۰ نفر

هر آنچه در مورد راه اندازی رستوران سیار باید بدانیم

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۹:۲۶
کد خبر: 346177
هر آنچه در مورد راه اندازی رستوران سیار باید بدانیم

در دنیای کسب وکار برخی از حوزه ها هرگز با خطر بی توجهی مردم مواجه نیستند. یکی از صنعت های همیشه پررونق در جهان غذا و فست فود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، همیشه در طول تاریخ انسان ها به دنبال جست وجوی خوراکی های هرچه متنوع تر بوده اند. به علاوه هیچ فردی بدون غذا و خوراکی توان ادامه زندگی را نخواهد داشت. شاید شما هم تجربه مواجهه با افراد دارای توانایی بالا در آشپزی را داشته باشید. بسیاری از این افراد همیشه از ضرورت ورودشان به صنعت غذا و فست فود صحبت می کنند. در نگاه نخست مهارت های آشپزی برای اداره یک رستوران کافی به نظر می رسد. با این حال کارشناس های حوزه کسب وکار به خوبی از الزامات دیگر عرصه رستوران داری مطلع هستند. در حقیقت اگرچه صنعت غذا به طور کلی رونق زیادی دارد، اما این به معنای تضمین موفقیت رستوران ها نیست.

براساس آمار موسسه All Business صنعت خوراکی یکی از دشوارترین حوزه ها برای شروع کسب وکار تازه است. در این مقاله هدف اصلی من بررسی گونه خاصی از فعالیت در صنعت رستوران داری است. شاید شما هم در خیابان ها خودروهای دارای آشپزخانه سیار را دیده باشید. بسیاری از کارآفرینان خلاق از چنین خودروهایی به عنوان رستوران سیار استفاده می کنند. به این ترتیب شروع کار آنها در صنعت بزرگ مواد غذایی با گامی کوچک اما مطمئن صورت می گیرد.

در زمینه راه اندازی رستوران سیار شرکت های متعددی در ایران فعال می باشند که یکی از معتبرترین آنها شرکت مرسا تجهیز پیشگام می باشد . این شرکت دارای سابقه طولانی در زمینه طراحی ، مشاوره و راه اندازی رستوران سیار می باشد .

بدون تردید ریسک های شروع فعالیت رستوران داری با آشپزخانه ای سیار بسیار کمتر از نمونه های دیگر است. با این حال چنین امری به معنای عدم نیاز به برنامه ریزی و تحمل سختی های گوناگون نیست. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از نکات مهم برای شروع کسب وکار رستوران داری سیار و موفقیت در آن خواهم پرداخت.

اهمیت برنامه ریزی برای کسب وکارمان

پیش از آنکه کسب وکارتان را شروع کنید، باید پیرامون آن فکر کرده و برنامه ریزی نمایید. وقتی از تفکر و برنامه ریزی پیرامون کسب و کار صحبت می کنم، منظور من فقط بخش های مهم نیست. در حقیقت ما باید برای تمام بخش ها و جزییات کسب وکارمان برنامه ای دقیق داشته باشیم. یکی از مهم ترین بخش های مربوط به رستوران سیار نوع غذاهای منوی مان است. توجه داشته باشید که هر غذایی را نمی توان در پشت یک خودرو طبخ کرد. به این ترتیب باید سراغ دستور پخت غذاهایی باشیم که به راحتی و در پشت خودرو قابل تهیه باشند.

با توجه به نوع فعالیت مان و گستردگی کسب وکار باید به فکر مدیریت آن نیز بود. به این ترتیب با یک پرسش بسیار مهم مواجه هستیم: آیا مدیریت این کار فقط برعهده خودمان است یا به کمک دیگران نیاز داریم؟ محل مورد نظر ما برای شروع فعالیت کجاست؟ آیا محله ای شلوغ را مد نظر داریم؟ یا شاید برای امتحان اولیه کسب وکارمان یک محیط خلوت تر مدنظرمان است؟ نکته مهم درخصوص انتخاب محل مناسب برای شروع به کار رستوران سیارمان توانایی پوشش تعداد افراد حاضر در آن محیط است. به این ترتیب باید خودروی ون مناسبی برای تهیه حجم بالایی از غذا (در صورت انتخاب محله شلوغ) داشته باشیم. وقتی ما محله شلوغی را برای شروع به کار انتخاب می کنیم، معنای آن نیاز به بودجه بیشتر نیز هست. متاسفانه بسیاری از رستوران ها بدون توجه به بودجه اولیه شروع به کار در محله ای شلوغ می کنند. به این ترتیب پس از گذشت اندک زمانی از شروع به کار با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین نیازهای اولیه خود مواجه خواهند شد.

به عنوان توصیه کلیدی این بخش باید برآورد هزینه های اولیه را در ذهن داشت. به این ترتیب بدون پیش بینی دقیق هزینه های مورد نیاز در ادامه راه دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد. نکته جالب اینکه همین برآوردهای دقیق هزینه در ابتدای راه تا حد زیادی آینده رستوران سیارمان را مشخص خواهد کرد.

عبور از کانال های قانونی

اگر شروع به فعالیت یک رستوران سیار فقط نیازمند یک خودروی ون و مهارت در آشپزی بود، اکنون خیابان ها پر از رستوران های سیار بود. با این حال واقعیت خلاف این امر را نشان می دهد. به این ترتیب شروع به کار یک رستوران حتی از نوع سیارش به مانند هر کسب وکار دیگری نیازمند برخی کاغذبازی های رایج است. کسب مجوزهای لازم و پروانه های ضروری از مهم ترین اقدامات پیش از شروع به کار رسمی است. در غیر این صورت به احتمال زیاد با جریمه های سنگین دولتی مواجه خواهیم شد.

نکته مهم درخصوص دریافت مجوزهای دولتی و منطقه ای تفاوت آن از هر منطقه به منطقه ای دیگر است، بنابراین به جای پرس وجو از منابع غیرمطمئن به طور مستقیم با مقامات مورد نظر وارد مذاکره شوید. خوشبختانه کسب مجوزهای لازم معمولا مشکل خاصی ندارد. همچنین به دلیل ماهیت کم هزینه رستوران داری سیار در ابتدا نیاز به پرداخت هزینه آنچنانی به سازمان های دولتی برای کسب مجوز نیست. نرخ مالیات نیز براساس درآمد ما تعیین می شود. البته در برخی کشورها رستوران های سیار سال نخست از پرداخت مالیات معاف هستند.

نکته بعدی در مورد کسب مجوزهای لازم اقدام برای اخذ پروانه آشپزی است. شاید شما دستپخت خوبی داشته باشید، اما این امر برای شروع کارتان به عنوان آشپز کافی نیست. بر این اساس باید اقدام به اخذ پروانه آشپزی کرد. این امر معمولا نیازمند طی دوره های آموزشی است. خبر خوش مدت زمان کوتاه دوره های آموزشی آشپزی است. به ویژه برای رستوران های سیار شما نیازمند مهارت های بسیار حرفه ای و پیشرفته نیستید. فقط باید آموزش های اولیه در مورد بهداشت محیط آشپزخانه و پخت استاندارد غذاها به شما داده شود.

تهیه آشپزخانه سیار

پس از آنکه برنامه کسب وکار و مجوزهای رسمی آماده شد، گام بعدی خرید ون دارای آشپزخانه است. البته به جای ون امکان استفاده از کامیون های سایز کوچک نیز هست. نکته مهم به هنگام انتخاب خودرو و آشپزخانه همراه آن دقت به محیط و امکانات داخلش است. یکی از گزینه های جالب برای طراحی هرچه کارآمدتر آشپزخانه اقدام به خرید یک ون و سپس بارگذاری آشپزخانه روی آن است.

وقتی قصد راه اندازی یک آشپزخانه سیار را داریم، باید به نمای بیرونی خودروی مان نیز توجه کنیم. به این ترتیب استفاده از رنگ های جذاب و چشم نواز در کنار طرح های جالب توصیه اصلی من است. اگر بودجه شما برای خرید آشپزخانه سیار کافی نیست، سراغ اجاره آن بروید. امروزه بسیاری از شرکت ها در زمینه اجاره خودروهای مختلف و دارای آشپزخانه فعالیت دارند. نکته پایانی در مورد آشپزخانه سیار ما استفاده از لباس یکدست و ویژه از سوی همکاران است. به این ترتیب جلوه ای حرفه ای از ما به نمایش گذاشته خواهد شد. خوشبختانه تهیه لباس های یکدست کار بسیار ساده ای است. به این ترتیب حتی امکان دوخت آن به وسیله خودمان نیز وجود دارد.

اهمیت موقعیت فعالیت مان

پس از آنکه برنامه کسب وکارمان آماده شد، باید به دنبال مکان های مناسب برای شروع فعالیت مان باشیم. در مورد کسب وکاری مانند آشپزخانه سیار موقعیت مکانی سهم مهمی در موفقیت یا شکست ما ایفا می کند. بر این اساس شاید شما غذاهای بسیار خوبی درست کنید، اما اگر مشتری تازه برای تان پیدا نشود، امکان فروش نخواهید داشت. بهترین محیط ها برای فروش غذا مکان های نسبتا شلوغ است. به عنوان مثال پارک ها، مراکز خرید و محل های ساخت و ساز بناهای تازه گزینه های خوبی هستند. در هر سه محیط مذکور طیف وسیعی از انسان ها حضور دارند. بدون شک وقتی مردم در جایی هستند، نیاز به خوراکی نیز حس می شود. در سطح پیشرفته تر امکان مذاکره و همکاری مستقیم شما با شرکت ها نیز وجود دارد. به این ترتیب در طول روز مقدار مشخصی غذا برای شرکت های اطراف تهیه خواهید کرد. این امر درآمدی ثابت را برای بخش قابل توجهی از روز تضمین خواهد کرد.

نکته مهم درخصوص انتخاب محل شروع به کار اطمینان از پتانسیل آن مکان در فراهم سازی حداقل میزان مناسب مشتریان برای آشپزخانه مان است. در غیر این صورت حضور در آن محیط فایده ای برای ما در پی نخواهد داشت.

ضرورت تبلیغات برای رستوران مان

پس از آنکه رستوران مان شروع به کار کرد، استفاده از تکنیک های تبلیغاتی مختلف را برای جلب توجه مشتریان مد نظر داشته باشید. نکته مهم درخصوص تبلیغات عدم نیاز به اتکای صرف روی تبلیغات پرهزینه ای مانند تیزرهای تلویزیونی و بنرهای بزرگ است. خوشبختانه توسعه شبکه های اجتماعی فرصت تبلیغات گسترده و کم هزینه را برای برندهای کوچک فراهم کرده است. به این منظور ابتدا باید فعالیت رستوران مان در شبکه های اجتماعی را شروع کنیم. فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و اسنپ چت از مهم ترین شبکه های اجتماعی در زمینه جلب نظر مردم هستند. فعالیت مناسب در این پلتفرم ها شانس ما برای تبلیغات پربازده را افزایش خواهد داد.

اگرچه تبلیغات رسمی در شبکه های اجتماعی، از سوی خود پلتفرم، نیازمند پرداخت هزینه نسبتا بالایی است، اما تکنیک های رایگان هم تاثیرگذاری بالایی دارند. یکی از تکنیک های مناسب ارائه کوپن تخفیف آنلاین است. به این ترتیب کاربران با نمایش پست ما در شبکه های اجتماعی امکان استفاده از تخفیف را خواهند داشت. این امر علاوه بر توسعه کسب وکارمان راهکاری جالب برای افزایش شهرت در شبکه های اجتماعی نیز هست.

اگر شما بودجه محدودی دارید یا اینکه قصد شروع به کار به عنوان رستورانی سیار و جمع و جور در ذهن تان است، حوزه رستوران داری سیار گزینه مطلوبی برای شما خواهد بود. فقط باید اندکی تحقیق و پژوهش پیرامون آشپزی و گونه سیار آن داشته باشیم. به این ترتیب به زودی بدل به کارشناسی ماهر در زمینه آشپزی خواهیم شد. در پایان نیز به یاد داشته باشید که کلید موفقیت در صنعت مواد غذایی توانایی تولید غذای خوشمزه و باکیفیت است.