۰ نفر

آشنایی با کسب و کاری که همیشه مشتری دارد

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۹:۳۵
کد خبر: 387092
آشنایی با کسب و کاری که همیشه مشتری دارد

این روزها کسی که بتواند خدمات تعمیراتی انجام دهد، همیشه مشتری دارد. البته این همیشه به یک عامل خیلی مهم بستگی دارد و آن کیفیت کار اوست. در واقع فرد تعمیرکار نباید فقط آچارفرانسه باشد بلکه باید در تخصص خودش همه فن حریف باشد.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، خدمات کامپیوتری که از همان زمان ورود به وجود آمده است، از این قاعده مستثنا نیست. شاید اوایل به دلیل این که بیشتر مردم در خصوص کامپیوتر اطلاعات کافی نداشتند، سوءاستفاده‌هایی پیش می‌آمد؛ اما این روزها هم دانش مردم زیاد شده و هم این که فناوری پیشرفت کرده است. دیگر نمی‌توان با چهار حرکت ساده گذشته دستگاهی را تعمیر کرد بلکه باید تخصص را در این زمینه افزایش داد.

با این که فناوری و دستگاه‌های کامپیوتری تغییرات گسترده‌ای داشته‌اند؛ اما شغل‌هایی مانند خدمات کامپیوتری از بین نمی‌روند بلکه فقط سبک آن‌ها عوض می‌شود. به هر حال این دستگاه‌ها الکترونیکی هستند. دستگاه‌های الکترونیکی هم همیشه مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری دارند. از این رو نیاز است که افرادی آشنا به تعمیرات آن‌ها باشند.

البته باید گفت که تعمیرات انواع کامپیوتر فقط بخشی از کار خدمات کامپیوتری است. در چنین مراکزی می‌توان انواع خدمات را عرضه کرد. اگر به دنبال قانونی کار کردن هستید، باید یک رسته را انتخاب و سپس فعالیت خود را در آن شروع کنید. این که چه رسته‌هایی وجود دارد، در سایت اتحادیه فناوران رایانه نوشته شده است. هم اکنون حدود 9 رسته فعال در این زمینه وجود دارد.

ما برای این که کمی بیشتر با خدمات کامپیوتری آشنا شویم، این بار به سراغ آقای احمد بیگدلی رفتیم. کسی که حدود 15 سال است درزمینه خدمات کامپیوتری فعالیت می‌کند. احمد آقا در ابتدا کافی نت داشت و سپس رسته خود را تغییر داد و به سراغ تعمیرات نرم افزاری رفت. توصیه‌های احمد آقا برای افراد تازه‌کار بسیار کاربردی خواهد بود.

در چه حوزه‌ای کار می کنید؟

خدمات کامپیوتری فقط نصب ویندوز و عوض کردن رم و نصب چهارتا برنامه کاربردی نیست. متأسفانه اسم خدمات کامپیوتری از اول به اصطلاح خوب جا نیفتاده است. اوایل هم اتحادیه آن‌چنان به صورت امروزی این کار را رسته بندی نکرده بود. حالا چیزی که وجود دارد، در خدمات کامپیوتری شما می‌توانید خدمات فروش و تعمیر انواع کامپیوتر و ماشین اداری را عرضه کنید. البته هرکدام در یک رسته هستند. اگر شما در رسته فروش ماشین اداری هستید، اجازه تعمیر ندارید. اگر در رسته فروش و تعمیر ماشین اداری هستید، اجازه فروش کامپیوتر را ندارید. آن‌هایی هم که در رسته شبکه هستند، اجازه تعمیر ماشین اداری را ندارند. تمامی این رسته‌ها در سایت اتحادیه در قسمت درخواست جواز نوشته شده است.

این شما هستید که باید تعیین کنید در کدام رسته کار خواهید کرد. آیا فروشتان خوب است؟ آیا به سخت افزار بیشتر تسلط دارید یا نرم افزار؟ علاقه شما بیشتر در کدام حوزه است؟ جواب دادن به این سؤالات می‌تواند به شما در انتخاب رسته و نوع شغل کمک بسیاری زیادی کند. البته اگر صرفاً فقط کار تعمیرات نرم افزاری را بلد هستید، بهترین گزینه شروع با خدمات کامپیوتری ساده مانند عیب‌یابی و نصب ویندوز است. البته این‌ها کار ساده‌ای نیست. در کشورهای پیشرفته همین که یک نفر به چنین مواردی تسلط کامل داشته باشد، متخصص نامیده می‌شود.

چه دانشی مورد نیاز است؟

اول از همه باید بگوییم که این کاری 50-50 است؛ یعنی 50 درصد دانشی است که باید در کلاس یا دوره‌های مختلف فرا بگیرید و 50 درصد بقیه تجربه است. این روزها هر کسی که کار با کامپیوتر را یاد گرفته است، برای خود خدمات کامپیوتری دارد اما این‌ها خدمات حرفه‌ای مدنظر ما نیستند. منظورمان خیلی فراتر از این‌هاست.

کسی که قصد وارد شدن در حوزه تعمیرات سخت افزار را دارد، بهتر است که در دانشگاه یا مؤسسات عالی دوره‌های الکترونیک و تعمیر تخصصی را با موفقیت بگذراند. حتی آن‌هایی هم که قصد تعمیر انواع ماشین آلات اداری را دارند، نیاز است که دوره‌های مربوط به تعمیرات سخت افزار را بگذرانند. در این دوره‌ها شما حداقل با ساختار سخت افزارها آشنا خواهید شد.

آن‌هایی که قصد راه اندازی کافی نت را دارند، باید شبکه بدانند. مشکلات شبکه در کافی نت ها به حدی زیاد است که اگر خود فرد نداند، در ادامه به مشکل بر خواهد خورد. آن‌هایی که فقط تعمیرات نرم افزاری کار می‌کنند، باید همه فن حریف باشند. چنین فردی علاوه بر تسلط به نصب انواع ویندوز و به‌روز بودن در خصوص دانستن مشکلات آن‌ها، باید کمی با کار کردن با دیگر نرم افزارها و شبکه ها آشنا باشد. برای مثال ممکن است کسی از شما مشکلی در خصوص نصب یا فونت فتوشاپ بپرسد. تعمیرکار باید بداند که چنین مشکلی از خود نرم افزار است یا ویندوز.

چه رسته‌هایی وجود دارد؟

این که می‌گوییم چه رسته‌هایی وجود دارد، در واقع صحبت قانونی آن است. بیشتر افراد فعال در حوزه خدمات کامپیوتری همه کار می‌کنند. متأسفانه این کار نه تنها غیرقانونی است بلکه به حیثیت کلی این حوزه آسیب جدی می‌رساند. در واقع باعث سبکی این کار می‌شود.

بالا هم نوشتیم که خدمات کامپیوتری فقط تعمیر کامپیوتر یا ویندوز نیست بلکه فروش و تعمیر انواع ماشین اداری مانند چاپگر، خدمات شبکه، فروش کامپیوتر و نرم افزار و غیره را هم شامل می‌شود. در همه این‌ها شما خدماتی را عرضه می‌کنید. تعمیر کامپیوتر و لپ‌تاپ چه سخت افزاری و چه نرم افزاری ساده‌ترین شکل این کار است. هرچند ساده است اما پیچیدگی‌های زیاد مخصوص به خود را دارد.

چه اجازه‌ای دارد؟

از نظر قانونی هیچ رسته‌ای اجازه فعالیت و دخالت در رسته دیگر را ندارد. وظیفه هرکدام در سایت اتحادیه نوشته شده است. برای کسی که در حوزه تعمیرات به ویژه کامپیوتر کار می‌کند، اولین کار عیب‌یابی و تعمیرات نرم افزاری و سخت افزاری است. در واقع نباید برای او فرقی داشته باشد. باید هر کاری را انجام دهد. یک تعمیرکار کامپیوتر باید بتواند نصب نرم افزارهای به‌روز را انجام دهد، مشکلات نرم افزاری مانند نصب نشدن چاپگر را برطرف کند، شبکه بداند و مشکلات اولیه و نرم افزاری شبکه را تشخیص دهد. در واقع در هر شاخه‌ای چیزی را بداند.

چگونه موفق شود؟

این روزها هر کسی که قصد راه اندازی خدمات کامپیوتری را داشته باشد، باید اول از همه بتواند مشکلات عمومی را برطرف کند. این دیگر مزیتی به حساب نمی‌آید. اگر کسی به دنبال موفقیت در این حوزه کاری است، باید چند نکته کاری را رعایت کند.اول این که در یک حوزه تخصص داشته باشد. اگر کارهای نرم افزاری می‌کند، باید اطلاعات و تخصص خود را در نصب و برطرف‌ کردن عیب‌های نرم افزاری به‌روز کند و حتی بتواند نرم افزارهای تخصصی را هم نصب کند. خیلی از افراد در استفاده از یک نرم افزار متخصص هستند اما نصب آن را بلد نیستند. اگر عرضه کننده خدمات کامپیوتری آن‌ها را بداند، به راحتی می‌تواند کار خود را روی یک برند در این حوزه محدود کند.در خصوص تعمیرات سخت افزاری هم به همین صورت است. به صورت انحصاری در یک حوزه کار کند. برای مثال فقط لپ‌تاپ یک برند را تعمیر کند. در بازار امروزی هرچه تخصصی‌تر در یک حوزه پیش بروید، موفق‌تر خواهید بود.

چقدر سرمایه مورد نیاز است؟

سرمایه این کار به دو بخش تقسیم می‌شود. اول از همه دانش شماست که بخش عظیمی از سرمایه کارتان را تشکیل می‌دهد. فناوری در حال تغییر است. کار خدمات کامپیوتری به ویژه در حوزه تعمیرات همیشه وجود دارد اما مطمئن باشید که سبک آن تغییر خواهد کرد. شاید تا 50 سال آینده کسی ویندوز نصب نکند اما به دیگر برنامه‌ها نیاز داشته باشد. پس شخص فعال باید همیشه خود را در این حوزه به‌روز نگه دارد.

بخش دوم موضوع مالی آن است. البته اگر فرد قصد فعالیت مستقل را داشته باشد. اجاره مکان که در هر شهر و نقطه‌ای متفاوت است. اگر قصد فروش داشته باشد، سرمایه آن به کالاهای مورد نیاز بستگی دارد. اگر قصد تعمیرات داشته باشد، باید تمامی قطعات مورد نیاز را تهیه کند. خود خدمات کامپیوتری باید حداقل دستگاه‌ها (کامپیوتر و چاپگر و اسکنر و غیره) را داشته باشد. هر فرد فقط دستگاه مورد نیاز خود را برای تعمیر می‌آورد. برای سخت افزار هم که باید ابزارهای مورد نیاز خود را از قبل تهیه کند. برای کسی که در آغاز کار است، بهتر است از نمونه‌های دست دوم سالم استفاده کند. البته باید به‌روز هم باشد.