۰ نفر

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

کشتی‌های ماهیگیر چینی در اجاره ایران هستند

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۰۷
کد خبر: 293873
کشتی‌های ماهیگیر چینی در اجاره ایران هستند

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تایید اظهارات معاون بندری این سازمان، گفت: شناورهای صیادی چینی تحت اجاره و مالکیت ایران هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد هادی حق شناس اظهار کرد: شناورهای صیادی، که در آبهای ایران صید می کنند یا در مالکیت ایرانیان هستند یا تحت اجاره ایرانیان قرار دارند و هیچ شناور خارجی با پرچم غیر ایران، اجازه صید در آبهای کشورمان را ندارد.

وی تصریح کرد: شناورهای چینی تحت اجاره شرکت های ایرانی هستند که برای صید یک گونه ماهی  به نام  "فانوس ماهیان " فعالیت می کنند. این نوع ماهی خوراک انسان نیست و برای پودر در صنعت دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان این‌که صید "فانوس ماهیان" با رعایت  دو شرط از سوی شناورهای چینی تحت اجاره ایران امکانپذیر شده است، گفت: شرط اول آن است که باید خارج از 12 مایل از آبهای تحت حاکمیت ایران باشد و دومین نیز این‌که باید در عمق حداقل 200 متر صید ماهی  یاد شده انجام گیرد  که هر دو این شرط لحاظ شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فعالیت شناورهای چینی، هیچ مزاحمتی برای صیادان ایرانی ندارد و در مسیر صید، صیادان ایرانی هم قرار ندارند. ممکن است در این باره تخلفی صورت گرفته باشد که  سازمان شیلات موظف به پاسخگویی است.

حق شناس تاکید کرد: شیلات مجوز را به شناورها برای صید" فانوس ماهیان" داده و نظارت و بازرسی مستمر بر عهده این سازمان است.

صبح امروز معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفته بود: کشتی‌های چینی قرارداد رسمی اجاره بلند مدت برای ماهیگیری در عمق 200 متری آبهای ایران در دریای عمان دارند.

محمدعلی حسن‌زاده درباره حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در دریای عمان، اظهار کرد: چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلند مدت با شیلات کشورمان دارند، گویا فناوری که این شناورهای چینی دارند در ایران وجود نداردکه بتوانیم ماهی را در عمق 200 متری صید کنیم.

وی تصریح کرد: چینی ها برای ماهیگیری در عمق 200 متری مجوز  و قرارداد رسمی دارند، درباره این‌که خدمه چینی است یا نه باید گفت الان خدمه سایر شناورهایی که در بنادر تردد می‌کنند از همه کشورها هستند.

وی افزود: شناورهای ایرانی نیز الزاما 100 درصد خدمه ایرانی ندارند و از سایر کشورها نیز در این شناورها کار می‌کنند.