۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

60 تا 70درصد بارش‌ها تبخیر می‌شود

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 287318
60 تا 70درصد بارش‌ها تبخیر می‌شود

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون به طور معمول 60 تا 70 درصد بارش ها تبخیر می شود و با توجه به گرم شدن زمین میزان تبخیر آب در آینده افزایش می یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدعلی طهماسبی روز دوشنبه در حاشیه کارگروه بسته بندی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد افزود: بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هیچ محصولی بدون آب تولید نمی شود اما با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار می توانیم تا حد زیادی بر مشکل تبخیر آب غلبه کنیم.
طهماسبی افزود: در کشت گلخانه ای 10 تا 15 برابر تولید بیشتر و تا 80 درصد مصرف آب کمتر می شود زیرا از تبخیر و تعرق بی رویه جلوگیری می شود. در باغات هم وضع به همین صورت است و با نصب سایه بان در باغ می توان تا 30 درصد از تبخیر آب جلوگیری کرد. 
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای احداث گلخانه یا نصب سایه بان وام 6درصد پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: پیش از هر اقدامی نیازمند حاکم شدن اخلاق آبی در جامعه هستیم که متاسفانه در کشور ما ضعیف است و هنوز آب آنطور که باید مقدس شمرده نمی شود.
وی اظهار داشت: ایرانیان در گذشته از پایه گذاران قنات و کاریز بوده اند و این یعنی که شیوه نگرش به این نعمت الهی در گذشته متفاوت از امروز بوده است. 
وی گفت: راه مدیریت کاشت محصولات آبدوست این است که کاشت آن را به فضای بسته ببریم یا از کشت آن دست برداریم و کشاورز را به سمت کاشت محصولاتی مانند زعفران سنجد زرشک و غیره هدایت کنیم تا هم آب بسیار کمتری مصرف کند و هم از سوددهی بسیار بالاتری برخوردار شود. 
طهماسبی افزود: فرسایش خاک نسبت به آمار جهانی در ایران بسیار زیاد است و یکی از علل مهم آن شخم زدن های بی رویه در جهت شیب خاک است.
وی اظهار داشت : علم و تکنولوژی کشاورزی حفاظتی امکانات جدیدی را بدون ضربه رساندن به طبیعت برای ما فراهم آورده اما مسئله آموزش این روش ها به کشاورز و فرهنگ سازی در این خصوص از مهمترین مسائل است. 
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: لرستان یکی از حاصلخیزترین مستعدترین و ثروتمندترین استان های کشور است و علی رغم خشکسالی و مشکلات زیست محیطی وضعیت استان مناسب تر از بسیاری نقاط دیگر است اما این ثروت ها و دارایی ها منجر به تشکیل سرمایه در درون استان نشده است.
وی افزود: از مقاسیه این ظرفیت ها با بیکاری حدود 30درصدی استان استباط می شود که کار زیادی در این حوزه صورت نگرفته است.
در جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی مسائلی مانند ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی استان با هدف تولید و صادرات محصولات در همه فصول مطرح شد که این زنجیره مواردی مانند کاشت داشت برداشت و مراحل پس از آن مانند فراوری های اولیه و ثانویه را شامل می شود.
مقرر شد استانداری، بانک کشاورزی اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی از این طرح بصورت کامل حمایت کنند.
گردش نقدینگی این طرح در خود استان است از این جهت منافع فراوانی را نصیب استان می کند البته رفتار و سیاست وزارت جهاد کشاورزی نیز حمایت از طرح های زنجیره ای است ، چرا که منجر به کاهش هزینه های تولید و در نتیجه منتج به افزایش قدرت رقابت در بازار خواهد شد.