۰ نفر

بیشترین تقاضای کارورز در بخش استخراج معدن و کشاورزی است

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 288397
 بیشترین تقاضای کارورز در بخش استخراج معدن و کشاورزی است

طرح کارورزی یکی از برنامه های امسال تولید و اشتغال دولت است که واحدهای استخراج معدن و تولید صنعتی و کشاورزی بیشترین تقاضا را در این بخش ارایه کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ایجاد اشتغال یکی از مهمترین چالش های اقتصادی کشور است.

سازمان برنامه و بودجه کشور بتازگی خلاصه ای از برنامه‌های مربوط به تولید و اشتغال دولت در سال 1397 را منتشر کرده است که 10 طرح و برنامه را دربرمی گیرد.

این طرح ها شامل طرح دانش آموختگان دانشگاهی، مشوق کارفرمایان، مهارت آموزی در محیط، یارانه دستمزد، تامین مالی خرد، توسعه مشاغل خانگی، توسعه اشتغال در بخش مسکن، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و گردشگری است.

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی یکی از راهکارهای توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی برای دانش آموختگان دانشگاهی است که از تیرماه پارسال اجرا شد.

این طرح یک دوره آموزشی با طول دوره کارورزی دستکم 6 ماهه و حداکثر 12 ماهه برای هر کارورز (به طور متوسط پنج ماه برای هر کارورز) است و بر اساس استانداردهای مصوب آموزش مهارتی تعیین می شود.

برای کارورزان مشمول طرح، کمک هزینه کارورزی به صورت ماهیانه 30 درصد حداقل دستمزد (معادل 334 هزار تومان) در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، برای تامین بیمه مسوولیت مدنی به ازای هر کارورز رقمی معادل 50 هزار تومان در سال توسط دولت پرداخت می شود.

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی موجب افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت، تجربه در محیط کار و ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در آنها شده و دانش و آموخته های آنها به محیط کسب و کار انتقال می یابد و سرمایه انسانی نیز تقویت می شود.

هدف طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی و تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان در بنگاه های اقتصادی است و یکصد هزار نفر از دانش آموختگان بیکار و فاقد بیمه تامین و سابقه کار را دربرمی گیرد.

براساس این گزارش هر کارورز باید یک دوره چهار تا 6 ماه را در واحد پذیرنده بگذراند. همچنین باید به جای هر سه نفر شاغل بیمه شده باید یک کارورز پذیرفته شود.

پرداخت کمک هزینه آموزشی کارورزی و بیمه مسوولیت مدنی (بیمه حوادث) 2 اقدام حمایتی دولت است. براین اساس امسال یک هزار و 671 میلیارد و 200 میلیون ریال برای کمک هزینه آموزشی و پنج میلیارد ریال برای بیمه مسوولیت مدنی (حوادث) پرداخت می شود.

دانش آموختگان رشته های تحصیلی علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق و مهندسی تولید و ساخت بیشترین سهم را در این طرح دارند و پیش بینی می شود واحدهای اقتصادی در بخش استخراج معدن و تولید صنعتی(ساخت)، کشاورزی، شیلات و ماهیگیری، بازرگانی، عمده فروشی و خرده فروشی، رستوران و هتلداری بیشترین تقاضای کارورز را داشته باشند.

استان های خوزستان، فارس، کرمانشاه و تهران بیشترین سهم و استان های کهگیلویه و بویراحمد، قم، خراسان رضوی و شمالی کمترین سهم را از این طرح دارند.