۰ نفر

چهار استان مرزی رتبه نخست جذب تسهیلات روستایی را دارند

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۳
کد خبر: 289368
چهار استان مرزی رتبه نخست جذب تسهیلات روستایی را دارند

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: چهار استان مرزی شامل هرمزگان، آذربایجان غربی، کردستان و بوشهر رتبه نخست جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حمید کلانتری روز سه شنبه در دیدار با مدیران بانک های عامل پرداخت این تسهیلات در استان ایلام با بیان اینکه به منظور سرعت بخشی به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، 11 استان مرزی کشور به معاونت تعاون این وزارتخانه واگذار شده است، یادآور شد: این استان ها به ترتیب 66 درصد، 58 درصد، 53 درصد و 51 درصد اعتبارات تخصیصی را جذب کرده اند.
وی تاکید کرد: عملکرد استان ایلام در جذب و پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در مقایسه با دیگر استان های کشور مطلوب نیست و تنها 33 درصد اعتبارات تخصیصی در این استان جذب شده است که در رتبه 21 و 22 کشور قرار دارد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استان ایلام در زمینه تسهیلات مصوب دستگاه های اجرایی رتبه نزدیک به آخر را در میان استان های کشور دارد و در زمینه تسهیلات مصوب بانک ها نیز با 420 میلیارد ریال همین وضعیت را دارد.
کلانتری اضافه کرد: در زمینه پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها، وضع ایلام بهتر است و با 280 میلیارد ریال پرداختی در رتبه 21 و 22 کشور قرار دارد اما در مجموع وضعیت مطلوبی ندارد و مسئولان این استان در خصوص دلایل آن و همچنین راهکارهای رفع موانع پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی باید تامل و برنامه ریزی کنند.
وی یادآور شد: این استان در زمینه نسبت پرداخت تسهیلات به تعداد طرح های معرفی شده به بانک ها با 23 درصد استان پنجم کشور است و این نشان می دهد عملکردها بانک ها خوب است و فعالیت کارگروه استانی در زمینه شناسایی، تصویب و معرفی طرح ها به بانک های عامل باید سرعت بیشتری بگیرد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه تعاونی ها نیز تنها 180 میلیارد ریال طرح مصوب شده که از این میزان هم تنها 40 میلیارد ریال پرداخت شده است که رقم بالایی نیست.
کلانتری تاکید کرد: مجموعه آمارها نشان می دهد که در این استان در زمینه جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی باید تحرک بیشتری ایجاد شود.
وی یادآور شد: در حالیکه در کشور بانک توسعه تعاون در زمینه پرداخت تسهیلات روستایی رتبه اول را دارد در این استان با فاصله زیادی دوم است و بانک کشاورزی نیز با توجه به اعتبارات مناسبی که در نظر گرفته شده است عملکرد خوبی ندارد.
کلانتری با بیان اینکه مدیران بانک های استان باید مشکلات و موانع پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را شناسایی و رفع کنند، اضافه کرد: تمامی استان ها برای جذب این اعتبارات تنها تا 15 شهریورماه امسال فرصت دارند در غیر اینصورت به استان های فعال دیگر اختصاص می یابد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام نیز در این نشست گفت: مجموع اعتبار اشتغال روستایی و عشایری استان 900 میلیارد ریال است که تاکنون حدود 300 میلیارد ریال آن جذب شده است.
شکراله شیرخانی با بیان اینکه چهار بانک شامل کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید بانک های عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی هستند، اضافه کرد: در این استان پست بانک با 74.5 درصد جذب اعتبارات تخصیصی در رتبه اول پرداخت قرار دارد.
وی یادآور شد: مجموع اعتبار تخصیصی به پست بانک ایلام 90 میلیارد ریال است که تا کنون 70 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
شیرخانی تاکید کرد: بانک توسعه تعاون نیز از مجموع 180 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی تا کنون 61 میلیارد ریال معادل 33.9درصد را پرداخت کرده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام مجموع اعتبارات تخصیصی بانک کشاورزی در این استان را 540 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این مبلغ تا کنون 149 میلیارد ریال معادل 27.7 درصد پرداخت شده است.
شیرخانی یادآور شد: صندوق کارآفرینی امید نیز از مجموع 90 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی تا کنون 22 میلیارد ریال معادل 25 درصد را پرداخت کرده است.
وی تاکید کرد: در مجموع تا کنون 300 میلیارد ریال معادل 33.3 درصد تسهیلات تخصیصی در حوزه اشتغال روستایی در این استان جذب شده است.
مجموع تسهیلات اشتغال روستایی 120 هزار میلیارد ریال است که در سه بخش تعاونی، مشاغل خانگی و خویش فرما به روستاییان سراسر کشور پرداخت می شود که سهم استان ایلام 900 میلیارد ریال است.
سهم شاغلان در استان ایلام به تفکیک بخش های اقتصادی در بخش خدمات 48 درصد، صنعت 27 درصد و در بخش کشاورزی 24 درصد است.
بر اساس آمار سرشماری بیش از 40 درصد جمعیت استان در مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند.