۰ نفر

صفر تا ۱۰۰ راه اندازی فروشگاه خشکبار؛

رمز و راز خشکبار فروشی موفق

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۴۰
کد خبر: 379054
رمز و راز خشکبار فروشی موفق

اوایل حس ترس را در شما به وجود می‌آورد. این که در شهر بزرگی مانند مشهد بتوان در بین این همه فروشگاه خشکبار کوچک و بزرگ فعالیت کرد و دوام آورد. بازاری که در نگاه اولیه اشباع شده است و به نظر می‌رسد که بهتر است تا پول خود را در شغل دیگری سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در واقع به خطرات و شکست بعد از راه‌اندازی آن نمی‌ارزد؛ خیلی زحمت دارد. اما ما جواب دیگری برای شما خواهیم داشت. اگر چنین تصوری دارید که کار پرزحمتی است و با این همه فروشگاه، جایی برای رقابت کردن وجود ندارد، باید بگوییم که این کار اصلاً برای شما مناسب نیست. شما در این کار رقیب‌های بسیار زیادی به ویژه در شهر مشهد دارید. در خیابان‌های نزدیک حرم و پاساژها از هر سه مغازه، یکی فروشگاه خشکباراست؛ حالا از ساده‌ترین محصولات تا لوکس‌ترین را به فروش می‌رساند.

به هر حال این یک بازار است. بازاری که با این همه فروشگاه بسیار زیاد و رقیب اما هنوز هستند آن‌هایی که به خوبی فعالیت می‌کنند. نکته این جاست که برخلاف تصورتان، هیچ کار خاصی هم در ظاهر انجام نمی‌دهند و خیلی فروشگاه ساده‌ای دارند؛ اما برای موفقیت خود روی دو نکته از همان اول تأکید داشتند: کیفیت و برندسازی.

امروزه در خشکبار هیچ چیزی مانند کیفیت و فعالیت‌های تبلیغاتی نمی‌تواند شما را موفق کند. سؤالی که در این جا پیش می‌آید، این دو مورد باید چگونه باشد تا بتوانیم هم پای رقبای بزرگ خود پیش برویم. ما برای یافتن پاسخ این سؤال، به بیرون از گود مشهد رفتیم؛ تهران. در تهران فروشگاه‌های بزرگ خشکباری وجود دارند که بعضی از آن‌ها مشتریانی از تمامی نقاط شهر و حتی خارج از کشور دارند. مثلاً فروشگاهی با   حدود شش سال سابقه  در منطقه مرکزی تهران (پیچ شمیران) درزمینه فروش انواع خشکبار فعالیت می‌کند. مدیریت این فروشگاه را آقای یاری بر عهده دارد. البته آقای یاری به همراه برادران خود تجربه چندین ساله در مدیریت فروشگاه‌های مختلف از جمله سوپرمارکت و فروشگاه لوازم قنادی را نیز دارند. همچنین قبل از آن هم در بازار تهران درزمینه فروش خشکبار فعالیت داشته‌اند.

خشکبار فروشی با  شش سال فعالیت ، به اصطلاح هنوز در این حوزه جوان است؛ اما به خوبی بین رقبای قدیمی خود فعالیت کرده است. این فروشگاه امروزه به یک برند تبدیل شده است و از تمامی نقاط تهران مشتری دارد. حتی از خارج از کشور هم مشتری دارد. برای همین ما امروز پای صحبت آقای یاری نشستیم تا از او توصیه‌هایی برای موفقیت در این کسب‌وکار به دست بیاوریم. اینکه چه کار کنیم تا در این بازار خاص بتوانیم فروش بالایی را به دست بیاوریم و برند شویم.

مثل بچه رسیدگی می‌خواهد

کیفیت حرف اول در خشکبار را می‌زند؛ نکته‌ای که بارها آقای یاری از اول تا آخر صحبت خود بر آن تأکید داشت. در خشکبار تنها چیزی که باعث می‌شود تا مشتری جذب فروشگاه شما شود، کیفیت بالای محصولات تان است.

مشتری وقتی وارد فروشگاه می‌شود، نگاهی به چیدمان یا فروشنده و... نمی‌کند؛ نه این که اهمیت نداشته باشد، بلکه اول از همه برای او کیفیت خشکبار مهم است. او ابتدا به بررسی و خوردن چند نمونه از خشکبارهای مورد نیاز خود می‌کند؛ اگر تازه و بدون هیچ‌گونه کرمی و... بود، خریداری می‌کند؛ در غیر این صورت حتی اگر لوکس‌ترین فروشگاه را هم داشته باشید، بدون حتی خرید یک بادام، فروشگاه تان را ترک خواهد کرد.

فقط کیفیت است که شما را در این حوزه برند می‌کند. به هیچ وجه کیفیت را فدای چیز دیگری نکنید؛ مانند یک بچه باید از آجیل‌های خود محافظت کنید. برای این که بتوانید کیفیت محصولات خود را افزایش دهید، بهتر است که به صورت سنتی آن‌ها را تهیه کنید. در پخت سنتی از مواد طبیعی و به مقدار لازم استفاده می‌شود؛ اما در پخت صنعتی و به اصطلاح بازاری، از جوهر لیمو استفاده می‌کنند که برای سلامتی بدن هم ضرر دارد.

ساده‌ترین چیدمان را داشته باشید

برای برندسازی به فکر تهیه لوکس‌ترین چیدمان نباشید. اگر کیفیت کار شما خوب باشد، مشتری اصلاً به این موارد اهمیتی نمی‌دهد. همه چیز در خشکبار سنتی است. بیشتر بازار مصرف خشکبار در ایران است. در واقع بهترین محصولات اولیه خشکبار در شهرهای مختلف وجود دارد. پس این کسب وکار ریشه قدیمی دارد. کسب‌وکاری که ریشه قدیمی داشته باشد، چیدمان سنتی را می‌طلبد.

خود را اسیر چیدمان لوکس و گران قیمت نکنید. در واقع بهتر است که سرمایه خود را به جای چیدمان، برای افزایش کیفیت محصولات خود اختصاص دهید. هر طور که انواع خشکبار را قرار دهید، آخر مشتری باید برای خرید آن را تست کند. اگر از نظر او کیفیت مناسب بود، مشتری می‌شود. خشکبار مثل بقیه فروشگاه‌ها نیست که برای برندسازی نیاز به طراحی لوکس داشته باشد.

قیمت هم متناسب با بازار باشد

یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در برندسازی قیمت است؛ اما منظور ما قیمت پایین نیست. قیمت باید مناسب با اوضاع شهر و بازار باشد. از طرفی قیمت نباید به صورتی باشد که شما برای کاهش آن مجبور شوید تا کیفیت کار خود را تغییر دهید. مشتری در خشکبار به دنبال جنس خوب است و واقعاً هزینه می‌کند. شاید یک نفر سالی یک‌بار از شما خرید کند؛ اما در همان یک‌بار هم بهترین‌ها را انتخاب می‌کند. حالا این نکته در شهر مشهد که بیشتر مشتریان مسافر هستند و ممکن است که هرچند سال یک‌بار به زیارت بیایند، خیلی مهم است که بتوانید تا باکیفیت بالا و قیمت مناسب، نام برند خود را در ذهن او حک کنید. این حک کردن باعث می‌شود تا در مسافرت بعدی فقط به سراغ شما برای خرید بیایند.

فروشنده جنس شناس باشد

برندسازی که فقط بر کیفیت کار تأکید ندارد. فروشنده تأثیر پنهانی روی این مسئله دارد. خشکبار کسب‌وکاری است که فروشنده آن باید حوصله داشته باشد؛ یعنی به تمامی سؤالات مشتریان پاسخ دهد. شما در خشکبار هرروز با سؤالات تکراری زیادی مواجه می‌شوید. نباید خسته شوید و پاسخ کلی بدهید. فرض کنید که سؤال هر مشتری کاملاً جدید است.

از طرف دیگر، باید جنس را بشناسد. این که جنس آن خوب است و ما بهترین را می‌آوریم، پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مشتری نخواهد بود. بلکه باید مزیت محصول خود را بیشتر توضیح دهید. این که واقعاً چرا کیفیت محصول شما مناسب است. این نکته برای فروشگاه‌های خشکبار در مشهد به ویژه نزدیک حرم یا پاساژهای شلوغ که افراد زیادی برای خرید به فروشگاه آن‌ها سر می‌زنند، خیلی مهم است.

متأسفانه بارها مشاهده شده است که مسئول فروشگاه ،فروشنده‌های بی‌تجربه‌ای را که بدون رعایت ادب یا هیچ‌گونه احترامی درصدد فروش محصول هستند، استخدام می‌کند . این مسئله کاملاً باعث تخریب برند فروشگاه شما در ذهن مشتریان می‌شود. در واقع نه تنها مشتری، بلکه رهگذران هم رفتارها را خواهند دید.

بسته‌بندی فقط پاکتی

اگر دنبال برندسازی هستید، برای کار خود باید ارزش قائل شوید. به هرحال، هرچقدر کیفیت شما خوب باشد؛ اما نیاز است که از طریقی در ذهن مشتری بمانید. یکی از بهترین راه‌ها بسته‌بندی شکیل است. بهترین بسته‌بندی هم به صورت سنتی و استفاده از پاکت‌های کاغذی است. در این بسته‌بندی هم شما می‌توانید نام و لوگوی برند خود را روی آن چاپ کنید و هم این که کیفیت محصول سالم‌تر باقی می‌ماند. البته این نوع بسته‌بندی مناسب آن‌هایی است که قصد خرید برای خودشان را دارند. برای سوغات بهتر است که از حالت‌های سلفونی مخصوص یا جعبه‌ای استفاده کنید. به هرحال، بسته‌بندی شکیل چیزی است که همراه با مشتری با او به بیرون می‌رود و در تثبیت برند شما در ذهن آن‌ها تأثیرگذار است.

فقط کیفیت؛ دنبال پول نباش

در این کسب‌وکار فقط کیفیت حرف اول را می‌زند. کسب‌وکار بسیار سختی است و زحمت زیاد دارد. بیشتر سرمایه خود را باید به افزایش کیفیت محصولات خود اختصاص دهید. اگر فقط به فکر پول جمع کردن باشید، شکست می‌خورید. کار پرزحمتی است و با اینکه قیمت آن‌ها بالاست؛ اما سود کمی دارد. حالا فرض کنید در شهری مانند مشهد با این همه فروشگاه که رقابت بر سر قیمت بسیار بیشتر از شهرهای دیگر است. برای همین است که همیشه روی کیفیت تأکید می‌شود. اگر می‌توانید برای خود کارگاهی بسازید تا خودتان تولیدکننده محصولات تان باشید. بسیاری از فروشگاه‌ها تولیدکننده نیستند و از بقیه یا بازار خریداری می‌کنند. چنین فروشگاه‌هایی اگر بعد از یک سال جمع هم نشوند، در اندازه یک مکان معمولی خواهند بود؛ اما آن‌هایی که در مشهد اسم و رسمی به دست آورند، برای این است که محصولات شان را با برند خودشان تولید می‌کنند. در واقع فقط فروشنده نیستند. به هرحال، اگر قادر به خرید دستگاه‌های مخصوص و اجاره یا خرید مکانی برای کارگاه نبودید، بهتر است که از فروشگاه‌های معتبر محصولات خود را خریداری کنید تا حداقل به هویت برند خود آسیب نرسانید