۰ نفر

چگونه وارد دنیای کارآفرینی شویم؟

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۲
کد خبر: 514380
چگونه وارد دنیای کارآفرینی شویم؟

آیا شما نسبت به سن و سال ‎تان برای شروع عرصه کارآفرینی تردید دارید؟ بسیاری از افراد برای شروع کسب و کار تردیدهای بسیار زیادی دارند. این امر موجب به تاخیر انداختن شروع فعالیت کارآفرینی از سوی آنها می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، نسل جوان به طور مداوم در تلاش برای بهبود وضعیت کاری ‎اش است. نکته مهم در این میان تردیدهای فراوان این نسل برای شروع کسب  و کار مستقل است. بسیاری از جوانان برای شروع کسب و کار مستقل نسبت به سن و سال ‎شان تردید بسیار زیادی دارند. همین امر موجب ایجاد تاخیر فراوان در شروع فعالیت کاری از سوی آنها می شود. 

امروزه امکان شروع کسب و کار مستقل و ورود به عرصه کارآفرینی ساده ‎تر از هر زمان دیگری است. بسیاری از مردم برای ورود به این عرصه دست به هر کاری می ‎زنند. این امر شامل تحمل ساعت ‎های کاری سخت و طولانی و همچنین تلاش برای جلب نظر سرمایه گذارهای مختلف است. اگر در این میان کارآفرینان موفقیت قابل ملاحظه ‌ای کسب نکنند، باید به دنبال راهکارهای جانبی باشند. متاسفانه امروزه بسیاری از کارآفرینان جوان با مشاهده نخستین نشانه ‎های شکست در عرصه کسب و کار اقدام به خروج از عرصه کار می‎کنند. این امر به خوبی وجود شمار بالایی از کسب و کارهای کوچک و شکست ‎خورده را بیان می‎ کند.

راه اندازی کسب و کار مستقل از سوی کارآفرینان همیشه همراه با مشکلات بسیار زیادی است. برخی از افراد در این مسیر نیاز به راهنمایی مداوم دارند. بنابراین بررسی نکاتی در زمینه راه اندازی کسب و کار اهمیت بالایی خواهد داشت. امروزه امکان فعالیت در حوزه‎ های مختلف کسب و کار بسیار بیشتر از هر زمان دیگری است. برخی از افراد در حوزه‎ های بسیار جدید کسب و کار مشغول به کار هستند. تنوع گزینه‎ های در دسترس کارآفرینان مزیت بزرگی محسوب می شود. نکته منفی در این میان تاکید برخی از کارآفرینان برای شروع به کار در حوزه ‎های سنتی و کلیشه ‎ای است. این امر شانس آنها برای مواجهه با شکست را به شدت افزایش می ‎دهد. در ادامه برخی از ایده‎ های مناسب برای ورود به عرصه کارآفرینی از سوی نسل جوان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1.    تبدیل شدن به اینفلوئنسر آنلاین

دنیای دیجیتال در طور سال‎ های اخیر به شدت توسعه پیدا کرده است. امروزه شبکه های اجتماعی جزئی جدایی‎ ناپذیر از زندگی روزمره افراد محسوب می شود. بسیاری از مردم در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می‎ کنند. اینفلوئنسرهای بزرگ برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیشنهادهای همکاری وسوسه ‎برانگیزی از برندها دریافت می‎ کنند. 

بدون تردید حضور در شبکه های اجتماعی امر ساده ‎ای محسوب می شود. نکته مهم در این میان تلاش برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف است. بسیاری از افراد علاقه ‎مند به فعالیت در قالب اینفلوئنسر پس از مدت زمانی کوتاه با شکست ‎های کلی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف مواجه می ‎شوند. دلیل این امر بی ‎توجهی به سلیقه مخاطب هدف و ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی آنهاست. 

تلاش برای الگوبرداری از دیگران در زمینه فعالیت اینفلوئنسری ایده جذابی نیست. هر فرد باید به دنبال سلیقه ‎اش برای تولید محتوا باشد. همین نکته موجب ظهور برخی از اینفلوئنسرهای بزرگ و بین ‎المللی شده است. اگر یک کارآفرین نسبت به این امر توجه نشان ندهد، به زودی با مشکلات عمیقی مواجه خواهد شد. بسیاری از اینفلوئنسرها به دنبال حضور در عرصه ‎های رایج و کلیشه ‎ای برای تولید محتوا هستند. خلاقیت در زمینه تولید محتوا و انتخاب موضوعات کمتر مورد توجه شانس افراد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش می ‎دهد. 

2.    ورود به صنعت عکاسی

بسیاری از مردم به عکاسی علاقه دارند، با این حال میان عکس ‎های عادی و آثار حرفه ‎ای عکاس ‎ها تفاوت قابل ملاحظه ‎ای وجود دارد. بسیاری از مردم با دوربین موبایل اقدام به ثبت عکس می ‎کنند. شاید در نگاه نخست تفاوتی میان تصاویر ثبت شده با دوربین موبایل و دوربین ‎های حرفه ‎ای وجود نداشته باشد. این امر به دلیل عدم تخصص افراد در زمینه عکاسی است. عکاس ‎های حرفه‎ای امکان ثبت لحظات فوق ‎العاده زیبا با دوربین ‎های حرفه‎ای را دارند. این امر در زمینه ویرایش عکس نیز قابل ملاحظه خواهد بود. 

ورود حرفه ‎ای به دنیای عکاسی نیاز به سرمایه بسیار زیادی ندارد. یک دوربین میان ‎رده برای شروع کار کافی خواهد بود. بسیاری از کارآفرینان شروع کار به عنوان عکاس را به معنای تهیه یک آتلیه کامل می‎ دانند. این امر با واقعیت عکاسی تفاوت معناداری دارد. بسیاری از عکاس ‎های حرفه ‎ای هنوز هم برای آژانس‎ های معتبر عکاسی می ‎کنند بنابراین راه‎ اندازی آتلیه تنها گزینه پیش روی عکاس ‎ها نیست. 

امروزه سبک‎ های عکاسی دارای تنوع بسیار زیادی شده است. بسیاری از مردم با نگاهی ساده به عکس‎ های مختلف امکان آگاهی از تفاوت سبک عکاسی را دارند. اگر شما به ورزش ‎های مختلف علاقه دارید، عکاسی در زمینه ورزشی گزینه جذابی خواهد بود. این امر نیاز به حضور در رویدادهای ورزشی و ثبت عکس‎ های جذاب دارد. گام بعدی فروش عکس ‎ها به خبرگزاری ‎ها یا سایت ‎های مختلف است. اگر عکس تهیه شده کیفیت بالایی داشته باشد، امکان فروش ‎اش در قبال مبلغ بالا وجود خواهد داشت. 

عکاسی مستند نیز دیگر حوزه جالب برای فعالیت است. بسیاری از طبیعت گردها علاقه بالایی به عکاسی مستند دارند. این امر در صورت آگاهی از برخی تکنیک‎ های پایه عکاسی امکان ایجاد آلبوم ‎های جذاب را فراهم می ‎سازد. سالانه شمار بسیار زیادی از گالری ‎ها اقدام به نمایش عکس ‎های جذاب و مختلف می ‎کنند. در این میان عکس‎ های مستند مربوط به حیات وحش توجه بسیار زیادی از سوی مخاطب هدف جلب می‎ کند. 

3.    مربی ورزشی

ورزش جزئی جدایی ‎ناپذیر از زندگی مردم است. بسیاری از مردم به صورت حرفه ‎ای ورزش می ‎کنند. نکته مهم در این میان ضرورت همراهی یک مربی حرفه ‎ای برای تاثیرگذاری فرآیند ورزش است. بسیاری از مردم حوصله فعالیت ورزشی در باشگاه را ندارند. فعالیت ورزشی در خانه نیز به اندازه کافی جذاب نیست. در این میان استخدام مربی‎ های ورزشی برای تمرین در خانه ایده جذابی به نظر می‎ رسد. چنین مربی ‎هایی با ارائه برنامه‎ های مختلف و همراهی افراد در طول زمان ورزش امکان راهنمایی ورزشکاران را پیدا می ‎کنند. 

شاید در نگاه نخست فعالیت به عنوان یک مربی ورزشی همراه با جذابیت زیادی نباشد. نکته مهم در این میان امکان شرکت در دوره‎ های مختلف و افزایش اعتبار به عنوان مربی است. پس از کسب اعتبار پیشنهادهای همکاری با ورزشکاران از نظر مالی به طور قابل ملاحظه ‎ای افزایش خواهد یافت. امروزه بسیاری از مربی‎ های بزرگ ورزشی در عرصه فوتبال یا بسکتبال از راهنمایی ساده مردم و ورزشکاران آماتور کارشان را شروع کرده ‎اند.

طراحی اپ ‎های ورزشی نیز یکی دیگر از حوزه‎ های جذاب برای کارآفرینی است. امروزه بسیاری از مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان خروج از خانه و شرکت در باشگاه را ندارند. همین امر موجب اضافه وزن بسیاری از مردم شده است. اگر باشگاه‎ های ورزشی نسبت به ارائه برنامه ‎های تمرین در خانه اقدام می ‎کنند، کارآفرینان حوزه دیجیتال نیز امکان طراحی برنامه ‎های ساده و تعاملی برای تقویت انگیزه مردم به ورزش را دارند. کسب درآمد از این طریق باید با احتیاط صورت گیرد. بر این اساس در مراحل ابتدایی باید سطح دسترسی کاربران به تمرین‎ ها باز باشد. سپس برای تمرین ‎های حرفه ‎ای امکان کسب درآمد از افراد وجود خواهد داشت. در غیر این صورت کاربران اعتماد کافی به برندها نخواهند کرد. 

4.    نویسنده مستقل

مهارت‎ های نگارشی در تمام افراد به یک شکل نیست. بسیاری از نویسنده‎ های بزرگ بدون نیاز به تمرکز یا ایده ‎پردازی گسترده امکان خلق شخصیت ‎های جذاب را دارند. نکته جالب اینکه بسیاری از نویسنده‎ های بزرگ حتی در کلاس ‎های نویسندگی نیز شرکت نکرده ‎اند. این امر در صورت توجه افراد دارای استعداد یکی از ایده‎ های جذاب محسوب می شود. برخی از افراد در زمینه داستان‎ نویسی مهارت بالایی دارند. این امر در صورت شکیبایی آنها امکان تبدیل شدن به کسب و کاری پرسود را دارد. 

انتشارات مختلف در سراسر دنیا به دنبال رمان‎ های جذاب برای نشر هستند. بازار رمان در طول دهه ‎های گذشته دچار تحولات زیادی شده است. بسیاری از رمان ‎ها دیگر به صورت چاپی عرضه نمی شود. به جای آن نمونه ‎های الکترونیکی جای کتاب‎ های کاغذی را گرفته است. این امر هزینه تهیه کتاب را به شدت کاهش داده است بنابراین افراد امکان تهیه کتاب‎ های مختلف با کمترین هزینه ممکن را دارند. همین امر سودآوری انتشار رمان را دوچندان کرده است. 

ایده کتاب‎ های هری پاتر را در نظر بگیرید. این ایده جذاب در ابتدا یک رویاپردازی صرف برای تمرین مهارت نویسندگی بود، با این حال پس از گذشت چند دهه بدل به یکی از جذاب ‎ترین کتاب‎ های دنیا شده است. ترجمه این کتاب به زبان‎ های مختلف موید این امر است. نویسنده‎ های مبتدی نیازی به نگارش کتاب ‎های چند جلدی ندارند. نکته مهم تقویت مهارت و ایده ‎پردازی مداوم برای جلب نظر بنگاه‎ های نشر کتاب است. این امر با گذشت زمان موجب افزایش اعتبار نویسندگان می شود. 

بسیاری از نویسنده‎ های معتبر به طور مستقل فعالیت می‎ کنند. این امر شامل نگارش رمان و سپس فروش حق انتشارش به انتشاراتی مشخص است. بخشی از سود حاصل از فروش کتاب نیز در اختیار مولف قرار می‎ گیرد. فعالیت در این حوزه برای افراد درونگرا مزیت بسیار زیادی دارد. این کسب و کار نیاز به ارتباط گسترده با افراد مختلف ندارد. همچنین ساعت کاری مشخصی نیز برای آن قابل بیان نیست بنابراین کارآفرینان این حوزه امکان ایجاد انعطاف ‎پذیری گسترده در کارشان را دارند. 

5.    فروشنده محصولات دستی

تولید محصولات دستی و سنتی در طول 2 دهه اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. مردم در اغلب نقاط جهان تمایل فزاینده ‎ای به خرید محصولات دست ‎ساز پیدا کرده ‎اند. بی ‎شک محصولات دست‎ ساز قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با نمونه ‎های ماشینی دارد. بسیاری از افراد مایل به شرکت در دوره ‎های یادگیری ساخت محصولات دستی هستند. ساده ‎ترین گزینه در این میان ساخت سبدهای چوبی است. اگر شما مهارت و علاقه بالایی در زمینه محصولات دستی دارید، گزینه ‎های پیچیده ‎تری مانند فرش یا مبلمان نیز گزینه ‎های جذابی خواهد بود. 

قیمت محصولات دستی براساس کیفیت ساخت و مواد اولیه مورد استفاده متفاوت است. نکته مهم در این میان امکان استفاده از ذوق هنری در این عرصه است. بسیاری از محصولات دست ‎ساز منحصر به فرد با قیمت ‎های گزاف در بازارهای مختلف به فروش می ‎رسد بنابراین ورود به این عرصه گزینه جذابی برای کسب درآمد به عنوان کارآفرین مستقل خواهد بود. 

بسیاری از افراد دارای مهارت خاصی در زمینه محصولات سنتی نیستند. اگر چنین افرادی بدون شناخت از عرصه فعالیت موردنظر وارد آن شوند، به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهند شد. شرکت در دوره‎ های یادگیری ساخت محصولات دستی نیاز به پرداخت هزینه بالایی ندارد، با این حال در صورت موفقیت طی دوره ‎های موردنظر آگاهی مناسبی از انواع محصولات سنتی و دستی خواهیم داشت. این امر به کارآفرینان برای شروع کسب و کار مستقل ‎شان کمک خواهد کرد.

6.    مدیریت شبکه های اجتماعی

افراد جوان آشنایی مناسبی با شبکه های اجتماعی دارند. این امر نوعی مزیت برای آنها محسوب می شود. بسیاری از برندها و افراد مشهور در شبکه های اجتماعی اکانت رسمی دارند، اما توانایی یا زمان موردنیاز برای رسیدگی به این اکانت را ندارند. یکی از گزینه ‎های رایج در این میان همکاری برندهای بزرگ با افرادی تحت عنوان مدیر شبکه های اجتماعی است. این افراد مانند ادمین‎ های صرف نیستند. تفاوت اصلی آنها مهارت بالا در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی و همچنین تولید محتوای جذاب است. اگر شما دارای تجربه ‎ای هرچند کوتاه در زمینه بازاریابی هستید، حضور در این کسب و کار ایده جذابی خواهد بود. بسیاری از افراد برای حضور در عرصه شبکه های اجتماعی نیاز به طی دوره‎ های خاصی ندارند. نکته مهم شناخت کامل شبکه های اجتماعی است. 

اگر شما به عنوان یک بازاریاب سابقه و مهارت بالایی ندارید، باید پیش از ورود به عرصه مدیریت شبکه های اجتماعی دست‎ کم در یک دوره آموزشی شرکت نمایید. بسیاری از افراد شرکت در چنین دوره‎ هایی را بی ‎فایده قلمداد می ‎کنند. درست به همین خاطر توانایی مدیریت اکانت ‎های بزرگ را ندارند. شکست در زمینه مدیریت اکانت برندهای بزرگ به معنای بی ‎اعتباری و ناتوانی برای مدیریت دوباره چنین برندهایی در بلندمدت است.

7.    فعالیت به عنوان طراح تجاری

امروزه راه‎ اندازی کسب و کار از سوی برندهای مختلف نیاز به طراحی لوگو، شعار تبلیغاتی و سایت دارد. بسیاری از طراح ‎های گرافیک مهارت بالایی در رفع نیاز کسب و کارها دارند بنابراین همکاری با برندها گزینه جذابی برای چنین افرادی خواهد بود. 

فعالیت به عنوان طراح گرافیک یا برند نیاز به مهارت بالایی در عرصه برنامه ‎نویسی ندارند. مهمترین مسئله آشنایی ابتدایی با نرم ‎افزارهای اصلی در حوزه طراحی است. سپس تمام موارد به میزان خلاقیت افراد و توانایی ‎شان برای درک خواسته مشتریان بستگی دارد. برخی از طراح‎ های بزرگ در کمترین زمان ممکن توانایی طراحی مدل‎ های جذاب برای برندها را دارند. این امر شهرت و اعتبار آنها را به شدت افزایش می ‎دهد. اگر افراد در زمینه ارائه خدمات مربوط به طراحی برند مهارت بالایی کسب کنند، به تدریج شانس زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا خواهند کرد. این امر همراه با کسب درآمد بسیار بالا از سوی آنها خواهد بود. 

8.    فعالیت در عرصه آموزش آنلاین

اگر شما در حوزه ‎ای خاص دارای مهارت بالایی هستید، تهیه ویدئوهای آموزشی از آن ایده جذابی خواهد بود. امروزه بسیاری از مردم علاقه ‎مند به دریافت توصیه ‎های آموزشی هستند. کاربران در برخی از موارد حتی اقدام به پرداخت هزینه برای چنین ویدئوهایی نیز می‎ کنند. مهمترین مسئله در این میان بیان ساده و روان مهارت ‎هاست. در غیر این صورت افراد تمایلی برای همکاری با شما نخواهند داشت.

بسیاری از برندهای بزرگ در زمینه آموزش ابتدا در قالب یک کانال یوتیوب فعالیت ‎شان را شروع کرده ‎اند. این امر با گذشت زمان توسعه زیادی پیدا کرد. نکته اساسی در این میان تمرکز بر روی یک حوزه مشخص برای تولید محتوای آموزشی است. اشتباه برخی از کارآفرینان تمرکز بر روی حوزه ‎های مختلف و در نهایت ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی هیچ‎ کدام از کاربران است. صفحات آموزش کلی همیشه مورد بی ‎توجهی کاربران قرار می ‎گیرد بنابراین باید بازنگری اساسی در نحوه فعالیت در این حوزه صورت گیرد. 

امروزه بسیاری از افراد متعلق به نسل جوان وارد دنیای کسب و کار شده ‎اند. این امر تمایل به شروع کسب و کار مستقل را به همراه دارد. نکته مهم در این میان تردیدهای مداوم برخی از افراد برای شروع کسب و کار مستقل است. همین امر بدل به موضوعی پیچیده شده است. اگر کاربران توانایی مدیریت این حوزه را نداشته باشند، به زودی دیگر انگیزه ‎ای برای شروع کسب و کار نخواهند داشت. ایده ‎های مورد بررسی در این مقاله برای شروع کسب و کار مستقل از سوی نسل جوان مناسب خواهد بود. نکته مهم در این میان آمادگی برای حضور در عرصه کسب و کار و انتخاب حوزه مناسب با سلیقه و تخصص آنهاست.