۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین بررسی شد؛

زیان 40درصدی تولیدکنندگان قارچ

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۷
کد خبر: 287298
زیان 40درصدی تولیدکنندگان قارچ

رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: در 4 ماهه نخست سال تولیدکنندگان قارچ حداقل با 40 درصد زیان محصول خود را عرضه کرده اند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی صدیق پناه در گفت و گو با اقتصادآنلاین با اشاره با شایعه آلودگی قارچ های پرورشی در ماه های ابتدای سال جاری، افزود: در 3 ماهه نخست سال هر کیلو گرم قارچ دو تا سه هزار تومان به فروش رسید در حالی که در همین بازه زمانی قیمت هر کیلو گرم کلش گندم از 350 تومان به 650 تومان و هر کیلو گرم کود مرغی مورد نیاز واحدهای تولیدی قارچ از 180 تومان به 280 تومان افزایش داشته است.

وی قیمت تمام شده هر کیلوگرم قارچ را شش هزار و 800  تومان و قیمت منطقی برای عرضه هر کیلو گرم از این محصول را 9 هزار تومان عنوان کرد.

صدیق پناه خواستار نگاه ویژه دولت برای حل مشکلات تولیدکنندگان این بخش شد.

وی پیشنهاد داد شرایط تعیین شده برای باز پرداخت وام کشاورزی و استمهال 2 ساله که اخیرا توسط دولت مصوب شده است برای تولیدکنندگان قارچ نیز تعریف شود.

رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با انتقاد از افزایش نرخ سود بازپرداخت تسهیلات بعد از 2 سال، گفت: وام های پرداختی معمولا با نرخ سود 12 درصد هستند اما بانک ها نرخ 18 درصد را برای به روز رسانی باز پرداخت اقساط  بعد از 2 سال در نظر گرفته اند، در حالی که تولیدکنندگان قارچ توان پرداخت سود قبلی را هم ندارند.

صدیق پناه با تاکید بر اینکه هزینه تولید قارچ در مواردی تا 100 درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: اگر استمهال 2 ساله پرداخت تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان قارچ تعریف نشود یا نرخ سود پس از پایان دو سال افزایش یابد با مشکلات جدی در ادامه فعالیت این بخش رو به ور خواهیم شد.