۰ نفر

رییس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران عنوان کرد:

احیاء مراتع بیابانی با سیستم پرورش شتر مرغ در فضای باز/ جذب توریسم یکی از اهداف اجرای طرح است

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۴
کد خبر: 276088
احیاء مراتع بیابانی با سیستم پرورش شتر مرغ در فضای باز/ جذب توریسم یکی از اهداف اجرای طرح است

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: با اجرای طرح "پرورش شتر مرغ در فضای باز" علاوه بر احیاء مراتع بیابانی، هزینه پرورش این پرنده تا 70 درصد کاهش می‌یابد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ جواد حسن پور در حاشیه بازدید از اولین طرح سیستم "پرورش شترمرغ در فضای باز" دلایل شکست تعداد زیادی از سرمایه گذارانی که به پرورش شترمرغ روی آورده بودند را هزینه بالای تولید دانست و افزود: هزینه بالای پرورش شترمرغ موجب شد افرادی که اقدام به سرمایه گذاری در این فعالیت کردند، به این نتیجه برسند که پرورش شترمرغ توجیه اقتصادی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم "پرورش شترمرغ در فضای باز" هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند، ادامه داد: سازگاری شترمرغ با محیط بیابانی به شکلی است که می‌توان این پرنده را با کمترین سرمایه گذاری اولیه پرورش داد.

حسن پور اضافه کرد: در سیستم پرورش شترمرغ در فضای باز، به دلیل توان تغذیه این پرنده از گیاهان مناطق شور و خشک 70 درصد نیاز به تامین نهاده‌های دامی کاهش می‌یابد، همچنین بی نیاز به ساختمان و تجهیزات خاص است که این عوامل هزینه تولید را به کمترین مقدار می‌رساند.

وی یاد آور شد: بر اساس برآورد محققان این پرنده توانایی آن را دارد که حدود 70 درصد غذای خود را از بیابان تامین کند و تنها نیاز به حدود 30 درصد مکمل غدایی دارد.

حسن پور میزان صرفه جویی هزینه پرورش شتر مرغ در فضای باز نسبت به فضای بسته را قابل توجه عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح از چند جنبه مانند کاهش نیاز به واردات گوشت، کاهش نیاز به واردات نهاده‌های دامی، اشتغالزایی برای مناطق محروم و جذب توریسم در مناطق بیابانی حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: ما توانستیم ثابت کنیم پرورش شتر مرغ در فضای باز بیابانی کشور بدون سرمایه گذاری اولیه شدنی است و حتی به سود خوب اقتصادی هم می‌رسد.

حسن پور مناطق مناسب برای اجرای سیستم پرورش شتر مرغ در فضای باز را مراتع کم بازده با گیاهان شور پسند و خشکی پسند عنوان کرد.

وی تعداد تخمگذاری شترمرغ در فضای باز را بیشتر از فضای بسته عنوان کرد و گفت: شاید در یک ماه اول افت تولید وجود داشته باشد اما به دلیل قدرت سازگاری بسیار بالا، در مدت زمان کوتاهی به حداکثر تخم‌گذاری می‌رسد و حتی تعداد آن از فضای بسته نیز بیشتر می‌شود .

به گفته رییس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران ؛ طرح پایلوت در 3 فاز تعریف شده است که فاز اول رهاسازی در فضای محدود و فاز دوم رهاسازی در فضای باز به اتمام رسیده و تنها فاز سوم وارد شدن به تحقیقاتی باقی مانده تا کارشناسان داخلی بتوانند تمام نیازها مانند؛ تغذیه، اصلاح نژاد و تولید را مورد بررسی قرار دهند.

طرح‌ها در کشور خوب شروع می‌شود اما پایان غم انگیزی دارد

محسن مقدس زاده، مدیر و سرمایه گذار طرح، با بیان اینکه طرح‌ها در کشور ما خوب شروع می‌شود اما پایان غم انگیزی دارد، گفت: ما امیدوارم حمایت‌ها از این طرح پربازده و پرمنفعت برای کشور همچنان ادامه داشته باشد تا سرنوشت این طرح نیز مانند سایر طرح‌های نیمه رها شده، نشود.

وی با تاکید بر اینکه اساس کار بر این است که  طرح به صورت علمی انجام شود، افزود: اگر این طرح موفق شود "پرورش شترمرغ در فضای باز" در بیابان‌های کشور که برای تثبیت شن‌های روان کشت شده اند، اجرا می‌شود.

مقدس زاده یکی از مشکلات کشت بیابان‌ها را تبدیل این مناطق به محلی برای زندگی موش‌ها عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه هم اکنون بیابان‌های یزد که برای تثبیت شن‌های روان کشت شده اند تبدیل به لانه موش‌ها و افزایش جمعیت آن‌ها شده است که خود خطری برای محیط زیست و زندگی مردم است.

وی ادامه داد: دلیل این اتفاق هرس نشدن گیاهان کشت شده و خالی ماندن منطقه از موجودات زنده دیگر است.

مقدس زاده اجرای پرورش شترمرغ همزمان با احیای مراتع را بهتر گزینه برای جلوگیری از این اتفاق دانست و افزود: شترمرغ با تغذیه از گیاهان، آن‌ها را به طور طبیعی هرس می‌کند و همزمان موجب غنی سازی خاک می‌شود.

وی اظهار کرد: البته لازم است در کنار اجرای طرح، کارهای علمی و تحقیقاتی نیز انجام شود تا هر روز تولید بازده بیشتری داشته باشد و به استاندارهای جهانی نزدیک شود.

مقدس زاده با تاکید بر اینکه صادرات باید بخشی از افق دید ما در توسعه این طرح در سراسر کشور باشد، ادامه داد: راه پیش رو هموار نیست اما بسیار ارزشمند است و اگر به بار بنشیند عایدی بسیاری برای کشور و مردم حاشیه کویر دارد.

این سرمایه گذار اضافه کرد: این طرح ارزش افزوده بسیاری برای کشور به همراه دارد و نه تنها ما را به واردات بی نیاز می‌کند بلکه می‌تواند موجب توسعه صادرات شود.

مقدس زاده در پایان گفت: تمام زیر ساخت‌های علمی لازم برای انجام این طرح مانند متخصصان کاردان وجود دارد و تنها اگر بدخواهان توسعه کشور نباشند به ثمر خواهد نشست و مردم مناطق محروم را منتفع خواهد کرد.