۰ نفر

۱۲ راهکار برای فروش بیشتر محصولات

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۱۲
کد خبر: 500725

۱۲ راهکار برای فروش بیشتر محصولات

فروش مهمترین بخش یک کسب و کار محسوب می شود. درواقع حتی اگر بهترین محصول را نیز در اختیار نداشته باشید، اگر در این بخش موفق ظاهر شوید، می توانید هر نوع ضعفی را پوشش دهید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، همین خاطر نیز برندها همواره به دنبال روش های جدیدتر برای فروش بیشتر محصولات خود هستند، با این حال تا چه حد نسبت به این موارد آگاهی دارید؟ برطبق آخرین آمار بیش از 60 درصد از مدیران نمی توانند حداقل 15 روش را معرفی نمایند. این مسئله در بین کارآفرین های جوان، آمار به مراتب بدتری نیز دارد. درواقع شما باید چندین روش فروش را بدانید تا بتوانید در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، حرفی برای گفتن داشته باشید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اولویت قرار دادن روش هایی که نتیجه بخش بودن آن توسط چندین برند مختلف به اثبات رسیده است، بدون شک ریسک کمتری را داشته و به همین خاطر نیز در این مقاله 12 راهکار منتخب را جهت فروش بیشتر محصولات، بررسی خواهیم کرد.

1-تحقیقات داشته باشید

در رابطه با مهمترین اصل بازاریابی اگرچه نظرات مختلفی وجود دارد، با این حال واقعیت این است که تا زمانی که جامعه هدف خود را به خوبی نشناسید، از اقدامات خود هیچ نتیجه ای را نیز به دست نخواهید آورد. در این راستا شما به اطلاعات مختلفی نظیر نقاط قوت و ضعف بازار، وضعیت حال حاضر سایر رقبا، سلیقه و معیارهای مشتری را باید به خوبی بدانید. خوشبختانه امروزه با توجه به رشد تکنولوژی، این امر بسیار ساده شده است. چنین داده هایی باعث می شود تا در تصمیم گیری های آتی خود نیز با سرعت عمل به مراتب بالاتری اقدام نمایید. در این راستا اگر به تازگی قصد تاسیس یک برند را دارید، توصیه می شود که حداقل 6 ماه را به تحقیق اختصاص دهید. تحت این شرایط حتی می توان از همان هفته اول، فروش بالایی را تجربه کرد. مهمترین آماری که شما باید از دل اطلاعات خود استخراج نمایید این است که نیاز حال حاضر مشتری چه مواردی است؟ تحت این شرایط حتی با رفع یکی از آنها بدون شک فضا برای رشد را خواهید داشت، با این حال اگر بخواهید اقدامی تکراری را انجام دهید، هیچ چیز تضمین شده نخواهد بود.

2-یک فهرست ایجاد نمایید 

هیچ گاه محصولی را نفروشید که به آن ایمان ندارید. درواقع شما باید خود را در جایگاه مشتری قرار داده و صادقانه به این پرسش پاسخ دهید که آیا حاضر به خرید آن خواهید بود؟ در این راستا توصیه می شود که شما و تمامی افراد تیم شرکت، خود اولین مشتریان محصول باشید. این امر در زمینه اعتمادسازی، تاثیر فوق العاده ای را به همراه دارد. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما از همان روز اول باید یک حداقل هایی را تعیین نموده و اطلاعات مشتریان خود را نگه دارید. این مسئله کمک خواهد کرد تا بتوانید برنامه های لازم جهت تبدیل آنها به مشتری های همیشگی را داشته باشید. برای مثال یکی از تکنیک ها این است که دو فهرست از مشتریان بالقوه و افرادی که خرید کرده اند تهیه کرده و همواره در تلاش باشید تا میزان افرادی که به مشتری تبدیل شده اند، از افرادی که آنها را مدنظر قرار داده اید بیشتر شود. این امر خود شما را درگیر چالشی خواهد کرد که به سمت پیشرفت و بهتر نمودن همه چیز سوق می دهد. 

3-تفکر چندوجهی داشته باشید 

تقریبا اکثر افراد به مسائل تنها از یک زاویه می نگرند. این امر در حالی است که پاسخ درست تنها زمانی به دست می آید که مسئله از چند زاویه بررسی شده باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در برخورد با هر مسئله ای که با آن مواجه می شوید، فرصتی را به خود و تیم شرکت بدهید و آن را به خوبی تحلیل نمایید. این مسئله کمک خواهد کرد تا زمان و بودجه شما صرف اقدامی نشود که بالاترین حد نتایج را به همراه ندارد. در کنار این موضوع فراموش نکنید که تمامی مشتریان از یک درجه اهمیت یکسان برخوردار نبوده و به همین خاطر نیز ضروری است تا آنها را در گروه های مختلف قرار دهید. در این زمینه رعایت اصل پارتو می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد. برطبق این قانون 80 درصد از نتایج در هر زمینه ای تنها از 20 درصد اقدامات به دست می آید. درواقع مسئله مهم شما این است که این 20 درصد را شناسایی کنید. 

4-از ان ال پی غافل نشوید 

یکی از نکاتی که همواره به آن تاکید می شود این است که از طریق روان شناسی لازم است تا به قلب مشتری نفوذ کرد. تحت این شرایط آنها درگیر اقدام به مقایسه نکرده و دلایلی فراتر از خرید یک محصول شکل خواهد گرفت. در این راستا ان ال پی به شناخت این موضوع اشاره دارد که افراد چگونه فکر کرده و از احساسات خود استفاده می کنند. به صورت کلی چه رفتارهایی را دارند. با این شناخت نه تنها می توانید عملکرد بهتری داشته باشید، بلکه قدرت درک نیز به مراتب بیشتر می شود. فرض کنید که در همان ثانیه های اول تیپ شخصیتی مشتری را شناسایی کرده اید. تحت این شرایط می توانید بهترین استراتژی ممکن را انتخاب کرده و شانس فروش بالاتری را نیز داشته باشید، با این حال ان ال پی یک دانش مهم بوده و نمی توان در چند خط آن را توضیح داد. به همین خاطر برای درک کامل آن، ضروری است تا دوره های آموزشی و کتاب های مرتبط را مورد توجه قرار دهید. دو پرسشی که همواره به شما در زمینه فروش کمک خواهد کرد این است که بدترین و بهترین سناریوی ممکن را متصور شوید. این امر باعث خواهد شد تا برای هر یک از این دو حالت ها، آمادگی لازم را داشته باشید. درواقع در زمینه فروش اگر آماده نباشید شانسی را نیز نخواهید داشت.

5-داستان سرایی داشته باشید 

پس از محتواهای آموزشی که باعث می شود تا شناخت مخاطب افزایش پیدا کند و در نتیجه احساس نیاز نیز در آنها افزایش یابد، این مسئله که از طریق داستان سرایی محصول را به مشتری پیوند دهید، یکی از هنرهای بسیار مهم محسوب می شود. درواقع کمتر فردی را می توان پیدا کرد که نسبت به داستان واکنش بدی را داشته باشد، با این حال این مسئله در رابطه با تبلیغات مستقیم، کاملا برعکس است. در زمینه داستان سرایی شما می  توانید به صورت غیرمستقیم محصول را تبلیغ کرده و از این طریق مخاطب را به سمت خود متمایل نمایید. در این راستا نباید تصور کنید که داستان سرایی تنها به نوشتن متن محدود می شود. درواقع حتی سخنرانی ها، لایوها و هر اقدام دیگری لازم است تا با این موضوع پیوند داشته باشد، با این حال داستان سرایی به معنای تکرار اقدامات انجام شده نبوده و شما باید سبک خاص خود را پیدا کنید. این امر باعث می شود تا تاثیر اولیه لازم را داشته باشید. 

6-برای هرگونه سوالی آماده باشید 

شما ابدا قادر نخواهید بود که تمامی سوالات مشتریان خود را حدس بزنید. به همین خاطر نیز ضروری است تا کامل ترین اطلاعات را در زمینه کسب و کار خود داشته باشید. درواقع بسیار بعید است که افراد از فروشنده ای که پاسخ سوالات آنها را ندارد، خرید نمایند. این مسئله در زمینه کسب اعتماد بسیار مهم بوده و به همین خاطر شما باید مطالعه بالایی را داشته باشید. در این رابطه بنا بر یک استاندارد جهانی، افرادی  که حداقل 2 ساعت از روز را به مطالعه تخصصی در زمینه کاری خود اختصاص نمی دهند، ابدا قادر به فروش مناسب نیز نخواهند بود. 

7-فروش را اقدامی یک شبه ندانید 

متاسفانه بسیاری از افراد به فروش نگاهی نادرست دارند. درواقع آنها تصور می کنند که در همان برخورد اول باید به هر طریقی که شده است، مشتری سازی داشته باشند. در غیر این صورت لازم است تا به دنبال فردی جدید باشند. این امر در حالی است که فروشنده های مجرب هیچ گاه مشتری را تحت فشار قرار نمی دهند. درواقع آنها به صورت مداوم روش های خود را تغییر می دهند و هیچ گاه فرصت را برای تبدیل افراد در آینده به مشتری از دست نمی دهند. در این راستا نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شغل فروشندگی ابدا ساعت کار خاصی نداشته و نیازی به حضور در دفتر شرکت ندارد. با این حال ممکن است به مسافرت های کاری متعدد نیاز باشد. به همین خاطر معمولا افرادی که روحیه حساسی دارند، فروشنده های خوبی نیز نخواهند بود.

8-شروعی مقتدرانه داشته باشید 

قبل از آنکه اقدامات خود برای فروش محصول را شروع کنید، لازم است تا اعتماد به نفس لازم را داشته باشید. در این راستا گاهی حتی چند نفس عمیق می تواند معجزه نماید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما در حین صحبت ها ممکن است متوجه نکات مختلفی شوید. به همین خاطر همواره در کنار خود قلم و کاغذ داشته باشید. این مسئله کمک خواهد کرد تا از اطلاعات به دست آورده، بتوانید برای تصمیم گیری های آتی خود استفاده نمایید. درواقع برخی از اطلاعات به ظاهر ساده می تواند در لحظات پایانی، فروش را به سرانجام برساند. به صورت کلی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما برای تاثیر اولیه، زمان زیادی را در اختیار نداشته و به همین خاطر نیز ضروری است تا از همان ابتدا به دنبال تحت تاثیر قرار دادن و درخشیدن باشید. 

9-پیشنهادهای خود را محدود کنید 

اگر مشتری گیج شود و در معرض گزینه های متعدد قرار گیرد، حالت دفاعی به خود خواهد گرفت. تحت این شرایط احتمال فروش به مراتب کمتر خواهد شد. به همین خاطر نیز شما باید با توجه به شناختی که از طرف مقابل خود به دست آورده اید، گزینه های محدودی را معرفی کنید. این امر باعث خواهد شد تا امکان تمرکز و فکر کردن شکل گیرد. همچنین لازم است تا به مشتری زمانی را برای فکر کردن بدهید. در این راستا اصرار بیش از حد شما تنها احتمال خرید را کاهش خواهد داد. درواقع شما باید به نحوی رفتار کنید که مخاطب به این باور برسد که اگر از شما خرید نکند یک فرصت ایده آل را از دست خواهد داد. 

10-از دیگران بیاموزید 

یکی دیگر از اقدامات بسیار خوبی که می تواند در زمینه فروش کمک خوبی نماید این است که از افراد موفق یاد بگیرید. در این راستا تنها کافی است تا نمونه های موفق را پیدا کرده و دلایل رسیدن به این سطح را تحلیل کنید. در کنار این موضوع مطالعه کتاب و مقاله در کنار گوش دادن به پادکست ها و سخنرانی ها کمک خواهد کرد تا همواره بتوانید بهتر از روز قبل رفتار کنید. 

11-از کار تیمی غافل نشوید 

متاسفانه در زمینه فروش معمولا بین افراد فعال در شرکت، نوعی رقابت وجود دارد. درواقع هر فردی تمایل دارد که آمار خود را ارتقا دهد. با این حال هدف از ایجاد تیم فروش، بهبود سطح کل شرکت است. در این راستا توصیه می شود که تمامی افراد را ملزم به کار تیمی نمایید. این امر باعث می شود تا نقاط ضعف پوشش داده شده و امکان انجام کارهای بیشتر مهیا شود. این مسئله حتی در زمینه سرعت انجام کارها نیز تاثیرگذار بوده و به هر میزان که اقدامات زمان کمتری را بگیرد، تیم با خستگی کمتری نیز مواجه می شود.

12-از معجزه جایزه غافل نشوید

این امر طبیعی است که با افزایش درآمد شرکت، تیم فروش نیز سهمی را داشته باشد. درواقع اگر درآمد مشخص و بدون تغییر بماند، بدون شک انگیزه ای نیز وجود نخواهد داشت. در این راستا توصیه می شود که جوایزی را برای اهداف مختلف داشته باشید. این مسئله کمک می کند تا تیم شرکت همواره انگیزه لازم را داشته باشد. همچنین با توجه به این امر که فروش مهمترین بخش شرکت است، توصیه می شود که نیازهای آنها را به خوبی پاسخگو بوده و از اختصاص بودجه مناسب، غافل نشوید. درواقع اگر امکانات لازم وجود نداشته باشد، تلاش افراد نادیده گرفته خواهد شد. 

در نهایت فراموش نکنید که هیچ راهکاری ثابت نبوده و در صورتی که در مسیر پیشرفت قرار بگیرید، حتی خودتان بسیاری از موارد جدید را کشف خواهید کرد.