۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

وزارت صمت عرصه را بر دامدارن تنگ کرد

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 293810
وزارت صمت عرصه را بر دامدارن تنگ کرد

رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: اقدامات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ قیمت شیرخام بدون اطلاع وزارت جهاد کشاورزی و ممنوعیت صادرات شیر خشک عرصه را بر تولید در صنعت دامداری تنگ کرده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ احمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره قانون انتزاع، اظهار کرد: بر اساس این قانون وزارت صمت بدون تائید وزارت جهاد کشاورزی اجازه تعیین قیمت محصولات کشاورزی و ابلاغ ممنوعیت صادرات را ندارد اما، هر روز شاهد تصمیمات خودسرانه این وازتخانه هستیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای نرخ خرید هر کیلوگرم شیرخام ۱۷۵۰ تومان بود اما، در ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت آن با ۹ درصد افزایش ۱۵۷۰ تومان تعیین شد که زیان دامداران را در پی داشته است.

به گفته مقدسی، در چهار سال گذشته قیمت خرید شیرخام از دامداران بدون تغییر مانده در حالی که به طور معمول باید هر ساله ۱۰ درصد افزایش قیمت برای آن در نظر گرفته می شد و بر همین اساس اکنون باید قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام باید ۴۰ درصد افزایش می یافت.

وی با انتقاد از تصمیم وزارت صمت برای ممنوعیت صادرات شیر خشک نیز، افزود: ایران پیش از ممنوعیت یکی از صادرکنندگان شیرخشک در منطقه بود و سال گذشته موفق به صادرات 15 هزار و 892 تن از این محصول شد اما اکنون این مزیت در حال از دست رفتن است.

مقدسی یادآور شد: سال های گذشته بخشی از شیرهای که در قالب خرید حمایتی از دامداران خریداری می شد تبدیل به شیرخشک شد و انبار صنایع لبنی انباشت گردید، این شرایط دولت را مجبور کرد تا هزینه گزافی را برای بازاریابی و صادرات این محصول پرداخت کند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت را مغایر با حمایت از تولید و منافع ملی دانست و گفت: ابلاغ قیمت نا متناسب با هزینه تولید و ممنوعیت صادرات برخلاف سیاست حمایت از تولید دولت است و قابل پذیرش نیست .

مقدسی در پایان از ارسال نامه اعتراضی به وزیر جهاد کشاورزی برای اقدام عاجل در برابر اقدامات غیرقانونی وزارت صمت خبر داد.

WhatsApp Image 2018-08-18 at 04.44.42

WhatsApp Image 2018-08-18 at 04.44.46