۰ نفر

چه چیزهایی برای ورود به شاخه شغل طراحی گرافیک نیاز است؟

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 372522
چه چیزهایی برای ورود به شاخه شغل طراحی گرافیک نیاز است؟

کاغذ گران شد. خبری ناخوشایند چه برای آن‌هایی که به واسط شغلشان در حوزه نشر و چاپ کتاب کار می‌کنند و چه برای آن‌هایی که عاشق خواندن کتاب هستند. در واقع گران شدن کاغذ باعث افزایش قیمت چاپ بنر، روزنامه و کتاب شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، این مسئله روی اقتصاد بسیاری از چاپخانه‌های کشور تأثیر منفی گذاشته است؛ تا حدی که بعضی از آن‌ها کار خود را تعطیل کردند. از طرفی دیگر، آن‌هایی هم که عاشق کتاب خواندن بودند، در خرید به مضیقه افتاده‌اند. اما این مسئله برای شرکت‌هایی که در حوزه طراحی گرافیک دیجیتالی فعالیت می‌کنند،تاثیر به مراتب کمتری گذاشته است. برای این که فعالیت آن‌ها اصلاً به چاپ بستگی ندارد که بخواهند نگران گران شدن کاغذ باشند.

این روزها با رایانه‌ای شدن فعالیت‌ها و روی کار آمدن سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی، نیاز به طراحی گرافیک دیجیتالی بیشتر از همه چیز در تولید عکس برای بخش مقالات و محصولات احساس می‌شود. طراحی‌هایی از جمله طراحی بنر، طراحی انواع عکس، طراحی لوگو و غیره. البته این حرفه فقط محدود به طراحی عکس نیست. تولید و طراحی انواع مدیا مثل پویانمایی را هم شامل می‌شود. این مسئله باعث افزایش روی کار آمدن شرکت‌هایی در حوزه طراحی گرافیکی و طراحی انواع مدیا شده است.

به هرحال، تأسیس چنین شرکتی نیازمند رعایت اصولی است که باید هر شخصی قبل از ورود، آن‌ها را بداند. علیرضا رمزی، طراح گرافیک و صفحه آرای حرفه‌ای، بیش از ده سال است که درزمینه طراحی گرافیک به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. علی آقای ما از همان اول راه خود را مشخص کرده و با پشتکار توانسته است نرم افزارهای مرتبط با حوزه کار خود را یک به یک یاد بگیرد. علیرضا رمزی تجربه فعالیت فراوانی در این حوزه دارد. او به غیر از فعالیت در شرکت‌های تبلیغاتی، سابقه کار در روزنامه‌های معروف ورزشی از جمله نود و خبر ورزشی را به عنوان صفحه آرا دارد. او هم اکنون طراح گرافیک شرکت معروف تبلیغاتی کلک صباست.

از علی آقا در خصوص چم و خم این کار و چگونگی ورود به آن پرسیدیم.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک خیلی گسترده است. در واقع این تعریف این‌قدر شاخه دارد که اگر کسی گفت من طراح گرافیک هستم، باید از او بپرسید که دقیقاً در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند. حالا چیزی هم اکنون باب شده است، طراحی گرافیک به شاخه‌هایی از جمله ساخت انواع تصویر و بنر ثابت و متحرک برای سایت و شبکه‌های اجتماعی یا تولید انواع مدیا اشاره می‌کند. در واقع، شرکتی که امروزه ادعا می‌کند من درزمینه طراحی گرافیک فعال هستم، بیشتر در این حوزه‌ها خدمات خود را عرضه می‌کند.

چه مقدار سرمایه مورد نیاز است؟

اول از همه شما نیاز به اجاره یا خرید یک دفتر دارید. هزینه اجاره بسته به هر شهری متفاوت است. بعد به ازای هر تعداد افراد شاغل و ثابت شما نیاز به یک میز و سیستم حرفه‌ای و متناسب دارید. مهم‌ترین هزینه مربوط به خرید سیستم است. به هرحال، میز و ... را می‌توان در بازار حتی دست دوم با قیمت 50 هزار تومان هم تهیه کرد؛ اما سیستم شما باید به روز و با مشخصات بالایی باشد. البته می‌توانید در منزل هم کار کنید که دیگر نیازی به اجاره و خرید میز هم ندارد. در واقع، فقط خودتان هستید.

اگر قصد فعالیت در حوزه طراحی عکس، بنر و ... برای شبکه‌های اجتماعی دارید، سیستم شما باید حداقل رم 4، سی پی یو Corei3 و گرافیک یک گیگ داشته باشد؛ اما اگر قصد تولید پویانمایی و فیلم دارید، سیستم شما باید رم حداقل 8، سی پی یو Corei7، هارد اس اس دی و گرافیک 4 گیگ داشته باشد.

قیمت رم 4 و 16 به ترتیب حدود 200 و 150 هزار تومان، سی پی یو 3 و 7 به ترتیب 2 و 5 میلیون تومان، هارد اس اس دی با ظرفیت 120 گیگ 300 هزار تومان، قیمت کارت گرافیک 1 و 4 گیگ به ترتیب 1 و 2 میلیون است؛ البته تمامی این قیمت‌ها حداقل است. دیگر قیمت‌های خرید یک رایانه شامل کیس که حداقل 100 هزار تومان، منبع تغذیه 200 هزار تومان، مانیتور بزرگ و مناسب سه میلیون تومان، ماوس و کیبورد با هم 150 هزار تومان و مادربرد هم یک میلیون تومان است. این‌ها حداقل برای یک سیستم است. بسته به هر سیستم باید در تعداد ضرب کنید.

چه دانش و تجربه‌ای مورد نیاز است؟

باید کامل علم گرافیک را یاد بگیرید. حالا یا علم آن را در دانشگاه می‌خوانید که در مقطع ارشد، گرایش تخصصی خودتان را مشخص خواهید کرد یا این که در موسسه‌های آموزشی به یادگیری تخصصی یک شاخه می‌پردازید. نکته مهم این که شما حتماً باید چندین نرم افزار را در کنار هم یاد بگیرید؛ یعنی با یک نرم افزار خالی مانند فتوشاپ نمی‌توان به کسی گفت طراح گرافیک. متأسفانه بودند افرادی که بعد از یادگیری فتوشاپ اسیر جو زدگی شدند و خود را طراح معرفی کردند. بعد از گرفتن کار ضررهای میلیونی به سیستم شرکت وارد کردند. حداقل تجربه مورد نیاز شش ماهه است که البته به استعداد شما هم بستگی دارد؛ ممکن است زمان آن کم یا زیاد شود. قبل از وارد شدن مستقل به این شغل باید دوره‌های کارآموزی را بگذرانید.

مراحل مورد نیاز راه‌اندازی کسب‌وکار چیست؟

افرادی که طراحی گرافیک یاد می‌گیرند به دو گروه تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که در یک شرکت مشغول می‌شوند و آن‌هایی که برای خود شرکت طراحی می‌زنند. آن‌هایی که قصد مستقل شدن با راه‌اندازی شرکت را دارند، باید اول از همه برند خود را مانند بقیه ثبت کنند. سپس بهتر است که عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک (چیزی شبیه به اتحادیه) شوند. مسلماً شرکت‌هایی که عضو این اتحادیه باشند، اعتبار بیشتری نسبت به بقیه دارند. در واقع بعد از ثبت شرکت حتی بدون عضو شدن می‌توانید فعالیت خود را آغاز کنید.

آینده این کسب‌وکار کجاست؟

با رایانه‌ای شدن فعالیت‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایت و تغییر توجه کاربران به سمت محتوای تصویری، می‌توان آینده نسبتاً مناسبی برای این شغل در نظر گرفت. همین الآن اگر شما در اینترنت شرکت‌های طراحی گرافیک را جست‌وجو کنید، فهرست بلند بالایی از شرکت‌های فعال به شما نمایش داده می‌شود که در این دو حوزه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. حتی اگر هم قصد تأسیس شرکت هم نداشتید یا فعلاً برای شما هم مقدور نبود، می‌توانید به عنوان طراح گرافیک در بیشتر شرکت‌ها استخدام شوید. طراحان گرافیک این روزها هزینه کمی دریافت نمی‌کنند. فقط این نکته را در نظر داشته باشید حتماً باید اول از همه چندین نرم افزار را به صورت کامل یاد بگیرید. همچنین چند وقت کارآموزی کنید تا بتوانید اسم خود را طراح گرافیک بگذارید.

آیا نسبت به بقیه مزایای خاصی دارد؟

کسب‌وکار طراحی گرافیک را نمی‌توان مثل بقیه مقایسه کرد؛ یعنی اینکه بتوان گفت نسبت به دیگر انواع آن چه مزیت یا معایبی دارد. برای این که این مسئله پایه و اساس بسیاری از کسب‌وکارهای مرتبط است. شما حتی اگر هم قصد ورود به حوزه چاپ را داشته باشید، باید بدانید که طراحی گرافیک چیست و برتکنیک آن به خوبی مسلط باشید؛ یعنی اول طراح باشید. برای علم پایه نمی‌توان مزیتی تعریف کرد، بلکه یک ضرورت است.

چه محدودیت‌هایی دارد؟

هیچ چی، در واقع وقتی نمی‌توان مقایسه‌ای مانند بقیه شغل‌ها در حوزه خودش تعیین کرد، از این رو محدودیت‌های تعریف شده هم ندارد. شما در هر سنی که باشید، می‌توانید این فعالیت را انجام دهید. شاید محدودیت آن را بتوان در قیمت بالای خرید سیستم در این روزها تعیین کرد. به هرحال، خرید چنین سیستم‌هایی برای همه مقدور نیست.

برای رشد در این کسب‌وکار چه فعالیتی را باید انجام داد؟

این مسئله خیلی مهم است. اول از همه برای رشد در حوزه طراحی گرافیک باید هرروز دانش خود را به روز کنید. این که بدانید ترند و رنگ روز در حوزه مورد نظر مشتری چیست. همچنین همیشه آخرین نسخه نرم افزار را در سیستم خود نصب داشته باشید؛ اما نکته مهم برای پیشرفت در این کار، افزایش توانایی است.

اگر فقط یک نرم افزار طراحی مثلاً فتوشاپ را بلد هستید، وارد شدن به این کار آن هم به طور حرفه‌ای شاید کمی اشتباه باشد. برای این که بیشتر سفارش‌هایی که شما در هنگام کار دریافت می‌کنید، با نرم افزارهای مختلفی انجام داده می‌شود. پس سعی کنید اول از همه چند نرم افزار مرتبط حوزه گرافیک را به خوبی یاد گبگیرید و بر آن مسلط شوید.

این کار چه حسنی برای شما دارد؟ در هنگام سفارش طراحی لوگو، می‌توانید به مشتری، دیگر طراحی‌های مختلف از جمله کارت ویزیت، بنر، پویانمایی و ... را با تخفیف مناسب‌تر پیشنهاد بدهید. مطمئن باشید که مشتری وقتی ببیند که کار و قیمتتان مناسب است، همه را یک جا سفارش می‌دهد. هم پول بیشتری دریافت کرده‌اید و هم تبلیغ برای کسب‌وکار خودتان شده است. به هرحال، برای طراح گرافیک شدن باید خیلی تلاش کنید. فعالیتی است که نیاز به خاک‌خوری زیادی دارد تا بتوانید مشتریان بیشتری را به دست بیاورید.