۰ نفر

ایده های کسب و کار

۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶
کد خبر: 401746
ایده های کسب و کار

شروع و راه اندازی یک کسب و کار اغلب به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد اما در کنار آن به سرمایه گذاری زیادی از نظر زمان و انرژی نیز نیاز دارد، یعنی برای انتخاب یک ایده مناسب باید وقت و انرژی بگذارید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، بسیار کم پیش می آید با فرد کارآفرین موفقی روبه رو شوید که به کسب و کارش علاقه و اشتیاق نداشته باشد. در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار جدید ، باید ایده ای را انتخاب کنید که عاشق انجام آن باشید. اگر ایده ای که انتخاب می کنید جذابیت کافی و اشتیاق لازم را برایتان نداشته باشد ، به طور حتم در ادامه راه تمایل زیادی برای صرف زمان و انرژی و تلاش بیشتر برای موفقیت نخواهید داشت. اما اگر عاشق کاری باشید که انجام می دهید حتی اندک نشانه ای از پیشرفت، رضایت خاطر زیادی برایتان به ارمغان می آورد. صرف نظر از این که اهداف مالی تان ، پول و درآمد بیشتر باشد یا نه، انتخاب ایده و مسیری که شما را خوشحال کند و از زندگی شغلی خود رضایت خاطر داشته باشید بسیار مهم است.

پیرو بخش قبلی، در مطلب پیش رو درباره تعدادی ایده برای کسب و کار صحبت خواهد شد که ممکن است چراغ های دیگری را در ذهنتان روشن کند. تنها نقطه مشترک تمام ایده های مختلف ، خلاقانه فکر کردن است. مثلا ممکن است کار آشپزی را دوست داشته باشید اما دلتان نخواهد یک رستوران باز کنید یا سرمایه اولیه اش را نداشته باشید ، اما به جای رها کردن این ایده ، با کمی خلاقیت می توانید به کترینگ فکر کنید یا حتی خدمات تحویل از خانه خودتان داشته باشید. به عبارت دیگر روی چیزی که دوست دارید  انجام دهید تمرکز کنید و ایده خود را در هر زمینه ای که هست تبدیل به یک کار خلاقانه کنید تا میان رقیبانتان منحصر به فرد شوید و جایگاه مناسب خود را در بازار هدف پیدا کنید.

در چه زمینه ای و در چه کاری مهارت دارید ؟

قبل از راه اندازی کسب و کار فردی و انتخاب ایده مناسب، باید توانایی ها و استعدادهای خود را خوب بشناسید و ببینید در چه زمینه ای مهارت لازم‌ را برای شروع یک کسب و کار دارید. اگر اکنون یک عکاس، نویسنده یا نوازنده هستید یعنی به توانایی ها و استعدادهایتان واقفید. اگر شاغل هستید ، ممکن است بخواهید در زمینه شغلی خود، کسب و کار مستقل و شخصی راه بیندازید. ممکن است هنری مثل خیاطی، نقاشی ، شمع سازی و....بلد باشید و بخواهید آن را از حالت سرگرمی خارج و به بازار عرضه کنید. در این شرایط انتخاب ایده مناسب و راه اندازی کسب و کار جدید برایتان آسان خواهد بود.

اما اگر توانایی ها و استعدادهایتان برایتان محرز و آشکار نباشد، آن وقت چه؟

گاهی شناخت نقاط قوت و استعدادهای پنهان برای برخی افراد بسیار سخت است. اگر درباره مهارت های پنهان و استعدادهایتان مطمئن نیستید، از اعضای خانواده و دوستان نزدیک که شما را بهتر می شناسند بپرسید. شاید خودتان این را ندانید اما هیچ فردی بدون استعداد و مهارت نیست. شاید فکر کنید مهارت ویژه و خاصی ندارید اما به طور حتم مهارت های پنهانی دارید که با شناخت آن ها می توانید وارد بازار شوید.

چه چیزی دوست دارید یاد بگیرید تا انجام دهید ؟

خیلی وقت ها چیزهایی که ما را جذب می کنند اغلب همان چیزهایی هستند که قبلا یاد گرفته ایم. مثلا اگر ریاضی دوست دارید ، یک دوره حسابداری بگذرانید و مهارت جدید خود را به درآمد تبدیل کنید . مشاغل جدید و نوظهور بسیاری وجود دارند که برای وارد شدن به آن ها لازم نیست چندین سال درس بخوانید تا مدرک تحصیلی آن را کسب کنید بلکه با گذراندن یک دوره آموزشی و کسب گواهی نامه معتبر آن دوره می توانید وارد آن ها شوید. گواهی نامه ها معمولا کمتر از یک سال طول می کشند حتی در برخی موارد تنها چند ترم !

از آموزشگاه های مختلف اطرافتان پرس و جو کنید چه گواهی نامه هایی ارائه می دهند ! اگر همیشه دلتان می خواسته زبان دیگری یاد بگیرید همین حالا شروع کنید. وقتی روی زبان دوم تسلط پیدا کنید می توانید برای خود ، خود اشتغالی ایجاد کنید مثل تدریس و ترجمه و...

برای یادگیری مهارت های جدید یا به روز رسانی مهارت های قدیمی تان هرگز دیر نیست! اگر هدف داشته باشید و بدانید چه می خواهید انجام دهید ، هیچ وقت برای آغاز یک کسب و کار جدید دیر نخواهد بود.