۰ نفر

چگونه در سال ٩٩ استراتژی کسب و کار خود را تعیین کنید

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۵۱
کد خبر: 431603
چگونه در سال ٩٩ استراتژی کسب و کار خود را تعیین کنید

سال ٩٩ برای برخی کسب و کار‌ها زودتر و برای برخی دیرتر در شرایطی آغاز شده و می‌شود که کشور درگیر بحران همه‌گیری بیماری کووید ١٩ است و این بیماری نه تنها بر کلیت اقتصاد کشور تاثیر شگرفی گذاشته بلکه بر تمامی کسب و کار‌ها نیز تاثیرگذاری کرده است، عمدتا منفی و زیان‌آور اما برای برخی هم تا به اینجا سودآور.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، هرچند بیماری حاصل از کرونای چینی را بتوان بزرگ‌ترین چالش عمده‌ کسب و کار‌ها در سال جاری دانست اما این تنها مسأله‌ای نیست که کسب و کار‌ها در سال ٩٩ با آن مواجه خواهند بود و عوامل اقتصادی داخلی همچون رکود تورمی یا موارد خارجی چون تحریم‌های اقتصادی و برخی موارد مبتلا به دیگر اقتصاد نیز کمابیش دامنگیر کارآفرینان و صاحبان کسب و کار‌ها خواهد بود.

چینش استراتژی کسب و کار در شرایط معمول از ملزومات است اما با آنچه از موارد دست در گریبان کسب و کار‌ها در سال جاری گفته شد، چینش درست استراتژی برای کسب و کار‌ها بیش از هر زمان دیگر الزام‌آور و حیاتی است. به همین منظور در این روزها کارشناسان مشاوره‌هایی در این حوزه ارایه می‌کنند که فضای مجازی به سبب تلاش برای هرچه بیشتر در خانه ماندن بهترین مکان برای این کارشناسان است.

کیارش عباس‌زاده مشاور کسب و کار و مدرس دانشگاه یکی از همین کارشناسانی است که با استفاده از فضای پخش زنده اینستاگرام این روزها مشغول ارایه مشاوره به کسب و کار‌ها است. او در رابطه با چگونگی چینش استراتژی مناسب برای کسب و کار‌ها در سال ٩٩ ارایه کرد که در ادامه گزیده‌ای از پیشنهادهای این کارشناس به کارآفرینان و خالقان کسب و کار‌های جدید را مرور می‌کنیم.

برای شروع باید :

 بدانید در چه حوزه‌هایی نباید ورود کنید ( حوزه‌هایی که کنترلی بر عوامل آن ندارید، ریسک شکست دارند)

 ایده‌پول ساز دو شرط دارد ١- بازار داشته باشد ( ایده کسب و کار حائز عنصر نیاز از سوی بازار باشد) ٢- در اجرا ایده کسب و کار خود باید بتوانید بهتر از رقیبان ظاهر شوید (عواملی چون تمایز، تمرکز، کم‌هزینه‌تر بودن، چابک‌بودن و خلق ارزش برای مشتری عوامل موثر در بهتر شدن کسب و کار شماست)

 بدانید مردم و بازار چه نیاز‌هایی دارد و شما چه توانایی‌هایی دارید

 با شرایط تحمیلی در اقتصاد همچون بیماری کووید ١٩ و همچنین مواردی چون تورم، رکود، تحریم‌های اقتصادی و... چگونه کسب و کارتان را به پیش ببرید:

 برای کمتر شدن قیمت تمام شده کالا یا خدمات کارهایی که امکان دارد را به مجموعه‌ها یا افراد دیگر برون سپاری کنید

 هرچه بیشتر سوار بر موج تکنولوژی‌های جدید شوید

 هر شرایط تحمیلی یک فرصت‌هایی در کنار خود دارد، آنها را بیابید

 مدیریت هزینه‌ها را بر اساس شرایط خود در نظر بگیرید

 یا تبلیغات هوشمند را در پیش بگیرید یا ارزشی نوآورانه خلق کنید که خود ابراز تبلیغش باشد

 همواره اندازه بازار خود را در نظر بگیرید

 خود را مصون از آموزش ندانید و همواره آموزش‌های لازم برای مدیریت کسب و کارتان را فرا بگیرید

 موقعیت خود را تثبیت کنید و در کنار آن کسب و کارتان را همواره چابک‌نگه دارید

 برنامه‌های استراتژیک کوتاه مدت بنویسید اما مهم‌تر از آن تفکر استراتژیک داشته باشید