۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

توقف ارزآوری 12میلیون دلاری صادرات خوراک آبزیان/ صنعت منتظر تصمیم وزیر جهاد کشاورزی است

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 292271
توقف ارزآوری 12میلیون دلاری صادرات خوراک آبزیان/ صنعت منتظر تصمیم وزیر جهاد کشاورزی است

در پی ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان، خروج سالانه 10 هزار تن از این محصولات با ارزآوری معادل 12 میلیون دلار متوقف شده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه صادرات هر کیلوگرم خوراک آبزیان 1 تا 1.2 دلار برای کشور ارزآوری دارد، افزود: دستیابی به بازار جهانی و تعریف جایگاه ایران در بازار رقابتی بسیار دشوار بود و نگرانی تولیدکنندگان از این است که ادامه ممنوعیت اعمال شده موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی شود.

وی یادآور شد: رسیدن به جایگاهی که اکنون کشور ما در بازار رقابتی خوراک آبزیان در سطح منطقه دارد با 5 سال زحمت و هزینه بدست آمده است و نباید اجازه داد با تصمیمات غیرکارشناسی و یک شبه به راحتی از دست برود.

نبی‌زاده با تاکید بر اینکه کشور سالانه ظرفیت تولید 200 هزار تن خوراک آبزیان را دارد، افزود: با توجه به اینکه حجم تولید بیش از نیاز مصرف کشور است، صادرات زیانی به بازار داخلی وارد نمی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد کشاورزی برخورداری تولیدکنندگان خوراک آبزیان از نهاده های دامی وارداتی با ارز دولتی را دلیل ممنوعیت عنوان می کند، گفت: اگر این ممنوعیت برای جلوگیری از رانت ناشی از برخورداری از ارز با نرخ دولتی به نهاده دامی است، پس باید برای خوراک دام و طیور نیز اعمال شود فقط بخش خوراک آبزیان را دچار نکند.

نبی‌زاده با بیان اینکه اعمال ممنوعیت دلیل کارشناسی ندارد، یادآور شد: 15 روز پیش حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات ایران، علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی و عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار تجدیدنظر و لغو ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان شده اند اما، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور تاکید کرد: بارها از وزیر جهادکشاورزی خواسته‌ایم که در تصمیماتی که مربوط به یک صنعت می شود از مشاوره کارشناسان بخش خصوصی بهره ببرد اما، همچنان تصمیمات یک شبه و بدون توجه به نتایج و اثر آن گرفته می شود.

نبی‌زاده در پایان گفت: ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان، تولیدکنندگان را سردرگم و میدان را برای رقبای که منتظر فرصت بودند باز کرده است. لازم است وزارت جهاد کشاورزی با بررسی نتایج تصمیم خود بر صنعت و بازار صادراتی هر چه سریعتر در این موضوع تجدید نظر کند.