۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

عقب افتادگی 3میلیون تنی از اهداف تولید محصولات باغی/ کمبود میوه نداریم

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 286757
عقب افتادگی 3میلیون تنی از اهداف تولید محصولات باغی/ کمبود میوه نداریم

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تولید 12 تا 13 میلیون تن محصولات باغی در سال جاری برنامه ریزی شده بود که تا اینجای کار 3 میلیون تن از برنامه عقب هستیم.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی ؛ شکرالله حاجی وند در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مشکلات آب و هوایی را دلیل جا ماندن از برنامه تولید محصولاتی باغی در کشور دانست و گفت: تغییرات دمایی در ماه های پایانی سال گذشته و ابتدای سالجاری به تعدادی از باغ های کشور آسیب وارد شد و موجب جا ماندن از برنامه تولید محصولات باغی گردید.

وی ادامه داد: البته عقب ماندن از برنامه های تعیین شده به معنی کاهش تولید در کشور نیست و همچنان ما در رکورد خوبی از تولید بسیاری از محصولات باغی هستیم .

 حاجی وند با تاکید بر اینکه گران فروشی به بهانه کاهش تولید قابل پذیرش نیست، افزود: نباید اجازه داد اظهار نظرهای غیر کارشناسی بهانه به دست فرصت طلبان برای سودجویی دهد.

وی اظهار کرد: برخی به بهانه خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی زمزمه نیاز به واردات میوه را راه انداختند در حالی که کشوری مانند ایران که در بسیاری از تولیدات باغی در رتبه های برتر تولید است و نیازی به واردات ندارد.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه حتی در تولید پسته نیز جای نگرانی نیست، عنوان کرد: کاهش تولید برخی از محصولات باغی مانند پسته طبیعی است و نمی توان آن را بحران دانست.

وی در پایان یادآور شد: از نظر آب و هوایی در شرایط حساسی هستیم و باید برای گذر از آن اقدامات مناسبی انجام شود اما، این به معنی مشکل برای تولید نیست و نباید با جوسازی برعلیه تولید، کشور را در شرایط نامناسب قرار داد.

بر اساس این گزارش؛ اتحادیه بار فروشان سرمازدگی میوه های سردرختی و در نتیجه آن کاهش تولید و عرضه را دلیل بالا رفتن قیمت این محصولات در بازار عمده فروشی عنوان می کند، در حالی که این موضوع بارها از سوی وزارت جهاد کشاورزی رد شده است.