۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

جزئیات سهم صیادی ایران در کنوانسیون جدید رژیم حقوقی دریای خزر / حضور کشتی‌های صیادی چینی در آب های ایران شایعه دشمنان است

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 293116
 جزئیات سهم صیادی ایران در کنوانسیون جدید رژیم حقوقی دریای خزر / حضور کشتی‌های صیادی چینی در آب های ایران شایعه دشمنان است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کنوانسیون جدید رژیم حقوقی دریای خزر، فضای فعالیت ایران در دریای خزر به ۱۰+ ۱۵ مایل افزایش یافته است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ حسن صالحی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که در سازمان شیلات ایران برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس کنوانسیون جدید سهم ایران از منطقه سرزمینی از ۱۰ مایل به ۱۵ مایل افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۱۰ مایل نیز انحصار ماهیگیری برای کشور ایران در نظر گرفته شده است و به این ترتیب فضای فعالیت ایران از دریای خزر به ۲۵ مایل افزایش یافته است.

صالحی با تاکید بر اینکه پیش از این بر اساس تفاهم نامه ۱۹۴۰ بین ایران و شوروی سابق سهم ایران در عمل ۱۰ مایل بود، افزود: از سال ۹۲ بر این موضوع تأکید داشتیم که باید آب های سرزمینی ما افزایش یابد و اتن موضوع در جلسه اخیر با ۵ کشور مشترک در دریای خزر محقق شد.

رییس سازمان شیلات همچین با رد ادعای حضور ماهیگیران چینی در آب های جنوبی ایران، افزود: حضور صیادان چینی در خلیج فارس حقیقت ندارد و این شایعات برای ناامیدی مردم توسط دشمنان مطرح می شود.

صالحی اضافه کرد: همچنین موضوعاتی درباره اجاره مجوز صیادی به صیادان چینی نیز صحت ندارد و این امر امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: اگر شناوری در آب های ایران ورود کند تخلف است و متوقف می شود.

صالحی با تاکید بر اینکه هیچ شناور خارجی در خلیج فارس اقدام به صیادی نمی‌کند، اظهار کرد: ما تنها از دانش فنی سایر کشورها برای صیادی استفاده می‌کنیم که امیدواریم به تدریج نیروهای خودمان جایگزین آنها شود.

ورود اولین تیلاپیایی ایرانی به بازار از نیمه دوم سال

وی در ادامه سخنان همچنین از عرضه اولین ماهی تیلاپیای تولید داخل در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: از نیمه دوم سالجاری ماهیان تیلاپیای پرورش داخل آماده عرضه به بازار خواهد شد.

 صالحی ادامه داد: هم اکنون مقدمات تولید ماهی تیلاپیا در پنج استان کشور شامل؛ یزد، سمنان، خراسان جنوبی و قم آماده شده و به زودی شاهد تولید و عرضه آن در این استان ها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه پرورش ماهی تیلاپیا در این استان ها با آب شور است، افزود: با پرورش این ماهی در استان های خشک علاوه بر احیای اراضی، از واردات این محصول به کشور بی نیاز و ازکالای ایرانی  نیز حمایت خواهد شد.

توسعه پروش قورباغه و زالو در کشور

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه توسعه پرورش ماهیان زینتی، خاوریاری، غورباغه، زالو و گیاهان آبزی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: پرورش آن ها بیشتر با هدف برای صادرات انجام می شود.

صالحی در مورد صید ماهیان خاویاری در دریای خزر نیز گفت: در سال 2010 رؤسای جمهوری پنج کشور در باکو توافق کردند که صید تجاری ماهیان خاویاری برای پنج سال ممنوع شود و از در سال 2015 به بعد این مسأله سالانه مورد ارزیابی قرار گیرد و چون ذخایر ماهیان خاویاری بازیابی نشده پنج کشور تأکید کردند که ممنوعیت صید به جز موارد تحقیقاتی ادامه پیدا کند.

وی سهم ایران از بازار جهانی صادرات خاویار را 1 تن در سال عنوان کرد.

صالحی تاکید کرد که اکنون سالانه 100 تا 120 تن خاویار پرورشی در کشور تولید می شود.

ارزآوری 507 میلیون دلاری آبزیان برای کشور

رییس سازمان شیلات با بیان اینکه سال گذشته صادرات بیش از 130 هزار تن آبزی 507 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است، افزود: در کشور ما صادرات آبزیان بیشتر از واردات انجام می گیرد و تراز تجاری در این حوزه مثبت است.

صالحی با بیان اینکه در حوضه دریای خزر سه گروه از ماهیان خاویاری، کیلکاماهیان و ماهیان استخوانی صید می شود، گفت: در این بخش 33 هزار تن ماهی توسط 10 هزار صیاد صید شده‌ است.

وی ادامه داد: در حوضه آبزی‌پروری در کشور نیز 200 هزار تن ماهیان گرم‌آبی و 160 هزار تن ماهیان سردآبی تولید شده است.

صالحی میزان تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در سال 96، را 20 میلیون قطعه عنوان کرد که بیشتر توسط دانش‌آموختگان این حوزه انجام شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره صید ماهی در حوزه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند نیز گفت: بیش از 690 هزار تن از ماهیان کفزی، سردسیری ریز و میگو صید شده است.

صالحی با بیان اینکه در حوزه صید فراساحلی در اقیانوس هند که بخش اعظم صید تن‌ماهیان کشور در آن صورت می‌گیرد، یادآور شد: در بین کشورهای عضو کنوانسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند، ایران جایگاه دوم را از نظر میزان صید و همچنین جایگاه نخست را از نظر تعداد شناورهای دریایی را دارد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی آتی شیلات کشور گفت: برنامه داریم در سال 97 این تولیدات را از یک میلیون و 200 هزار تن به یک میلیون و 250 هزار تن افزایش دهیم .

صالحی میزان تولید میگو در سال گذشته را  25 هزار تن عنوان کرد و افزود: 24 هزار تن از این تولیدات به سایر کشورها صادر شده که ارزآوری خوبی داشته است.

صادرات یک میلیارد دلاری محصولات شیلاتی تا یک دهه آینده

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه برای سال آینده درصدد دستیابی به صادرات ٦٠٠میلیارد دلاری محصولاتی شیلاتی هستیم، افزود: برای یک دهه آینده صادرات یک میلیارد دلار محصولات شیلاتی برنامه‌ریزی شده است.

صالحی در پایان صحبت‌های خود همچنین از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی شیلات ایران در تاریخ 11 تا 14 مهرماه سالجاری خبر دادو گفت: ‌این نمایشگاه در بخشهای شیلاتی، آبزی‌پروری، ماهیگیری و صنایع وابسته در مرکز نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.