۰ نفر

جست و جوی سلامتی واقعی در دنیای مجازی

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹
کد خبر: 379081
جست و جوی سلامتی واقعی در دنیای مجازی

حوزه سلامت و پزشکی در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی از آن دسته بخش‌هایی است که مخاطبان بسیاری را در فضای مجازی جذب خود کرده است و بدون شک با توجه به ضرورت آن، یک صنعت پرسود به‌شمار می‌آید که توانسته در دنیای استارت آپ‌ها جایگاه ویژه‌ای را برای خود پیدا کند.

 شما امروزه برای پیدا کردن پزشک مد نظرتان در اولین قدم به سراغ اینترنت می‌روید و با جست و جو در وب‌سایت‌های مختلف می‌توانید با جمع‌بندی اطلاعات دریافتی، مناسب‌ترین پزشک را برای مشکل خود انتخاب کنید. یا حتی با دریافت اطلاعات سلامتی در بستر فضای مجازی ممکن است بتوانید از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کنید یا اینکه راهکارهایی ساده و خانگی برای بیماری خود پیدا کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در حقیقت استارت آپ‌های سلامت و پزشکی با هدف برطرف کردن مشکلات بیماران و سلامت عموم مردم راه‌اندازی شده‌اند و به مرور توانسته‌اند محبوبیت قابل توجهی پیدا کنند. مثلا تا همین 10 سال پیش در ایران تنها ساختارهای سنتی در حوزه سلامت پیشتاز بودند اما به یکباره موج کسب و کارهای نوین این حوزه در قالب وب‌سایت و اپلیکیشن بازار ایران را تحت تاثیر قرار داد و اکنون شما در دنیای مجازی با انواع خدمات پزشکی و سلامتی روبه‌رو هستید، از مدیریت اطلاعات سلامتی وپزشکی بگیرید تا گرفتن مشاوره آنلاین و وقت مطب از پزشک مد نظرتان به‌صورت آنلاین.

در ادامه می‌خواهیم با معرفی استارت آپ‌های برتر ایرانی در این حوزه و نوع فعالیت آن‌ها شما را با خدمات آنلاینی که در اختیارتان قرار می‌گیرد آشنا کنیم.

شفاجو

یکی از اولین پلتفرم‌های سلامتی است که در سال 1392 با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه و سهولت ارتباط پزشکان و مردم کار خود را آغاز کرد و اکنون با ارائه سرویس‌های مختلف از جمله معرفی پزشکان متخصص و مراکز درمانی و گرفتن وقت از آن‌ها، ارائه رژیم غذایی آنلاین متناسب با شرایط هر فرد متقاضی، سیستم آزمایش خون به‌صورت آنلاین و کلاس‌های مشاوره آنلاین، یکی از برترین و شناخته شده ترین استارت‌آپ‌های حوزه سلامت است. کاربران شفاجو می‌توانند سوالات پزشکی خود را در سایت مطرح کنند تا پزشکان شفاجو نیز پاسخگو باشند. هدف شفاجو به گفته بنیان‌گذارانش، ایجاد بسترهای لازم برای تحقق آرزوی تک‌تک انسان‌ها، یعنی سلامتی است. برای دسترسی به خدمات و همچنین اپلیکیشن شفاجو می‌توانید به وب‌سایت آن به نشانی shafajoo.com مراجعه کنید.

آزمایشگاه آنلاین

این استارت آپ به شما این امکان را می‌دهد تا اگر فرصت و امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارید بدون مراجعه حضوری به آزمایشگاه، آزمایش خود را انجام دهید. اگر آزمایشگاه مد نظر از شما دور است، اگر اقوام کهنسالی دارید که امکان حضور در آزمایشگاه را ندارند، اگر نمی‌دانید آزمایش مد نظرتان توسط چه آزمایشگاهی صورت می‌گیرد، این سامانه به شما کمک می‌کند تا نمونۀ خون خود را جهت آزمایش به آزمایشگاه مد نظر  بدهید. بنا به درخواست کاربر، فردی برای گرفتن نمونه خون به محل مد نظر مراجعه می‌کند و پس از آماده شدن پاسخ آزمایش، نتیجه آزمایش را برای شما ایمیل خواهند کرد. بنابراین بدون هیچ مراجعۀ حضوری، تمامی مراحل پذیرش از دریافت نمونه خون و ادرار در منزل شما، تا پاسخ آزمایش صورت خواهد گرفت. این سرویس در فاز اول برای آزمایشگاه‌های تهران قابل دسترسی است. برای استفاده از خدمات این سامانه به آدرس azmayeshonline.com مراجعه کنید.

نوبت

این سامانه نیز جزو سایت‌های قدیمی و بسیار شناخته شده در این حوزه است که برای پیدا کردن پزشک و نوبت‌دهی اینترنتی به کاربرانش در اکثر شهرهای ایران به‌صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد. البته سایت نوبت سیستم مشاوره آنلاین ندارد و فقط برای جستجوی پزشک با فیلتر تخصص قابل استفاده است. برای دسترسی به خدمات این استارت آپ می‌توانید به آدرس nobat.org مراجعه کنید.

دکترساینا

دکترساینا مانند دیگر استارت آپ‌های قبلی در زمینه مشاوره و نوبت دهی آنلاین پزشکان فعالیت می‌کند اما چند ویژگی منحصر به فرد، این استارت آپ را در مقایسه با رقبایش بسیار مطرح کرده است. اول از همه تبلیغات گسترده و بسیار حرفه‌ای که در فضای مجازی و واقعی داشته و دوم طراحی بسیار زیبا و کاربرپسند وب‌سایت این استارت آپ است، که باعث می‌شود کاربر بدون هیچ پیچیدگی در کوتاه‌ترین زمان به خواسته اش برسد. البته تمرکز اصلی این وب‌سایت در ابتدا در زمینه مشاوره آنلاین بود ولی با گذشت زمان نوبت‌دهی و معرفی پزشک نیز به لیست خدمات آن اضافه شد. اپلیکیشن دکتر ساینا برای گوشی‌های اندروید و اپل طراحی شده و می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی drsaina.com به لینک دانلود آن دسترسی پیدا کنید.

هزاردارو

هزاردارو یک اپلیکیشن موقعیت محور است که امکان یافتن نزدیک‌ترین داروخانه را برای بیماران فراهم می‌کند. کاربران این اپ با گرفتن عکس از نسخه خود و ارسال آن برای داروخانه می‌توانند از موجود بودن دارو در داروخانه مد نظر با خبر شوند. از دیگر قابلیت‌های هزاردارو، ارسال همیاران سلامت (پزشکان خانگی) به محل بیماراست. بیمار می‌تواند در هر لحظه و در هر مکانی که قراردارد همیار سلامت را بر بالین خود فراخواند. برای دانلود اپ بیمار و اپ داروخانه هزاردارو به نشانی hezardaroo.ir بروید.

سیبوفن

سیبوفن استارت آپی است که می‌تواند وضعیت فعلی خدمات سلامت را در بخش سرپایی متحول کرده و از سفرهای درون شهری بی‌مورد شهروندان جلوگیری و این خدمات را به‌صورت ویژه و با کیفیت بالا در بخش های آزمایشگاه، دارو، ویزیت پزشک و خدمات پرستاری به کاربرانش عرضه کند. با کمک این سامانه کاربر به جای اینکه خودش به سراغ خدمات پزشکی و دارویی و یا حتی آزمایشگاهی برود، در خانه و یا محل کارش می‌نشیند و خدمات مد نظرش را بی کم و کاست و بدون هیچ هزینه اضافی در محل دریافت می‌کند. برای استفاده از این خدمات جالب سلامتی به sibofen.com مراجعه کنید.

ابر سلامت

این استارت آپ حاصل همکاری دانشگاه صنعتی شریف و وزارت بهداشت است و سامانه‌ای هوشمند و مبتنی بر مدل خودمراقبتی است. این پلتفرم تلاش می‌کند تا با تلفیق فناوری‌های نوین و دانش سلامت باعث بهبود کیفیت زندگی و ترویج سبک زندگی سالم در عموم جامعه شود. مشاوره، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، اطلاع رسانی هوشمند، ارائه نرم افزارهای سلامت، آموزش الکترونیک و شبکه اجتماعی از جمله خدمات این سامانه است. مزیت اصلی این سامانه معتبر بودن اطلاعات پزشکی و سلامتی آن است زیرا امروزه آنقدر  اطلاعات درست و غلط از شبکه‌های اجتماعی مختلف در این حوزه ایجاد می‌شود که اطمینان کردن به صحت آن‌ها کار دشواری است اما ابر سلامت در سامانه abresalamat.ir بر بستری کاملا علمی به کاربرانش اطلاعات درست را ارائه می‌کند.

آریامدتور

آریا مدتور پلتفرم آنلاین گردشگری سلامت ایران برای معرفی مناسب پزشکان و بیمارستان‌های با کیفیت ایرانی به منظور جذب بیماران خارجی است که قصد انجام سفر به ایران برای دریافت خدمات پزشکی، درمانی و زیبایی را دارند.در حقیقت این استارت آپ هم در حوزه سلامت قرار می گیرد و هم گردشگری، در این سامانه گردشگران خارجی می‌توانند با پزشکان و بیمارستان‌های ایرانی در سطح دنیا آشنا شوند و تقاضای خدمات برای سفر، نوبت‌دهی و کارهای جانبی دیگر در حوزه سلامت‌شان را داشته باشند. در حقیقت این سامانه به نشانی ariamedtour.com پکیج‌های مسافرتی با موضوعات درمانی را به کاربرانش ارائه می‌کند.

در پایان

استارت آپ‌های سلامت ایران افق روشن و بازار بزرگی پیش رو دارند. حجم سرمایه‌گذاری‌های این حوزه در حال افزایش است و ایده‌های مختلف و منحصر به فردی در حال شکل‌گیری در بستر یک استارت اپ نوین است. اما در حال حاضر با توجه به رشد جهانی این نوع استارتاپ‌ها هنوز هم راه درازی در پیش روی ایرانیان است. سامانه‌های فعلی برای ماندن در بازار سلامت باید مزایا را بیشتر و معایب را کمتر کنند و ایده‌هایی متفاوت را در ساختار خود پیاده‌سازی کنند تا رقابت سالمی بین استارت‌آپ های این حوزه به وجود بیاید. هرچند که هدف اصلی باید ارائه خدماتی باشد که استفاده از خدمات پزشکی برای مردم ایران را آسان تر، سریع تر و خوشایندتر کند. امید ما این است که در آینده نزدیک با علم و پشتکار افراد متخصص در این حوزه شاهد سامانه‌های پیشرفته تری باشیم.