۰ نفر

دورکاری در کنار کودکان امکان پذیر یا غیرممکن؟

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲۳:۱۱
کد خبر: 418572
دورکاری در کنار کودکان امکان پذیر یا غیرممکن؟

برای بسیاری از زنان، فرزندآوری به معنای پایان فعالیت کاری آنها است. اگرچه همواره توصیه می شود که مادران حداقل در سنین کودکی حتما در کنار فرزندان خود باشند و بسیاری از دولت ها نیز در راستای حمایت از این طرح، هزینه مهد کودک ها را بسیار بالا می برند تا دیگر گذاشتن کودکان و کار کردن مادران توجیه اقتصادی نداشته باشد، با این حال هنوز هم شاهد این امر و حتی عدم تمایل زوجین برای فرزندآوری هستیم.

به گزرش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز؛ با این حال این مسئله در نهایت باعث خواهد شد که نه تنها جامعه، بلکه زندگی افراد نیز دستخوش تغییراتی منفی شود. به همین خاطر من در دوره مدیریت خود سعی کردم تا شرایط را برای فعالیت آن دسته از کارمندانی که صاحب فرزند می-شوند، هموار سازم. درواقع دورکاری بهترین گزینه برای این افراد محسوب می شود تا ضمن حفظ موقعیت شغلی، از رسیدگی به خانواده خود نیز غافل نشوند، با این حال این موضوع ابدا ساده نبوده و لازم است تا قوانین و راهکارهایی را داشته باشید. در غیر این صورت فعالیت به این شکل نیز عملا غیرممکن خواهد بود. در همین راستا به بررسی 9راهکار برای دورکاری در کنار کودکان خواهیم پرداخت.

1-یک فضای مشخص نظیر دفتر کار برای خود داشته باشید

شما باید فضایی را داشته باشید که کودکان نتوانند به وسایل شما دسترسی داشته باشند. در این رابطه اتاق خواب می تواند یک گزینه مناسب محسوب شود. این امر باعث خواهد شد تا دیگر زمانی را صرف جمع کردن وسایل نکرده و سریعا بتوانید کار خود را شروع کنید.

2-از انجام چندین فعالیت به صورت همزمان خودداری کنید

بسیاری از افراد تصور می کنند که یک مادر شاغل باید چندین کار را به صورت همزمان انجام دهد، با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و این امر تنها باعث کاهش کیفیت کار و افزایش تعداد ساعت انجام هر یک از اقدامات خواهد شد. به همین خاطر نیز ضروری است تا تمرکز خود را تنها بر روی انجام سریع و باکیفیت یک کار بگذارید.

3-تغییراتی را در ساعت خواب خود ایجاد کنید

این امر که بدانید کودک شما صبح ها چه ساعتی از خواب بیدار شده و معمولا چه ساعت هایی در طول روز چرت می زند، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در این زمان ها به انجام بسیاری از کارها بپردازید. برای مثال ممکن است فرزند شما ساعت هشت صبح بیدار شود. تحت این شرایط اگر شما پنج صبح بیدار شده باشید، عملا سه ساعت زمان برای انجام فعالیت های خود خواهید داشت که کاملا مناسب خواهد بود. خوشبختانه کودکان نیاز به خواب به مراتب بیشتری دارند و سنجش زمان دقیق آن می تواند راهکاری طلایی برای شما باشد.

4-هر یک از وظایف کاری خود را در چند مرحله انجام دهید

بدون شک با توجه به نیاز کودکان به حضور شما، نمی توان انتظار داشت که دو ساعت تمام را بدون خبر گرفتن از آ نها سپری کنید. به همین خاطر توصیه می شود تا فعالیت-های خود را به چند مرحله تقسیم کرده و آنها را در طول زمان انجام دهید. برای مثال می توان یک فعالیت دو ساعته را به هشت قسمت 15 دقیقه ای تقسیم کرد. فراموش نکنید که شما از شرایط عادی برخوردار نبوده و لازم است تا چنین تغییراتی را داشته باشید. بدون شک پس از مدتی رعایت این برنامه، کاملا به آن عادت کرده و دیگر سختی ای را احساس نخواهید کرد.

5-با مدیر شرکت صحبت کنید

بدون شک همواره نمی توان بر طبق برنامه جلو رفت. درواقع اتفاقات پیش بینی نشده-ای ممکن است رخ دهد که امکان فعالیت را برای شما مختل خواهد کرد. برای مثال ممکن است کودک شما مریض شود. تحت این شرایط ضروری است که سریعا به مدیریت اطلاع دهید. این اطلاع سریع شما باعث خواهد شد تا امکان واگذارکردن اقدامات به فردی دیگر مهیا باشد. به همین خاطر هیچ گاه ریسک نکرده و اگر بیش از 50درصد احتمال می دهید که قادر به انجام وظیفه خود نخواهید بود حتما اطلاع رسانی لازم را انجام دهید. نکته ای که مدیران نیز باید به آن توجه داشته باشند این است که در برخورد با چنین کارمندانی باید کاملا دلسوزانه رفتار کرده و از اعمال فشار بر روی آنها اکیدا خودداری کنید. درواقع بهتر است که تا حد امکان وظایفی را که محدودیت زمانی دارد، به این دسته از کارمندان خود محول نکنید. این امر باعث می شود تا در نهایت کارمندان از فرزندآوری ترسی نداشته و بسیاری از کشورها با چنین معضل رشد منفی جمعیت مواجه نشوند. در این رابطه البته حمایت نهادها و در رأس آنها دولت ها نیز بسیار مهم بوده و منجر به کاهش فشار از روی مادران و مدیران چنین شرکت هایی خواهد شد.

6-نوتیفیکیشن گوشی تلفن همراه خود را غیرفعال کنید

شما باید از زمان خود بهترین استفاده را داشته باشید. تحت این شرایط حتی یک پیام بی موقع می تواند همه چیز را نابود سازد. به همین خاطر ضروری است تا نوتیفیکیشن تلفن همراه خود را غیرفعال کرده و به نزدیکان خود یک شماره شخصی را بدهید که تنها برای موارد بسیار مهم با شما تماس بگیرند.

7-تنها نباشید

هیچ گاه نباید تصور کنید که شما باید همه مسئولیت ها را به تنهایی انجام دهید. فراموش نکنید که این سیاست تنها باعث خواهد شد تا سلامت شما با تهدیدی جدی مواجه شود. به همین خاطر از کمک گرفتن از سایرین واهمه نداشته باشید. بدون شک نزدیکان و دوستان شما با آغوش باز از درخواست های شما استقبال خواهند کرد. همچنین از کمک گرفتن از همسر خود نیز غافل نشده و در این رابطه صحبت کنید.

8-دوستانی با شرایط مشابه خودتان را پیدا کنید

این امر باعث خواهد شد تا امکان کمک گرفتن از یکدیگر مهیا باشد. برای مثال می-توانید هر یک از شما یک روز در هفته را مسئول نگهداری از کودکان سایرین کرده و با این اقدام یک روز کامل را برای خود داشته باشید. بدون شک این گزینه باعث خواهد شد تا شما امکان تمرکز کامل بر روی کار خود را داشته باشید. درواقع با این اقدام شما قادر به انجام کارهایی خواهید بود که حتی ممکن است طی یک هفته، زمان کافی برای انجام آنها نداشته باشید. خوشبختانه کودکان هنگامی که در کنار هم قرار می-گیرند، آرام تر بوده و کاملا سرگرم خواهند شد. به همین خاطر مدیریت آنها را ابدا نباید سخت تلقی کنید. با این حال فراموش نکنید که ضروری است تا اطمینان لازم را از خانواده ها داشته باشید. در غیر این صورت این راهکار اقدامی پرریسک خواهد بود.

9-به مرور زمان آموزش هایی را داشته باشید

کودکان سرعت یادگیری بسیار بالایی را دارند و پس از طی کردن دو سال، می توانید تا حدی با آنها صحبت کرده و شرایط خود را بهتر سازید. این امر باعث خواهد شد تا به مرور زمان، دردسرهای شما نیز روندی نزولی پیدا کند. درواقع اگر کودکان به خوبی نسبت به اهمیت کار شما آگاه شوند، بدون شک همکاری های لازم را خواهند داشت.

در نهایت توجه داشته باشید که نباید بیش از حد به خود فشار بیاورید. در این رابطه هر زمان که نیاز به استراحت داشتید، از مرخصی گرفتن واهمه نداشته و از وقت گذراندن و شادبودن فاصله نگیرید. بدون شک لحظات زندگی شما تکرار نخواهد شد و لازم است تا بهترین استفاده را از آن داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که حتی اگر میزان درآمد شما کاهش پیدا کند، این شرایط کاملا موقتی بوده و تنها کافی است تا آن را به چشم یک چالش جدید نگاه کنید.