۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران عنوان کرد:

واردات بی‌رویه شیرخشک در کارخانجات لبنی را تخته می‌کند

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۷
کد خبر: 289680
واردات بی‌رویه شیرخشک در کارخانجات لبنی را تخته می‌کند

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت : افزایش بهای شیرخام نتیجه بی‌توجهی کارگزاران صنعت لبنیات کشور به هشدارهای مکرر درباره واردات شیرخشک بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عزیزاللهی، رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران طی یادداشتی در واکنش به افزایش قیمت شیر نوشت: «افزایش 9 درصدی بهای خرید شیر خام پس از گذشت 4 سال یعنی از سال 1393 در شرایطی که بنا به ادعای اهالی صنعت لبنیات هزینه تأمین شیرخام 65 درصد هزینه‌های تولید محصولات لبنی را شامل می‌گردد در مقابل افزایش 17 الی 32 درصد محصولات لبنی آن هم پس از افزایش مکرر قیمت‌های محصولات لبنی طی سال‌های مذکور به قدری عرصه را برای صاحبان صنعت لبنیات کشور تنگ نموده که وزارت جهاد کشاورزی را مقصر گرانی محصولات لبنی قلمداد کنند.

واقعیت آن است که افزایش بهای شیرخام نتیجه بی‌توجهی کارگزاران صنعت لبنیات کشور به هشدارهای مکرر ما بوده است که با خرید ارزان شیرخام و پرداخت طولانی مدت بهای آن عرصه را چنان بر کارگزاران صنعت تولید شیرخام تنگ نموده‌اند که تعداد کثیری از واحدهای دامداری با ورشکستگی از صحنه تولید خارج و سایرین به‌ناچار با کاهش مصرف اقلام خوراک دام به منظور کاهش هزینه‌های تولید به کاهش سرانه تولید هر رأس دام تن داده‌اند، محصول یک‌جانبه نگری اهالی صنعت اکنون بلای جان خودشان شده است به نحوی که سعی می‌کنند با فرافکنی جرم چند ساله خود در ظلم به جمعیت کثیر دامداران ایران زمین را بپوشانند.

اگر متناسب با افزایش هزینه‌های تولید و متناسب با رشد قیمت محصولات لبنی در هر سال رشد مناسبی برای شیرخام در نظر گرفته می‌شد اکنون ناچار نبودیم کاسه چه کنم به دست گیریم. ظاهراً بنا نیست مسئولین صنعت لبنی کشور درس عبرت بگیرند و بازهم به دنبال طرح مسائل موهوم و توجیه ضرورت واردات شیر خشک به منظور تأمین نیاز کارخانجات می‌گردند. پرواضح است اگر خواسته آنان تحقق یابد و با این روش بتوانند برای چندین بار موجبات ضرر و زیان و خسارت دامداران کشور را فراهم کنند در سال‌های نه‌چندان دور مجبور خواهند بود درب کارخانجات را بسته و سر به بیابان گذارند.