۰ نفر

طی چهار سال گذشته؛

بهره‌وری آب کشاورزی ایران 25درصد افزایش یافته است

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 288829
بهره‌وری آب کشاورزی ایران 25درصد افزایش یافته است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهره وری آب کشاورزی در ایران ظرف چهار سال گذشته 25 درصد افزایش یافته که اگر در سال6 درصد بهره وری داشته باشیم چالش آب از نظر تقاضا، نیاز و مدیریت فروکش می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، عباس کشاورز روز شنبه در «همایش ملی چالش های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت» در مشهد افزود: تحقق این امر مشروط بر آن است که آب صرفه جویی شده حاصل از بهره وری صرف توسعه نشود و به تعادل بخشی سفره های زیرزمینی بازگردد. 
وی ادامه داد: هم اینک آب و اشتغال دو چالش جدی کشور هستند و اگر تمرکز بر این دو موضوع باشد قابل حل است.
چالش های آب به سه دسته بهره وری آب کشاورزی، فقدان تعادل در آبهای زیرزمینی و چالش آبهای مرزی تقسیم می شود اما می توان از این مشکلات با تمرکز و مدیریت صحیح عبور کرد. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر اهمیت بهره وری در آب کشاورزی تاکید و بیان کرد: بهره وری خط قرمز توسعه و تصمیم گیری است و با این خط قرمز باید مدبرانه و محکم برخورد شود. بطور مثال همه کسانی که گندم کشت می کنند باید به ازای هر مترمکعب یک کیلوگرم گندم تولید کنند. 
وی گفت: در بحث کشاورزی باید نظم جدید ایجاد ، نسخه های جدیدی اعمال و تحویل حجمی آب به کشاورزان دنبال شود. 

 کشاورزی در اقتصاد تجاری جایی ندارد 
کشاورز همچنین اظهار داشت: امروز کشاورزی در اقتصاد تجارت دنیا جایی ندارد، به این معنا که اکنون کشاورزی در دنیا تجاری نیست زیرا کالاهای کشاورزی بطور عمده کالای قیمت پایین هستند و صرفه اقتصادی ندارند. 
وی افزود: تجارت کشاورزی در کشورهایی که زمین ندارند و آب دارند مانند ژاپن و کره و کشورهایی که زمین دارند اما آب ندارند مانند کشورهای خلیج فارس و آنهایی که از فناوری پایین مانند آفریقا برخوردارند، قابل دفاع است. 
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت بحرانی آب اشاره و بیان کرد: در شرایط کنونی تعادل آبهای زیرزمینی خارج از کنترل به هم خورده و در حوزه آبهای مرزی نیز دچار شکنندگی شده ایم. 
وی ادامه داد: در دهه 1370 تعادل اکولوژییک آب در کشور به هم خورد که آثار آن مشهود و مبین است. هم اینک تمام حوزه های آبی کشور دچار بحران هستند بطوری که 13 رودخانه دائمی دیگر وجود خارجی ندارند. 
کشاورز همچنین مشکل بزرگ آب را «حکمرانی» توصیف و بیان کرد: نیاز به یک نظام تدبیر داریم و امروز آب عامل اقتصادی به تنهایی نیست و از ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی قابل بررسی است. بهره وری، تعادل بخشی و دیپلماسی فعال، منطقی و مبتنی بر تعامل و پرهیز از خشونت از راهکارهای رفع چالش های حوزه آب در کشور است. 
همایش ملی دو روزه «چالش های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت» با حضور مدیران وزارت نیرو و کارشناسان استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان 6 و 7 مرداد ماه جاری در مشهد برگزار شد.