۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

هشدار نسبت به افت تولید و کاهش ضریب خودکفایی غذایی کشور/ کشاورزان در تنگنای معیشتی

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر: 294632
هشدار نسبت به افت تولید و کاهش ضریب خودکفایی غذایی کشور/ کشاورزان در تنگنای معیشتی

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: افزایش نجومی قیمت کالاها درحالی که نرخ خرید گندم ثابت مانده، کشاورزان را در تنگنای معیشتی قرار داده است و هر روز وضعیت اقتصادی آن ها بدتر می‌شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره توجه به نیاز مردم قبل از اینکه آن‌ها وادار به آمدن به کف خیابان بشوند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید کرده اند که مسئولان صدای مردم را قبل از اینکه به کف خیابان بیاند بشنوند، اما به نظر می‌رسد حداقل در مورد کشاورزان گوش شنوایی وجود ندارد.   

وی ادامه داد: قیمت خرید گندم از کشاورزان تناسبی با نرخ تورم ندارد و اکنون آنان زیر فشار اقتصادی روزهای بدی را سپری می‌کنند.

ایمانی با تاکید بر اینکه فشار گرسنگی و مخارج طاقت فرسای روزمره زندگی آستانه تحمل کشاورزان را کاهش داده است، گفت: از سال گذشته این موضوع را در جلسات و در نامه‌های متعدد به مسئول گوشزد کرده‌ایم، آخرین بار نیز در جلسه ای با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره شرایط سخت معیشت کشاورزان و غیرمنصفانه بودن نرخ خرید گندم بحث کردیم اما، هنوز قدمی از سوی مسئولین برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی کشاورزان برداشته نشده است.

وی یادآور شد: کشاورزان مسئولیت بزرگ حفظ امنیت غذایی کشور را به دوش می‌کشند و در عین حال جزو قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه هستند. باتوجه به نقش مهم آن‌ها اصلاح قیمت با توجه به نرخ تورم و رفع نیاز معیشتی حداقل اقدامی است که مسئولان در قابل کشاورزان موظف به انجام آن هستند.

ایمانی نسبت به افت تولید و کاهش ضریب خودکفایی غذایی کشور در صورت ادامه مشکلات اقتصادی کشاورزان هشدار داد و گفت: افزایش 15 تا 100 درصدی نهاده‌های کشت در کنار عدم توانایی تامین نیاز معیشتی، کشاورزان را از تولید نا امید و روانه حاشیه شهرها خواهد کرد که نتیجه ای به جز کاهش ضریب خودکفایی غذایی کشور و افزایش وابستگی به واردات ندارد.

وی اضافه کرد: با این اتفاق که بسیاری نیز در انتظار آن هستند سودسرشار و بی‌زحمتی به جیب وارداتچی‌ها خواهد رفت که هزینه گزافی برای کشور دارد، در حالی می‌توان با هزینه کمتر تولیدکنندگان را تقویب و استقلال غذایی را حفظ کرد.

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران حمایت دولت از صنعت خودرو را نمونه ای از بارزی از تبعیض در برخورد با تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: بارها دولت برای حمایت از صنعت خودروسازان دست بکار شده و حتی در قبال افزایش قیمت‌های غیر واقعی آن‌ها سکوت کرده است اما حمایت‌ها در سایر بخش‌های تولیدی از جمله کشاورزی که تامین کننده استقلال کشور است، بسیار ضعیف عمل کرده است.

ایمانی قیمت منصافه خرید هر کیلو گرم گندم از کشاورزان در حال حاضر را 1700 تومان دانست و تاکید کرد که این قیمت برای امروز است و بدون شک در طول سال با نوسان نرخ تورم تغییر خواهد کرد.