۰ نفر

فوت و فن فروش لوازم خانگی

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
کد خبر: 444177
فوت و فن فروش لوازم خانگی

فروش لوازم خانگی درنظر بعضی ها کار ساده ای است. از نظر آن ها داشتن یک مغازه لوازم خانگی یعنی خرید چند عدد بشقاب و ظروف چینی و پذیرایی از بازار یا مراکز فروش و پر کردن مغازه با آن ها با کمی چاشنی سلیقه یا الهام گرفتن از اینترنت. اما به این دوستان باید گفت این تفکر برای گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، با تهیه چند جنس از برندهای مختلف و نشستن در مغازه هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این روزها رقابت به شدت سخت‌تر و مجرای آن تنگ‌تر شده است. فروشنده‌هایی با تفکر سنتی دیگر نمی‌توانند در این بازار رقابت کنند. اگر بخواهند دوام بیاورند، باید فعالیت‌شان نسبت به قبل زیادتر شود؛ به ویژه این که بیشتر فروش‌ها به سمت اینترنتی شدن رفته است. به هر حال هنوز خیلی از افراد هستند که خرید لوازم خانگی خود را به صورت حضوری انجام می‌دهند. البته اگر فروشگاه اینترنتی هم داشته باشد، توصیه‌های اولیه موفقیت در هر دو یکسان است. این بار برای یافتن پاسخ در خصوص چگونگی موفقیت و افزایش فروش در لوازم خانگی، به سراغ محمد امیرمنش رفتیم که سال هاست در زمینه فروش انواع لوازم آشپزخانه و خانگی و همچنین لوازم تزیینی و دکوری فعالیت می‌کند.

برای شروع باید چه کار کرد؟

این اول سؤال در حوزه فروش لوازم خانگی است. این توصیه را احتمالاً برای شروع هر کسب‌وکاری شنیده‌اید: برای شروع هر کسب و کاری نیاز به تحقیقات بازاریابی دارید که اصل اولیه موفقیت  است. از طرفی دیگر، داشتن سرمایه نقدی، تجربه، شناخت بازارو شناخت رقبا مهم‌ترین عواملی هستند که هرکدام به اندازه سهم خود در افزایش فروش و برندینگ تأثیرگذارند.

در این کار، قدم اول پیدا کردن مغازه مناسب است؛ به قول قدیمی‌ها مغازه باید پاخور داشته باشد. در این حوزه افراد زیادی بودند که با توجه به داشتن سرمایه بالا ولی نداشتن موقعیت مناسب مغازه، با شکست مواجه شدند.

بعد از پیدا کردن محل مناسب شناخت رقبای کسب‌وکار در اولویت است. باید بررسی کنید در حوزه کسب‌وکاری شما، چند نفر در آن‌جا به همین فعالیت مشغول هستند. چگونه فعالیت می‌کنند. چه چیزی می‌فروشند و چه چیزی نمی‌فروشند. آیا نمایندگی برند خاصی در آن نزدیکی وجود دارد؟ هرچند وقت یک بار مغازه آن‌ها به روز می‌شود؟ رفتار فروشندگان آن‌ها چگونه است؟ هرکدام چه تفاوت و مزیتی با همدیگر دارند؟ همه این‌ها را برای خود بنویسید. تحلیل کنید. این تحلیل و بررسی به شما کمک می‌کند تا ضعف آن‌ها را پیدا کنید و یک مزیت رقابتی نسبت به آن‌ها داشته باشید. ارسال رایگان، تخفیف و تبلیغات هم دیگر مزیت‌هایی است که اغلب فروشگاه‌های فیزیکی آن را دست کم می‌گیرند. در حقیقت باید ببینید که در محله شما جای چه نوع جنسی خالی است. اوضاع مالی مردم منطقه شما چگونه است؟ آیا مردم توانایی خرید کالاهای گران قیمت را دارند؟ آیا مردم در آن منطقه به خرید جنس لوکس رو می‌آورند و به بازار می‌روند؟

برای مثال، من نویسنده این مطلب، دوستی داشتم که در یکی از شهرهای استان تهران فروشگاه لوازم خانگی جنس‌های نیمه لوکس راه‌اندازی کرد. در اوایل مردم چون عادت داشتند که برای خرید ظروف تزیینی لوکس به تهران بیایند، فروش چندانی نداشت؛ اما با یک کانال تبلیغات و پاخور بودن مغازه (نزدیک بازار اصلی) بعد از سه سال مشتریان ثابت زیادی پیدا کرده‌است. در حقیقت او متوجه شده است که مردم برای خرید جنس لوکس به تهران می‌آیند و در شهر آن‌ها چنین فروشگاهی نیست. پس خود اقدام به راه‌اندازی آن کرد.

حداقل 50 میلیون سرمایه

برای وارد شدن به حوزه کسب‌وکار لوازم آشپزخانه، چینی و بلور علاوه بر داشتن محلی مناسب نیاز به حداقل سرمایه نقدی 50 میلیون تومان است. البته باید گفت که این حداقل سرمایه برای همین الان است و با توجه به گران شدن قیمت‌ها، ممکن است که برای خرید همین تعداد سال دیگر 100 میلیون بپردازید. هرچند برای فروشنده لوازم خانگی اختلاف وحشتناکی وجود ندارد. محل فروش در هر شهری می‌تواند متفاوت باشد. باید ببینید که در کجا بیشتر مردم رفت‌وآمد می‌کنند.

در آغاز شروع شناختن برندهای ایرانی و خارجی هم مهم است. همچنین داشتن سبد کالایی با تعداد بیشتر اهمیت زیادی دارد؛ یعنی این که اجناس هر چه بیشتر جور بوده و از همه گروه‌ها باشد، مشتری راحت‌تر خرید می‌کند و این یعنی مشتری بیشتر و در نتیجه سوددهی سریع.

البته هزینه‌های دیگری هم وجود دارد. هزینه‌هایی مانند دکوراسیون مغازه، اجاره، حمل‌ونقل و غیره که این‌ها بسته به نقطه‌ای که شما در آن فعالیت می‌کنید، متفاوت است.

برای موفقیت هر چه بیشتر در این کسب‌وکار باید از ابزار تبلیغاتی روز هم استفاده کرد. خود آقای امیرمنش تجربه فعالیت زیادی در تهران به ویژه بازار بزرگ را دارد؛ اما از تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی غافل نشده و فقط با معرفی و کمی تبلیغ، توانسته از این راه، مشتریان زیادی را به دست بیاورد.