۰ نفر

مدیرکل دفتر امور گلخانه وزارت جهاد کشاورزی

امسال ۲۷۰۰ هکتار گلخانه احداث می‌شود

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 288765
امسال ۲۷۰۰ هکتار گلخانه احداث می‌شود

مدیرکل دفتر امور گلخانه گل و گیاه‌های زینتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به کاهش ۳۰ درصدی بارندگی‌ امسال توسعه ۲۷۰۰ هکتار گلخانه را برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب به ویژه در بخش سبزی و صیفی در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، غلامرضا تقوی، به تاثیر بارندگی‌های اخیر در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد وگفت: از آنجا که ما کشوری خشک و نیمه خشک هستیم و امسال نیز میزان بارندگی‌ها 30 درصد نسبت به سال گذشته کسری دارد در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته‌ایم که باید کشت در محیط‌های کنترل شده را بیش از سال‌های گذشته توسعه دهیم.

وی همچنین استفاده بهنیه از آب را برای افزایش بهره‌وری بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در این راستا بسته ویژه‌ای از طرف وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده که برنامه‌های مشخصی را در این زمینه از جمله توسعه سامانه نوین آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، لوله‌گذاری و انتقال صحیح آب احیا و مرمت قنوات به عنوان کارهای زیرساختی و سخت‌افزاری انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه گل و گیاه‌های زینتی همچنین به آموزش کشاورزان و بهره‌بردارن برای استفاده از آب اشاره کرد وگفت:‌همچنین سعی کرده‌ایم به جای کشت مستقیم بذر کشت نشایی را جایگزین کنیم و استفاده از الگوی کشت متناسب با ظرفیت و اقلیم هر منطقه در دستور کار قرار گیرد.

این مسئول در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت در محیط‌های کنترل شده اعم از گلخانه و سایبان را از دیگر راهکارهای وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و تولید محصول کیفی‌تر برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال 97 بیش از 2 هزار و 700 هکتار توسعه گلخانه در نظر گرفته شده است و از آنجایی که اکنون 83 درصد از سطح گلخانه‌های کشور به تولید سبزی و صیفی اختصاص یافته است تولید خیار گلخانه‌ای بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

تقوی همچنین اصلاح و بازسازی گلخانه‌ها را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه متبوعش عنوان کرد و گفت: مصرف بهینه انرژی، تولید محصول سالم، افزایش عملکرد و نهایت افزایش بهره‌وری در این زمینه بسیار مؤثر است، به طوری که در هر یک از مؤلفه‌های ذکر شده 25 تا 30 درصد تغییرات مثبت نسبت به شرایط سنتی ایجاد می‌شود.