۰ نفر

اتحاد وزیران کشاورزی گروه ۲۰برای دفاع از تجارت غذایی

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 288754
اتحاد وزیران کشاورزی گروه ۲۰برای دفاع از تجارت غذایی

وزیران کشاورزی کشورهای عضو گروه ۲۰ در بیانیه مشترکی که روز شنبه در بوینس آیرس منتشر کردند، از حمایت گرایی انتقاد کرده و وعده دادند مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) را اصلاح می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیران کشاورزی کشورهای گروه ۲۰ در این بیانیه اعلام کردند که نگران استفاده فزاینده از تدابیر تجاری غیرتعرفه‌ای حمایت‌گرایانه هستند که برخلاف مقررات سازمان تجارت جهانی است.

وزیران کشورهایی شامل آمریکا و چین که برای دیدار وزیران کشاورزی گروه ۲۰ در بوینس آیرس گردهم آمده بودند، اعلام کردند: آنها تعهدشان را برای به کار نگرفتن موانع غیرضروری برای تجارت تایید کرده و برحقوق و تعهدات خود تحت توافق‌نامه‌های سازمان تجارت جهانی تاکید دارند.

این دیدار به دنبال رشد تنش‌های تجاری صورت گرفت که بازارهای کشاورزی را درنوردیده است. چین و سایر شرکای تجاری بزرگ آمریکا پس از این‌که دولت ترامپ روی کالاهای چینی و همچنین محصولات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک تعرفه‌ وضع کرد، تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ روی محصولات کشاورزی آمریکایی وضع کردند.

انتظار می‌رود کشاورزان آمریکایی از تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین حدود ۱۱ میلیارد دلار ضرر کنند. دولت ترامپ هفته گذشته اعلام کرد: برای کمک به کشاورزانی که از جنگ تجاری آسیب دیده‌اند به آنها ۱۲ میلیارد دلار کمک خواهد کرد.

سونی پردیو، وزیر کشاورزی آمریکا، در حاشیه نشست بوینس آیرس در مصاحبه با رویترز گفت: برنامه ترامپ شامل بین هفت تا هشت میلیارد دلار کمک نقدی مستقیم خواهد بود که کشاورزان آمریکایی تا اوایل یا حداکثر اواخر سپتامبر دریافت خواهد کرد. با وجود این پرداخت نقدی مذکور، ضرر کشاورزان کاملا جبران نخواهد شد.

جولیا کلوکنر، وزیر کشاورزی آلمان، با اشاره به بسته کمک اخیر دولت ترامپ، گفت: کشاورزان به کمک نیازی ندارند. آنها به تجارت نیاز دارند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست گفت: ما مذاکرات بسیار شفافی درباره این حقیقت داشته‌ایم که تدابیر حمایت‌گرایانه یک جانبه نمی‌خواهیم.

این وزیران که کشورهایشان ۶۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و ۸۰ درصد از تجارت کالاهای کشاورزی و غذایی جهان را در اختیار دارند، مشخص نکردند که چه تدابیری را برای این منظور در پیش خواهند گرفت.

کلوکنر در پاسخ به پرسشی درباره جزییات اقدامات مقابله با حمایت گرایی گفت: وزیران نمی‌خواهند کشور خاصی را ملامت کنند. وی گفت: ما همه می‌دانیم اگر یک نفر یا یک کشور به مقررات سازمان تجارت جهانی پایبند نباشد و تلاش کند از طریق حمایت‌گرایی منفعت ببرد، چه اتفاقی روی خواهد داد. این مساله معمولا به تعرفه‌های تلافی‌جویانه ختم می‌شود.

در این بیانیه وزیران کشاورزی اعلام کردند: با ادامه اصلاحات مقررات تجارت کشاورزی سازمان تجارت جهانی موافق هستند.

وزیر وزیر کشاورزی آرژانتین نیز گفت: جدا از همه اخباری که این دیدار را احاطه کرده بود، ما موفق شدیم به یک توافق واحد دست پیدا کنیم.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا، چهارشنبه گذشته به توافق غیرمنتظره‌ای دست پیدا کردند که ریسک تشدید تنش‌های تجاری میان دو قدرت اقتصادی را تا حد زیادی خنثی کرد.

ترامپ پس از این دیدار گفت: اتحادیه اروپا واردات سویای آمریکایی را افزایش خواهد داد. پیش‌تر وزیر کشاورزی آلمان به رویترز گفته بود روابط تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا رو به بهبود است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این بلوک تجاری میزان سویایی که واشنگتن انتظار دارد را وارد کند.