۰ نفر

6راهکار مؤثر برای کاهش ضایعات مواد غذایی

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 289814
6راهکار مؤثر برای کاهش ضایعات مواد غذایی

بر اساس برآوردهای سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، حدود یک سوم از حجم مواد غذایی تولیدی برای مصرف بشر از بین می‌رود یا دور ریخته می‌شود که سالانه 3/1 میلیارد تن خوراکی را شامل می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، تقریباً نیمی از خوراکی‌ها در سراسر دنیا به دلیل عدم کاربرد روش‌های اصولی تولید و باقی ماندن آن‌ها در فروشگاه‌ها و یخچال‌های منازل هدر می‌روند. اسراف خوراکی‌ها علاوه بر اینکه از جنبه اخلاقی اصلاً پسندیده نیست، تأثیرات گسترده‌ای بر محیط زیست و اقتصاد جوامع نیز دارد که از مصرف انرژی برای تولید مجدد مواد غذایی گرفته تا هزینه‌های هنگفت مواد اولیه کشاورزی و خرید خانواده‌ها را در برمی‌گیرد. این در حالی است که توجه به راهکارهای پیشگیری از اسراف مواد غذایی می‌تواند تا حد زیادی نیاز گرسنگان دنیا را برطرف کند و این موضوعی است که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

1- مناسب و مطلوب خرید کنید

زمانی که هر کدام از مواد غذایی مورد نیاز در منزلتان تمام شد به خرید بروید و حتی‌الامکان فروشگاه‌های نزدیک منزل را به‌خصوص برای خرید میوه، سبزی و نان انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید نیازهای روزمره را مدیریت کنید و نیازی به خرید حجم بالای مواد غذایی و نگهداری نخواهد بود. تازه‌ترین خوراکی‌ها را به دلیل ماندگاری بهتر و بیشتر انتخاب کنید و حتماً به تاریخ تولید و انقضای مواد غذایی بسته‌بندی شده توجه داشته باشید تا مدت بیشتری قابلیت مصرف داشته باشند.

2- برنامه‌ریزی داشته باشید

پیش از رفتن به فروشگاه، حتماً فهرستی از مواد مورد نیاز تهیه کنید و با توجه به برنامه‌ریزی برای تهیه غذای طی یک تا دو وعده بعد و تعداد افراد خانواده خوراکی بخرید. خرید کردن بدون برنامه‌ریزی و به خصوص در شرایط گرسنگی شما را ترغیب به انتخاب انواع بیشتری از مواد غذایی می‌کند که ممکن است چند روز بماند و بخش زیادی از آن فاسد شود. از طرفی، بهتر است پیش از خرید حتماً سری به یخچال بزنید تا مطمئن شوید به چه خوراکی‌هایی نیاز دارید و اگر امکان تهیه غذا از مواد غذایی موجود هست، خریدتان را به روز بعد موکول کنید.

3- روش‌های نگهداری مطلوب خوراکی‌ها را به کار گیرید

خوراکی‌های تازه را در یخچال با دمای 5 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید و برای مواد غذایی منجمد حداقل 18- درجه سانتی‌گراد را در نظر بگیرید. مواد غذایی را طوری در یخچال بچینید که خوراکی‌های با ماندگاری کمتر، در دسترس‌تر باشند و زودتر مصرف شوند. حتماً باقیمانده غذاها را پس از 30 دقیقه از خنک شدن در دمای محیط در یخچال بگذارید تا از احتمال رشد و تکثیر باکتری‌ها و فساد آن‌ها پیشگیری شود. برای نگهداری باقیمانده مواد غذایی در یخچال، از ظروف شیشه‌ای با درپوش مناسب استفاده کنید تا زمینه تکثیر باکتری‌ها و بوی نامطبوع به دلیل ایجاد رطوبت کاهش یابد. حجم زیادی از مواد غذایی را در یخچال انباشته نکنید تا هوای سرد به‌خوبی جریان داشته باشد و خوراکی‌ها کاملاً خنک بمانند. به علاوه، اگر مقداری از مواد غذایی کنسرو شده باقی مانده، آن را در ظروف شیشه‌ای نگه دارید و در آن را کاملاً ببندید زیرا قوطی‌های باز شده کنسرو ظروف مناسبی برای نگهداری خوراکی‌ها نیستند.

4- از فریزر کمک بگیرید

منجمد کردن مواد غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اسراف شدن مواد غذایی به خصوص باقیمانده غذاهاست، اما پیش از منجمد کردن خوراکی‌ها در فریزر حتماً تاریخ بسته‌بندی را روی آن‌ها بزنید تا پیش از فاسد شدن مصرف شود. مواد غذایی منجمد را پیش از رسیدن تاریخ انقضا مصرف کنید تا طعم و مزه آن‌ها حفظ شود و بیرون ریختن آن‌ها کمتر باشد.

5- خلاقیت به خرج دهید

پژمرده شدن و تغییر ظاهری مواد غذایی را نباید توجیهی برای بیرون ریختن آن‌ها دانست. در واقع در بسیاری موارد طعم و مزه اصلی آن‌ها تغییر نمی‌کند، بلکه به خاطر کاهش زیبایی و شادابی ظاهری تمایل به مصرفشان کم می‌شود. در این موارد اگر کمی خلاقیت به خرج دهید حتماً می‌توانید به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنید. به‌عنوان مثال، میوه‌هایی که پژمرده شده‌اند را می‌توانید برای تهیه کمپوت، مربا، اسموتی و دسر به کار بگیرید. با یک گوجه فرنگی خیلی رسیده و تکه‌ای فلفل دلمه‌ای پژمرده هم می‌توان املتی خوشمزه تهیه کرد. حتی نان‌های بیات شده ر ا پیش از آنکه کپک بزنند، در هوای آزاد بگذارید تا خشک شوند. پس از آسیاب کردن این نان‌ها، آرد سوخاری برای تهیه انواع کتلت و ناگت خواهید داشت.

6- سخاوتمند باشید

اگر به هر دلیلی مقداری از خوراکی‌ها یا غذاها باقی ماند و امکان نگهداری درست آن‌ها را نداشتید، پیش از اینکه مجبور به ریختن آن‌ها در سطل زباله شوید آن‌ها را به افراد نیازمند بدهید تا شما هم در اقدامات مقابله با گرسنگی در جهان نقشی داشته باشید. حتی ریختن باقیمانده غذاها، به‌خصوص خرده‌های نان و برنج برای حیوانات و پرندگان علاوه بر مهربانی شما تأثیر مطلوبی در کاهش زباله‌ها و حفظ زیست خواهد داشت.