۰ نفر

ارائه‌ای نوین از مهارت‌های قدیمی؛

در خانه بمانید و پول در بیاورید!

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۵۳
کد خبر: 391082
در خانه بمانید و پول در بیاورید!

حدود ۲۰ میلیون نفر در سال ۱۳۹۷، به‌دلیل مسئولیت‌های شخصی یا خانوادگی، خارج از بازار کار هستند. بخش عمده این افراد، زنانی هستند که با وجود مهارت‌ها و توانایی‌هایشان، درآمد مستقلی ندارند. اما امروزه استارت‌آپ‌ها فضایی را به‌وجود آورده‌اند که زنان خانه‌دار هم می‌توانند بدون خارج شدن از منزل، کسب درآمد کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرناپلاس، در اطرافیان خود فردی را می‌شناسید که نخواهد به‌اصطلاح دستش در جیب خودش باشد و از نظر مالی، مستقل باشد؟ کمتر کسی است که نخواهد درآمد مستقل داشته باشد، اما افراد همیشه شرایط کار بیرون از خانه را ندارند.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، حدود نیمی از جمیعت غیرفعال کشور در سال ۱۳۹۷، یعنی آن‌هایی که نه شغلی دارند و نه به‌دنبال کار می‌گردند، به دلیل مسئولیت‌های شخصی یا خانوادگی است که از بازار کار خارج شده‌اند. بخش عمده این جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفری یعنی ۹۸ درصدشان، زنان هستند؛ زنانی که اکثراً به دلیل رسیدگی به اعضای خانواده و امور منزل، این امکان را ندارند که بیرون از خانه، شغلی داشته باشند، اما راه‌هایی وجود دارد که برای خودشان درآمدزایی کنند.

قبل از اینکه اینترنت تا این اندازه در زندگی‌مان نفوذ کند، در صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌ها، ستونی به‌نام ستون کار در منزل وجود داشت که مشاغلی را به زنان خانه‌دار پیشنهاد می‌داد. بعضی از این کارها، نیازی به مهارت خاصی نداشتند، مثل بسته‌بندی. بعضی‌هایشان به‌اندازه نیمی از روز زمان لازم داشتند که آموزش‌های لازم را ارائه دهند، مثل ساخت جعبه‌های هدیه، تزئینات لباس یا گل‌سازی.

فریب‌هایی به‌نام کار در منزل

مسئله‌ای که در نسل قدیم کار در منزل‌ها وجود داشت، اطمینان بود. بین کسب‌وکارهای سالم، گروهی هم پیدا می‌شدند که به اسم کار در منزل، هزینه‌ای بابت آموزش، عضویت، یا تأمین مواد اولیه دریافت می‌کردند و سپس بهانه می‌آوردند که هنوز سفارش نگرفتیم، یا کار انجام‌شده را به بهانه کیفیت پایین قبول نمی‌کردند و در نهایت مشخص می‌شد از ابتدا قصدشان کلاهبرداری بوده است.

این روزها نوع این کلاهبرداری‌ها تغییر کرده است. کافی است عبارت «کار در منزل» را در اینترنت جست‌وجو کنیم تا با هزاران نتیجه روبه‌رو شویم. وب‌سایت‌هایی که ادعا می‌کنند بسته کار در منزل را به شما می‌فروشند و از طریق این بسته می‌توانید درآمد چند میلیونی یا حتی چند ده میلیون تومانی در ماه داشته باشید، بدون اینکه از خانه‌تان بیرون بروید یا استخدام شوید. به قول این وب‌سایت‌ها،«بسته‌ درآمدزا» فقط یک فایل چند صفحه‌ای است که در آن روش‌هایی مانند تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و مانند این‌ها معرفی شده، اما آموزش داده نمی‌شود. شاید این وب‌سایت‌ها درآمدی برای خانه‌دارها نداشته باشند، اما گردانندگاننشان در خانه نشسته‌اند و با فروش این محتواهای غیر کاربردی، کسب درآمد می‌کنند و حتی بدتر، با جمع‌اوری اطلاعات حساب‌های بانکی توسط یک وب‌سایت جعلی، از جویندگان کار در منزل، کلاهبرداری کنند.

استارت‌آپ‌هایی برای درآمدزایی در خانه

با وجود این مسائل آیا واقعاً راهی برای کسب درآمد در خانه وجود دارد؟ امروزه به دلیل حضور استارت‌آپ‌ها، پاسخ این سؤال مثبت است و افرادی که زمان محدودی دارند یا شرایطشان اجازه نمی‌دهد بیرون از خانه مشغول به‌کار شوند، می‌توانند با توجه به مهارت‌هایی که دارند در خانه کسب درآمد کنند.

فریلنسری، از تایپ تا برنامه‌نویسی

فریلنسری به معنای دورکاری یا آزادکاری است. از تایپ و ویرایش عکس گرفته تا طراحی وب‌سایت و برنامه‌نویسی، کارهایی هستند که می‌توانند در خانه انجام شده و برای افراد درآمد ایجاد کنند. تعداد سفارش‌ها بستگی به کیفیت کار دارد. هرقدر مشتریان قبلی رضایت بیشتری از کارهای انجام شده داشته باشند، فرد ارائه‌دهنده خدمت امتیاز بیشتری دریافت کرده و می‌تواند اعتماد مشتریان بیشتری را جلب کند. وب‌سایت «انجام میدم» یکی از نمونه‌های وب‌سایت‌های فریلنسری در ایران است که محیط امنی برای معرفی مهارت‌های فریلنسرها و از طرف دیگر، پروژه‌های درخواستی مشتریان فراهم می‌کند. «پونیشا»، «پارسکدرز» و «پارس‌فریلنسر» از دیگر وب‌سایت‌هایی هستند که می‌توانید با عضویت در آنها، از طریق پروژه‌های دورکاری، درآمد کسب کنید. تفاوت این وب‌سایت‌ها در نوع خدمات ارائه‌شده به اعضا و کارمزدهاست.

کسب درآمد با آشپزی در خانه

حتی اگر نخواهید زمان‌هایی که در خانه کار می‌کنید را پشت کامپیوتر بگذرانید، باز هم گزینه‌هایی برایتان وجود دارد؛ آشپزی یکی از این گزینه‌هاست. اگر در تهیه غذای خاصی مهارت دارید و خیلی‌ها از دستپخت‌تان تعریف می‌کنند، می‌توانید آشپزی را به‌عنوان یک راه کسب درآمد در نظر بگیرید، بدون اینکه حتی از آشپزخانه‌ خانه خودتان بیرون بروید.

«مامان‌پز» استارت‌آپی برای سفارش غذای خانگی است. این غذاها توسط خانم‌های خانه‌دار تهیه می‌شود.برای شروع فعالیت، دستپخت متقاضیان تست می‌شود و بعد از تأیید، اصول بهداشتی و بسته‌بندی را یاد می‌گیرند و در آخر با مراجعه به مراکز بهداشت، دریافت کارت بهداشت و بعد از بررسی آشپزخانه‌شان، شروع به‌کار می‌کنند.

دست‌سازه‌های خانگی‌تان را بفروشید

اگر میانه خوبی با آشپزی ندارید نیز راه‌هایی برای کار در منزل و کسب درآمد از خانه برایتان وجود دارد. بالأخره هر کس در زمینه‌ای مهارت دارد، یک نفر می‌تواند خیاطی کند، یک نفر بدلیجات زیبایی درست می‌کند و برخی دیگر هم در طراحی و نقاشی مهارت دارند. تمام این فعالیت‌هایی که به‌عنوان اوقات فراغت به آنها نگاه می‌کنیم می‌توانند منبع درآمد باشند، به‌شرط اینکه دیده شوند.

یکی از راه‌های دیده شدن و معرفی محصولات، عضویت در وب‌سایت‌هایی است که برای این منظور طراحی شده‌اند. «با سلام» نمونه‌ای از این وب‌سایت‌هاست که خودش را یک بازار اجتماعی، معرفی می‌کند. افراد با مهارت‌های مختلف می‌توانند با ایجاد غرفه مجازی، محصولات و تولیدات خود را در بستر آن عرضه کنند. «خونگی» وب‌سایت دیگری است که انواع تولیدات خانگی در آن به‌فروش می‌رسد. خونگی، روش‌هایی را برای ارسال کالا در نظر گرفته که حتی لازم نیست برای رفتن به‌اداره پست از خانه خارج شوید.

خوشبختانه فناوری‌های نوین بستری را فراهم کرده که صاحبان بسیاری از تخصص‌ها می‌توانند بدون خروج از منزل خود، به کار مشغول شده و از توانمندی‌های خود کسب درآمد کنند. اگر شما هم هنر یا مهارتی دارید که تصور می‌کنید قابلیت کسب درآمد را برای شما را فراهم می‌کند، خوب است سری بزنید به این وب‌سایت‌ها یا وب‌سایت‌های دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کنند.