

طبق بررسی‌ میدانی از سطح بازار، قیمت انواع خشکبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی داشته، به طوری که قیمت پسته و گردو به مرز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، خشکبار به دلیل ارزش غذایی بالا از جمله روی، منیزیم، کلسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن به ویژه برای کودکان، مادران باردار و افراد مسن بسیار توصیه می‌شود، از قدیم‌الایام نیز در فرهنگ غذایی ایرانیان خشکبار جایگاه ویژه‌ای داشته است و در خارج از فصل میوه به ویژه در فصل زمستان مردم از خشکبار به صورت سنتی استفاده می‌کردند.

این‌روزها قیمت خشکبار آن‌چنان روند افزایشی داشته که به نظر می‌رسد، از جیره غذایی مردم حذف و به عنوان خوراکی لوکس به حساب می‌آید. سال گذشته هر کیلوگرم پسته درجه یک در نهایت به ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان می‌رسید، اما امسال این نوع خشکبار به کیلویی ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

جالب‌تر اینکه برای اینکه بتواند کف قیمت و قیمت‌های حداقلی را در بازار رصد کند، قیمت خشکبار را علاوه بر آجیل‌فروشی‌های سطح شهر در بازار عمده‌فروشان مولوی بررسی کرد.

همچنین هر کیلوگرم بادام پوست کنده ۸۵ هزار تومان،‌ انجیر بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان، گردو بین ۸۵ تا ۹۸ هزار تومان، در بازار مولوی قیمت خورده است. اگر سری به خشکبارفروشی‌های لوکس و معتبر سطح شهر بزنیم، قیمت‌ها به مراتب بالاتر از این رقم‌هاست.

البته در مورد پسته باید گفت امسال به دلیل سرمازدگی بهاره بخش اعظمی از پسته در استان کرمان از بین رفته و همین امر سبب کمبود عرضه و افزایش دوچندانی قیمت این محصول در بازار شده است، اما در مورد سایر خشکبار علت بی‌رویه افزایش قیمت مشخص نیست.

خشکبار