۰ نفر

کاهش قیمت‌های جهانی نهاده‌های دامی؛

هشدار درباره قاچاق خوراک دام

۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۸
کد خبر: 288259
هشدار درباره قاچاق خوراک دام

دبیر انجمن خوراک دام و طیور از کاهش قیمت جهانی ذرت و کنجاله سویا خبر داد و گفت: ممانعت از صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان منجر به افزایش قاچاق می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مجید موافق قدیری درباره اینکه  گفته می شود واردات کنجاله سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام در متعادل شدن این نهاده تاثیرگذار بوده است، اظهارداشت: اگر شرکتهای متولی تنظیم بازار کشور آنقدر ظرفیت و پتانسیل بالایی دارند که میتوانند با توزیع تنها یک کشتی ٤٠ هزار تنی کنجاله سویا نوسانات شدید بازار این نهاده ها را مدیریت کنند، چرا این اجازه را دادند که کنجاله سویا از قرار هر کیلو به ٣٠٠٠ تومان برسد؟

وی اضافه کرد:فراموش هم نکنیم که میانگین مصرف روزانه کنجاله سویا در واحدهای تولید شیر، گوشت و تخم مرغ کشور ٦٥٠٠ تن و این حجم توزیع دولتی حداکثر کفاف مصرف ١٠ روز کشور است.  

قدیری ادامه داد: ضمن اینکه با بررسی نسبی بازار به این نتیجه میتوان رسید که قیمت کنجاله سویای خارجی تغییر محسوسی نداشته و میانگین قیمت آن در سطح ٢٥٠٠ تومان باقی مانده است. اما در خصوص کنجاله سویای داخلی، قیمت روند کاهشی داشته و از میانگین ٢٤٥٠ تومان به  میانگین ٢٠٠٠ تومان رسید که مهمترین دلیل کاهش قیمت نیز ورود جدی سازمان حمایت و تعزیزات به قیمت گذاری و نظارت های سنگین آنها در کارخانجات روغنکشی داخلی بود.  

دبیرانجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان همچنین با بیان اینکه سال گذشته تولیدکنندگان خوراک دام صنعتی ١٨٦ هزار تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان به ارزش بیش از ٧٤ میلیون دلار را به ١٦ کشور منطقه ای و فرامنطقه ای صادر کرده است، گفت: این حجم از صادرات کمتر از ١ درصد مصرف و نیاز کشور است. بنابراین ممانعت از صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان ﻗﻄﻌﺎً تاثیر شگرفی در تنظیم بازار ١٩ میلیون تنی خوراک دام نخواهد داشت. ضمن اینکه این اتفاق باعث افزایش قاچاق، ایجاد رانت و فساد اداری و البته کاهش اشتغال زایی، کاهش تولید و... در دوره رکورد و تحریم است.

قدیری تصریح کرد: فراموش نکنیم که تورم و جو روانی منفی در بازار و فشارهای سیاسی داخلی و خارجی با محوریت تحریم اجازه نمیدهد بازار نهاده های دامی به آرامش برسد. دلیل این ادعا نیز میتواند این باشد که امروز بیش از نیاز کشور ذرت دامی موجود است، صادرات آن هم از قبل ممنوع و شامل عوارض صادراتی بود اما قیمت آن در بازار کاهش پیدا نکرده بنابراین لازم است تاکید مجدد کنم تا عدم تغییر ساختار اقتصادی کشور درب بر همین پاشنه می چرخد.

این فعال بخش خصوصی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده های دامی نیز افزود:  بررسی آمار خروجی های بنادر  نشان میدهد که مصرف نهاده های دامی در کشور کاهش پیدا کرده است. در ماههای گذشته قیمت مرغ پایین بود و انگیزه پرورش دهندگان طیور برای جوجه ریزی بسیار ضعیف بود. در یک هفته گذشته جوجه ریزی افزایش پیدا کرده و پیش بینی افزایش مصرف وجود دارد.  

وی اضافه کرد: مباحث مطرح شده  در زمینه افزایش قیمت محصولات پروتینی همچون شیر و گوشت مرغ(که البته هنوز ابلاغ نشده است)   در انگیزه تولید اهالی این صنعت بی تاثیر نبود.  

قدیری تصریح کرد: امیدوارم دولت از راه حل های فوری که در یکی دو جلسه تصویب میکند و خیلی هم مبنای علمی و کاربردی ندارد دست بردارد و کاری نکند که انگیزه کسب و کار در صنایع پرریسک دام و طیور و آبزیان روز به روز افول پیدا کند.

وی درباره اینکه قیمت های جهانی کاهشی داشته است یا خیر؟، افزود: قیمت جهانی ذرت با ٢٠ دلار کاهش به میانگین ٢٢٠ دلار رسیده قیمت کنجاله سویا نیز با ٥٠ دلار کاهش به ٤٣٠ دلار رسیده است. قیمت جهانی جو دامی نیز تغییر زیادی نکرده است.