۰ نفر

مدیر خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد:

عقب ماندگی از میزان خرید گندم جبران شد/خرید تضمینی گندم به ۷میلیون تن نزدیک شد

۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 288295
عقب ماندگی از میزان خرید گندم جبران شد/خرید تضمینی گندم به ۷میلیون تن نزدیک شد

مدیر خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با بارندگی خوب و به‌ موقع در استان‌های سردسیر مانند همدان، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، زنجان، همدان و مناطق ییلاقی کرمانشاه کاهش خرید تضمینی گندم در ابتدای فصل برداشت از مناطق گرمسیری جبران شد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ به گزارش خبرنگار اعزامی اقتصادآنلاین به استان همدان، سید مومن نیافر در جریان بازدید از مراکز خرید تضمینی استان همدان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از 6 میلیون و 800 هزار تن گندم در کشور خریداری و 50 درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: با تامین اعتبار، باقی مانده پول گندمکاران نیز در کوتاه ترین زمان ممکن به حسابشان واریز می شود.

نیافر با بیان اینکه خرید گندم در 22 استان توسط 600 مرکز خرید شرکت غله در حال انجام است، افزود: با افزایش تعداد استان هایی که زمان برداشت گندم آن ها فرا می رسد، تعداد این مراکز به بیش از یک هزار مرکز افزایش خواهد یافت.

وی یادآرو شد: سال گذشته نزدیک به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد و با توجه به ذخایر سال 1395 همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.

نیافر با تاکید بر نظارت دقیق عوامل این شرکت در خرید گندم، افزود: شرکت بازرگانی دولتی با تجربه‌ای چندین ساله ای که در خریدهای تضمینی گندم پیدا کرده است ، از ابتدای سال زارعی جاری راهکارهای قابل اطمینانی را برای نظارت‌ها تعیین کرده است.

وی در پاسخ به انتقاداتی درباره ناخالصی، افت و خاک گندم تحویلی به کارخانه های آرد، گفت: شرکت در مراکز خرید، گندم را با افت خرمنی تحویل می‌گیرد. این روش در تمام دنیا رواج دارد که گندم پس از تحویل از کشاورز بدون انجام کار خاصی در سیلوها ذخیره شده و به کارخانه های تحویل داده می شود.

نیافر ادامه داد: در واقع و بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، ما وطیفه داریم گندم را با ناخالصی تحویل کارخانه‌های آرد دهیم سپس کارخانه‌ها بر اساس تکلیفی که دارند با استفاده از پاک‌کننده‌های اولیه و ثانویه آن را تبدیل به آرد می کند.

وی تاکید کرد: بنابراین مبحثی که کارخانه‌ها درباره تحویل گندم‌ها با ناخالصی، افت و خاک مطرح می‌کنند بی اساس است و تفکیک ناخالصی گندم‌ها از گندم خالص جز وظایف خط تولید کارخانه‌های آرد است.

وی همچنین در پاسخ به انتقادی دیگر درباره کاهش کیفیت گندم، اظهار کرد: بازدیدهایی که از مناطق سردسیر به عمل آمده نشان می‌دهد که علاوه بر اینکه گندم‌های امسال به لحاظ درصد ناخالصی سیر نزولی داشته‌اند وضعیت پروتئین و گلوتن آن ها نیز از سال گذشته بهتر شده است.

نیافر یادآرور شد: برای فراهم نمودن امکانات رفاهی برای کشاورزان سعی کرده‌ایم مراکز ذخیره‌سازی خصوصی و موقت سازمان تعاون روستایی را شناسایی و با آنها قرارداد منعقد کنیم.

وی تاکید کرد: برای کنترل ونظارت بر این مراکز نیز سامانه متمرکز و آنلاین را برای ثبت و ضبط اطلاعات کشاورزان به صورت آنلاین طراحی کرده‌ایم.

مدیر خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: همچنین با شرکت‌هایی قرارداد منعقد کرده و ناظرینی را در مراکز خرید به کار گرفته‌ایم تا هرگونه انحراف از خرید جلوگیری شود.

در ادامه این بازدید، علی رحمانی‌فر، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی استان همدان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این استان یکی از مناطق مهم تولید گندم کیفی در کشور است، افزود: خوشبختانه با تلاش‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در راستای بهبود واریته‌های کشت گندم انجام داده هرساله شاهد بهبود کیفیت گندم از لحاظ پروتئین، گلوتن و ایندکس هستیم. 

وی تاکید کرد: بیش از چهار سال است که استان همدان از هیچ‌گونه گندم خارجی و گندم سایر استان‌ها برای اختلاط استفاده نکرده و تماماً از گندم‌های تولیدی خودمان برای تولید آرد و نان استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گندم‌های استان همدان به سایر استان ها نیز صادر می شود، گفت: استان‌های خراسان رضوی، زاهدان، کرمان، بوشهر، تهران، البرز، قم، یزد، مازندران و گیلان از مشتریان گندم استان ما هستند.

رحمانی‌فر یادآور شد: با توجه به آزمایش‌هایی که هرماهه از سوی پژوهشکده غلات انجام می‌شود، خوشبختانه گندم استان همدان از نمرات بالای 80 درصد برخودار است و به همین دلیل مردم همدان و مشتریان ما از کیفیت نان کاملا رضایت دارند.