۰ نفر

چگونه مهارت کارآفرینی را در کودکان خود افزایش دهیم؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۴۷
کد خبر: 421841
چگونه مهارت کارآفرینی را در کودکان خود افزایش دهیم؟

در همه رشته ها خانواده ها از همان سنین کودکی تلاش می کنند تا مهارت های فرزندان خود را افزایش داده و آنها را برای آینده ای بهتر آماده کنند. برای مثال در زمینه فوتبال آنها کودکان خود را در کلاس های مرتبط با این رشته می گذارند، با این حال چرا برای کارآفرینی چنین اقدامی صورت نمی گیرد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، اگرچه نبود مدارس مرتبط با این موضوع، یک دلیل بسیار مهم محسوب می شود، با این حال این امر به معنای رها کردن همه چیز نبوده و همچنان امکان فعالیتی در این زمینه وجود خواهد داشت. در همین راستا به بررسی شش اقدام ساده و در عین حال سودمند، خواهیم پرداخت. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگرچه برخی از افراد در برخی از زمینه ها به صورت طبیعی بهتر هستند و این امر باعث می شود تا شانس آنها افزایش پیدا کند، با این حال این امر تنها 5درصد موفقیت شما را تشکیل خواهد داد. به همین خاطر ضروری است تا فراموش کنید که چیزی به نام استعداد کارآفرینی وجود دارد. درواقع با تمرین و تلاش بیشتر می توان حتی آن 5درصد را نیز جبران کرد. در این رابطه سنین کودکی، می تواند نقطه شروع بسیار خوبی باشد.

1-تمایل به یادگیری و کسب تجربیات جدید را ایجاد کنید (مارک کوبان)

من در کودکی به شدت توسط خانواده تشویق شدم تا تجربیات جدیدی را داشته و حتی قبل از شروع مدارس، یادگیری خود را آغاز کنم. این موضوع باعث شده بود تا کنجکاو بودن، به یک ویژگی جذاب برای من تبدیل شود. این امر در حالی است که بسیاری از والدین، کودکان خود را از کسب تجربه محروم ساخته و تصور می کنند که با این اقدام خود امنیت آنها را تامین خواهند کرد، با این حال با رعایت نکات ایمنی، امکان این امر کاملا مهیا خواهد بود. در نهایت فراموش نکنید که نباید هیچ گونه انتظاری از مدارس داشته باشید.

درواقع سیستم آموزشی به علت نقص های شدیدی که دارد، تلاش می کند تا یک خط فکری را در کودکان ایجاد کند. این امر در حالی است که افراد با یکدیگر متفاوت بوده و نباید یک معیار ثابت وجود داشته باشد. درواقع به عقیده من، کودکانی که در مدرسه با عناوینی نظیر خنگ و کندذهن معرفی می شوند، نابغه هایی هستند که در صورت کشف استعدادهای خود، بهترین آینده را خواهند داشت. در این رابطه نباید تصور کنید که نیاز به ایجاد تجربیات بزرگ و عجیبی وجود دارد. همین امر که آنها را با مسائل و اقدامات روزانه خود درگیر کنید، کاملا کافی خواهد بود.

2-علایق آنها را پیدا کنید (تونی هاوک)

این امر که به واکنش های کودکان خود نسبت به تجربیات جدید دقت کافی را داشته باشید، باعث می شود تا بتوانید یک مجموعه از علایق آنها را ایجاد کرده و بر روی آنها سرمایه گذاری کنید. درواقع هر فرد باید بخش های مختلفی را مورد آزمایش قرار دهد تا در نهایت به علاقه اصلی خود دست پیدا کند. فراموش نکنید که در هر رشته ای می‎توان به یک کارآفرین تبدیل شد. به همین خاطر ابدا نباید سدی را ایجاد کنید. اشتباه بزرگ بسیاری از خانواده ها این است که تصور می کنند اگر یک رشته در اصطلاح پولساز محسوب می شود، کودکان آنها نیز باید حتما در آن زمینه فعالیت کنند. این امر در حالی است که اگر علاقه اولیه وجود نداشته باشد، هیچ شانسی برای قرار گرفتن در رده موردنظر شما وجود نخواهد داشت. برای مثال من در کودکی با آزادی انتخاب مواجه بودم. این امر باعث شد تا در رشته اسکی فعالیت کنم که برای خانواده من کاملا بیگانه محسوب می شد. هم‎اکنون نیز من صاحب یکی از بهترین برندهای فعال در زمینه تولید لوازم اسکی هستم و اطمینان دارم که در هیچ رشته ای نمی توانستم به چنین موفقیتی دست پیدا کنم، در نهایت علاقه اصلی خود را پیدا کرده و برای آن برنامه‎ریزی کنم. جالب است بدانید که بسیاری از کارآفرینان برتر حال حاضر جهان، رویای کودکی خود را دنبال کرده اند. برای مثال بیل گیتس و ایلان ماسک همواره در سخنرانی های خود اعلام کرده اند که آنها از کودکی علاقه خود را دنبال می کنند. به همین خاطر ابدا نباید از این مرحله زندگی غافل شد.

3-آموزش های مالی داشته باشید (جسیکا مید)

منظور از آموزش مالی صرفا یاد دادن چهار عمل اصلی نبوده و تجربه شما مهم ترین درس محسوب می-شود. برای مثال این امر که چگونه در فروشگاه بهترین خرید را براساس اولویت ها داشته باشند، یکی از این موارد محسوب می شود. درواقع سواد مالی به این معنا است که کودکان بتوانند پول خود را مدیریت و پس‎انداز کرده و خریدی مناسب را داشته باشند، با این حال فراموش نکنید که آموزش برای کودکان باید جنبه‎ای کاملا تفریحی داشته باشد. در غیر این صورت با نتیجه ای کاملا متفاوت مواجه خواهید شد.

4-اشتیاق به مطالعه را در آنها ایجاد کنید (سارا کریسپ)

بهترین اقدام برای پیشرفت در هر حوزه ای، مطالعه است. به همین خاطر ضروری است تا علاقه به این کار را از همان سنین پایین ایجاد کنید. درواقع کودکان درست به مانند یک نهال هستند که شما باید مراقبت های لازم را انجام دهید تا امکان رشد یک درخت تنومند شکل گیرد. در این رابطه بهتر است تا از کتاب هایی استفاده کنید که برای کودکان کاملا قابل فهم خواهد بود. برای مثال اگرچه تمامی نوشته های رابرت کیوساکی گزینه ای اشتباه برای یک کودک خواهد بود، با این حال این نویسنده توانا کتاب کودک پولدار کودک باهوش را دقیقا برای سنین پایین نوشته است. به همین خاطر لازم است تا در این رابطه دقت عمل کافی را داشته باشید. در این رابطه اگر زمان کافی برای خواندن کتاب را ندارید، توصیه می‎شود تا از نمونه های صوتی آنها استفاده کنید.

5-امکان مشارکت در تصمیم‎گیری ها را به وجود آورید (مارکوس هتزنگر)

این امر که حتی به صورت ظاهری کودکان خود را برای برخی از تصمیم‎گیری ها مشارکت دهید، باعث خواهد شد تا آنها یک تجربه جدید را به دست آورند که باعث خواهد شد تا حس مهم بودن و امکان انجام یک تمرین مداوم وجود داشته باشد. این مسئله به صورت کامل در کودکی من به چشم می-خورد و باعث شد تا همواره بتوانم حتی به تنهایی تصمیمات درستی را بگیرم. در نهایت فراموش نکنید که برخی از تصمیمات را کاملا به کودکان خود محول سازید تا بدانند که همواره بهترین ها را انتخاب نمی کنند. درواقع عدم رعایت این موضوع نوعی اعتماد به نفس کاذب را ایجاد خواهد کرد.